گفتاری از علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران

حاشیه‌های خواندنی از نمایشگاهی که هرسال در آن شرکت می‌کنیم

سی و چهارمین نمایشگاه کتاب در مصلای تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز شده، همچنان در حال برگزاری و به گفته مسئولان نمایشگاه، رکورد فروش مجازی و حضوری کتاب زده شده است.
سی و چهارمین نمایشگاه کتاب در مصلای تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز شده، همچنان در حال برگزاری و به گفته مسئولان نمایشگاه، رکورد فروش مجازی و حضوری کتاب زده شده است.
کد خبر: ۱۴۰۷۸۸۵

به گزارش جام جم آنلاین، رویداد فاخر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب در مصلای تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز شده، همچنان در حال برگزاری و به گفته مسئولان نمایشگاه، رکورد فروش مجازی و حضوری کتاب زده شده است. بی تردید این نمایشگاه یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور به شمار می رود؛ رویدادی که بسیاری از کتاب دوستان و کتاب خوان های سراسر کشور را به پایتخت می کشاند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله) از این رویداد به «بهار کتاب» یاد کردند و فرمودند: ایامی که نمایشگاه کتاب در تهران برگزار می شود، به نظر بنده باید «بهار کتاب» نامید، زیرا کتاب حقیقتاً مطرح می شود و گروه‌های زیادی از مردم به ویژه جوانان سراغ کتاب‌فروش‌ها می‌روند.ایشان از اینکه مردم به سراغ کتاب می روند ابراز خرسندی کردند و برگزاری یک نمایشگاه در یک سال را کم می دانند؛ چنانکه می فرمایند: کتاب‌فروش‌ها، فروشِ خوبی از این نمایشگاه دارند و کتاب نیز واقعاً به دست مردم علاقه‌مند می‌رسد. البته سلیقه و توقع من این است در 360 یا 365 روزِ سال، هر روز به قدر یک روزِ این نمایشگاه، فروش کتاب در کشور داشته باشیم.

سابقه ای به بلندای تاریخ

ایران اسلامی سابقه ای به بلندای تاریخ در کتاب و کتابخوانی دارد؛ آنجا که دانشمندان بسیار و کتابخانه های وسیعی به ویژه پیش از حمله مغول ها به مهد تمدن، داشت و همواره در صف نخست تولید علم و کتابت قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند: ایران کشوری متمدّن و دارای تاریخ و فرهنگ است. کشورمان مانند برخی ممالک دنیا نیست که گذشته پربار و تاریخ و فرهنگ نداشته باشد، لذا در کشور اگر مردم 10 برابر آنچه آمار اعلام می کند کتاب بخوانند، خیلی زیاد نخواهد بود و دور از توقّع نیست.

هر چند به فرموده رهبر انقلاب حتی اگر از معیار جهانی بیشتر کتاب خوانده و سرانه مطالعه بالایی وجود داشته باشد، با توجه تاریخ تمدن و فرهنگ غنی ایران دور از انتظار نیست، اما آمارها به ویژه بعد از ظهور فضای مجاری چندان جالب نیست. طبق پژوهشی در آبان ۱۴۰۱ از سوی مرکز آمار و پویش تهران، سرانه مطالعه روزانه در تهران ١۶ دقیقه و ٣۶ ثانیه و هفتگی 1 ساعت و ۵۴ دقیقه است.

این در حالی است که آمار بیان شده در کشورهای بزرگی همچون هند ١٠ ساعت و ۴٢ دقیقه، ژاپن ١٠ ساعت و ٣٠ دقیقه، چین هشت ساعت، فرانسه ۶ ساعت و ۵۴ دقیقه، عربستان ۶ ساعت و ۴٨ دقیقه، انگلیس ۶ ساعت و ٢۵ دقیقه و ترکیه ۶ ساعت و ٢۵ دقیقه است.

باید عنوان کرد، کتاب‌ یکی‌ از ارزشمندترین‌ محصولات بشری‌ و گنجینه‌ بزرگ‌ترین‌ ثروت‌های‌ بشر یعنی‌ دانش‌ و پژوهش است‌. دین‌ و دنیای‌ بشر و جسم‌ و جان‌ انسان‌، به‌ برکت‌ کتاب‌ تأمین‌ و تغذیه‌ می‌شود و فرایند کمال‌ بشری‌ به وسیله‌ کتاب‌ تحقق‌ می‌یابد. کتاب‌، مادر تمدن‌ها و نیز عصاره‌ آن‌هاست‌ و بشر با پدید آوردن‌ کتاب‌، درس‌های‌ بی شماری‌ را منتشر می‌سازد و این گونه‌ روز به‌ روز گنجینه‌ ثروت‌ بشری‌ غنای‌ بیشتر می‌یابد.

نمایشگاه کتاب تهران هر ساله با استقبال خوبی در بازدید و فروش کتاب و رویدادهای فرهنگی حاشیه آن مواجه می شود، مانند رویداد دیوار آزاد با موضوع حجاب که به نظرسنجی درباره حجاب اختصاص دارد و گفت‌وگو ها در زمینه این واجب دینی از روز نخست نمایشگاه همچنان داغ است.

فروش ۷۰ میلیاردی

به گفته علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب، گفت و گو درباره موضوعات فرهنگی در بستر نمایشگاه بهترین روش است و دیوارنوشت‌ها همچنان ادامه‌ خواهند داشت. طبق آخرین آمارهای منتشر شده از میزان فروش کتاب در بخش مجازی و حضوری، سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تاکنون فروش ۷۰ میلیاردی را تجربه کرده است و دستگاه‌های کارت‌خوان ۳۵ میلیارد تومان برای فروش حضوری در نمایشگاه ثبت کرده اند.رمضانی عنوان کرد: با توجه به خرید نقدی، کارت به کارت و دستگاه غیر از بانک عامل که ممکن است باشد، یک‌سوم به این مبلغ اضافه می‌کنیم و نمایشگاه ۴۵ میلیارد تومان فروش به خود دیده است.

در بخش مجازی نیز در مجموع ۲۵ میلیارد تومان کتاب به فروش رفته که ۱۸ میلیارد تومان آن برای ناشران و ۷ میلیارد تومان نیز مربوط به کتابفروشان است. در مجموع میزان فروش کتاب در بخش مجازی و حقیقی حدود ۷۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

از غرفه کودکان تا نشست های تخصصی

حضور کودکان کتابخوان با خانواده هایشان از دیگر جلوه های نمایشگاه است که برای گشت و گذار میان کتاب ها و غرفه های مختلف در حال جست و خیز و گاه آرام و همراه خانواده اند. همهمه و شلوغی غرفه کتاب های کودک و نوجوانان و کتاب های کنکوری و آموزشی همانند سال های گذشته حال و هوای نمایشگاه را پرشورتر کرده است.

برگزاری نشست های تخصصی با حضور نویسندگان، منتقدان و کارشناسان حوزه کتاب و کتابخوانی و بررسی دقیق و موشکافانه عناوین مختلف نیز از برنامه های داغ سی و چهارمین نمایشگاه کتاب است.

در این دوره نمایشگاه 3 هزار عرضه کننده حضور دارند، 200 کتابفروش،‌ 100 ناشر خارجی و 2 هزار و 700 ناشر داخلی در بخش حضوری و مجازی. در بخش ناشران خارجی 100 ناشر در دو بخش عربی و لاتین،‌ 45 هزار عنوان کتاب عرضه کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها