دختر ۱۸ساله وزنه‌بردار ایرانی در قهرمانی آسیا تاریخ‌سازی جدیدی را رقم زد

این برنز طلایی بود

برای دیدن دومین تاریخ‌سازی بزرگ در وزنه‌برداری ایران خیلی انتظار نکشیدیم. همان روزی که الهام حسینی در قهرمانی آسیا در بحرین طلایی شد و نخستین مدال تاریخ وزنه‌برداری بانوان را در آسیا گرفت با این استعدادهایی که داشتیم مطمئن بودیم به زودی یک دختر وزنه‌بردار دیگر به باشگاه تاریخ‌سازان می پیوندد.
کد خبر: ۱۴۰۷۲۱۹
نویسنده رضا پورعالی - خبرنگار اعزامی به جینجوی کره‌جنوبی

دیروز در جینجوی کره‌جنوبی این اتفاق را دیدیم. فاطمه کشاورز که فقط ۱۸سال دارد دست به کار بزرگی زد و دو برنز آسیا را در قهرمانی بزرگسالان آسیا به دست آورد. آرامش این دختر به ما نشان داد که خوب بلد است در آینده دست به کارهای بزرگ‌تری بزند. کشاورز، جهانی ریاض و جهانی جوانان در مکزیک را در پیش دارد. او بعد از کسب دو مدال برنز و تاریخ‌سازی خود با خبرنگار جام‌جم هم‌کلام شد.

ابتدا از وزنه‌هایی که زدی بگو.
مسابقه بسیار خوب بود و توانستم مدال برنز دو ضرب و مجموع را بگیرم. ۱۰۹ کیلوگرم دوضرب زدم و ۱۹۰ کیلوگرم هم در مجموع ثبت کردم.

در تمرینات چه وزنه‌هایی زده بودی؟
در یک‌ضرب ۹۰ و در دوضرب ۱۱۵ کیلوگرم بر جای گذاشتم. در مجموع هم ۲۱۵ کیلوگرم را ثبت کردم.

فکر می‌کنم اینجا در یک‌ضرب بهتر می‌توانستی وزنه بزنی. نظر خودت چیست؟ در رابطه با حرکت سوم و وزنه‌‌ای که از دستت رفت بیشتر توضیح می‌دهی.
بله، متاسفانه کمی بدنم شل شده بود و باعث شد در یک ضرب خیلی بد کار کنم.

اما در دو ضرب فوق‌العاده بودی.
بله، مدال را توانستم بگیرم اما نسبت به رکوردهایی که در تمرین داشتم و ۱۱۵ کیلوگرم را بر جای گذاشته بودم به نظرم چندان خوب کار نکردم. اما بسیار شاکرم که تلاش‌هایم تبدیل به مدال شد.

به هرحال اتفاقی تاریخی را رقم زدی و تبدیل به دومین دختر وزنه‌بردار ایرانی شدی که در رقابت‌های قهرمانی وزنه‌برداری بزرگسالان آسیا مدال می‌گیرد. البته این مدال از جهت دیگری هم که اهمیت دارد این که فاطمه کشاورز فقط ۱۹ سال دارد.
خیر، ۱۸ سال دارم.

حریفانت را چطور ارزیابی کردی؟
خیلی خوب بودند. یکی از آنها از مغولستان بود و یکی دیگر از ترکمنستان که عالی وزنه زدند. این وزنه‌برداران عددهای خوبی را ثبت کردند.

از حال و هوای سالن برگزاری رقابت‌ها بگو و البته از صحبت‌هایی که با مربی داشتی.
یک سری ضعف داشتم که آنها را به من یادآوری کردند. حالا چه در رابطه با یک ضرب و چه در رابطه با دوضرب. صحبت‌های خیلی خوبی با مربیانم داشتم که به من کمک کرد.

روی حرکت سوم یک‌ضرب که فکر کنم حسابی کادر فنی را عصبانی کردی.
(می‌خندد) بله درست است. منتظر نشدم که ژوری چراغ بزند و بدون چراغ زدن وزنه را انداختم و متاسفانه نشد که وزنه را ثبت کنم.

فکر می‌کنم چند مسابقه مهم دیگر را هم در پیش رو داری. یکی از آنها مسابقات جوانان آسیا در هند است. درباره این مسابقات بیشتر توضیح بده.
از مسابقاتی که در پیش داریم جوانان آسیا در هند از همه مهم‌تر است. این رقابت‌ها مرداد ماه برگزار می‌شود. قوی‌تر ادامه می‌دهم و می‌خواهم مثل همیشه نتیجه خوبی به دست بیاورم. هدف من این است که در المپیک شرکت کنم تا بتوانم آنجا هم
مدال بگیرم.

سلطانی: حریف اصلی من قزاقستانی است
امروز رقابت‌های وزنه‌برداری آسیا در جینجوی کره‌جنوبی باز هم ادامه پیدا می‌کند و این بار وزنه‌بردار تیم‌ملی مردان روی تخته می‌رود. در واقع نوبت حسین سلطانی در دسته ۸۱ کیلوگرم است. او که ظهر امروز مسابقات خود را آغاز می‌کند به جام‌جم گفت: امیدوارم مسابقه خوبی داشته باشم. ما فرصت کمی برای حضور در اردو داشتیم و جمعا ۴۰ روز تمرین کردیم. اما الان حس می‌کنم بدنم در اوج است و می‌توانم با زدن وزنه‌هایی خوب مدال بگیرم.

این وزنه‌بردار ملی‌پوش افزود: به استارت لیست که نگاه کردم به این نتیجه رسیدم که رقیب اصلی من فقط یک نفر است، وزنه‌برداری از قزاقستان.

او درباره رکوردهای ۱۵۸ و ۱۹۸ کیلویی که در تمرینات یک‌ضرب و دو ضرب بر جای گذاشت، عنوان کرد: تکرار این رکوردها بستگی به شرایط دارد. من به خوبی تمرین کرده‌ام و الان هر چه شد می‌پذیرم.

سلطانی در پایان گفت: تا دیروز سه جلسه تمرینی کامل پشت سر گذاشتم. به اختلاف ساعت هم عادت کردیم. امیدوارم بتوانم امروز مدال بگیرم.

برنامه امروز وزنه‌ برداری قهرمانی آسیا
سه‌شنبه ۱۹اردیبهشت حسین سلطانی دسته ۸۱ کیلوگرم گروه A، ساعت ۱۲:۳۰

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها