در نشست رئیس مرکز سیما‌فیلم با بازیگران برگزیده جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

پررنگ شدن حضور تئاتری‌ها در تلویزیون

مهدی نقویان، مدیر مرکز سیمافیلم روز گذشته با برگزیدگان چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما نشست صمیمانه‌ای داشت و شنونده درد دل‌های آنها و خواسته‌های‌شان شد.
کد خبر: ۱۴۰۷۲۱۴
نویسنده ​​​​​​​زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

در این مراسم مجتبی نقی‌یی قائم مقام سیما فیلم، غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، بهرنگ ملک‌محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو، مسعود کریمی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه، حمیدرضا سلجوقی مدیر امور مالی سیمافیلم، امیر بوالی مدیر گروه تولیدات الف ویژه سیمافیلم، کورش زارعی و... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم مهدی نقویان ضمن خیر‌مقدم به بازیگران گفت: این مراسم صرفا برای برداشتن موانع از جلوی پای بازیگران تئاتر است که بتوانند در سریال‌های تلویزیونی حضور پیدا کنند.

در ادامه کورش زارعی نیز بیان کرد: طبق صحبت‌های آقای نقویان قرار بود این مراسم بعد از جشنواره سال گذشته برگزار شود اما دوستان به استان‌های خود بازگشتند و من نیز دچار بیماری شدم. قرار است نتیجه این مراسم باز شدن پای شما دوستان به سریال‌های تلویزیونی باشد.

وی خطاب به نقویان افزود: این بچه‌ها بسیار با استعداد و توانمند و فعالند و می‌توانند در سریال‌های تلویزیونی بدرخشند و به‌عنوان نسل جدید به مخاطبان سینما و تلویزیون معرفی شوند.

حضور برگزیدگان تئاتر فجر در تله‌تئاتر
علی صادقی‌زاده، بازیگر، کارگردان و نویسنده‌ای که از استان کرمان آمده بود و در بخش تئاتر صحنه‌ای از او تقدیر به عمل آمد گفت: من ۱۷ سال است تئاتر کار می‌کنم و برای نوروز شبکه استانی‌مان هم سریال ۱۳قسمتی ساختم. بنابراین با فضای کار در صداوسیما بیگانه نیستم. امیدوارم خروجی این نشست به نفع همه بچه‌ها باشد. در ادامه یکی دیگر از بازیگران که از استان فارس به این مراسم دعوت شده بود درباره عشق و علاقه‌اش به بازیگری گفت و همچنین افزود: ما تئاتری‌ها عشق تصویر نیستیم اما اگر فضا و موقعیت خوبی در سینما و تلویزیون برای‌مان مهیا شود به فال نیک می‌گیریم.

در این بین کورش زارعی خبر خوشی به مدعوین داد و گفت: همین‌جا به شما نوید بدهم، مرکزی به نام سیمرغ در صداوسیما بنا شده که قرار است تله‌تئاترهای خوبی با حضور بازیگران مستعدی چون شما ساخته و از شبکه‌های سیما پخش کند که بابت آن دستمزد بگیرید و از این طریق فضایی برای حضور شما در تلویزیون مهیا شده تا بتوانید دیده شوید.

حامد یزدی، بازیگری که از مشهد به این مراسم آمده بود، ضمن معرفی خود و کارهایی که تاکنون انجام داده بود و درددلی که از مشکلات تئاتر در شهرستان‌ها داشت بیان کرد: باید از شما تشکر کنم که چنین نشستی را برگزار کرده‌اید تا ما فرصتی پیدا کنیم برای دیده شدن، چون من جزو بازیگرانی هستم که تجربه سینمایی هم داشتم اما هنوز دیده نشده‌ام. اطمینان دارم از اعتمادی که به ما می‌کنید پشیمان نخواهید شد.

فرشید سلامت یکی دیگر از هنرمندانی بود که از اردبیل آمده بود و فعالیت‌های خود را در صداوسیما اردبیل بیان کرد و گله‌مند بود از این‌که در دهه ۹۰ هیچ سریالی در اردبیل ساخته نشده است و این‌که در آنجا مافیایی وجود دارد که اجازه حضور به تئاتری‌ها را نمی‌دهند.

پریسا صدایی‌آذر نیز که همشهری فرشید سلامت است از مشکلات و مصائب کار در اردبیل گفت و افزود: یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ذهن همه ما را درگیر می‌کند این است که بالاخره چه زمانی دیده خواهیم شد و ما نیز بتوانیم در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بازی کنیم. ضمن این‌که بستر حرفه‌ای در شهر ما وجود ندارد. امیدوارم این مراسم بتواند اتفاقات خوبی را برای ما و همه بازیگران ناشناخته‌ای که در استان‌ها فعالیت می‌کنند رقم بزند.

نجلا محرابی، هنرمند اصفهانی که جایزه سوم بازیگری زن در بخش تئاتر خیابانی را کسب کرده بود هم عنوان کرد: ما در شهرستان‌ها استعدادهای بسیاری در بخش تئاتر خیابانی داریم که افراد موفقی هستند. امیدوارم این نشست پلی باشد برای آینده همه ما که در بازیگری فعالیت می‌کنیم.

اما در این میان آرزو جعفری، هنرمند کرمانی نیز درددل‌هایی داشت که نقویان و مدیران سیما ان را شنیدند. او که در فصل سوم «عصر جدید» هم حضور داشت و در استعدادیابی بازیگری چند نقش را با لهجه‌های مختلف بازی کرده بود و به مرحله نیمه نهایی رسیده بود، گفت: در شهرستان‌ها هیچ اتفاقی برای ما نمی‌افتد. هرکدام از ما ۱۶ ــ ۱۵ سال است تئاتر کار می‌کنیم اما دیده نمی‌شویم. از شما خواهش می‌کنم که این فرصت به همه بازیگران شهرستان‌ها داده شود تا بتوانند توانمندی‌های خود را نشان بدهند.

در بخش دیگری از این نشست، عبدالرضا نصاری که در خوزستان و آبادان فعالیت‌های بسیاری داشته هم گفت: من در سینما تجربه بازیگری دارم و الان هم گریم یک فیلم را دارم. اما بارها دیده ام که افرادی در این حرفه حضور دارند که هیچ استعدادی ندارند. بنابراین از شما می‌خواهم از این هنر در تلویزیون صیانت کنید و روی آنها نظارت داشته‌باشید. گرچه با درایتی که مدیران صداوسیما دارند باید منتظر اتفاقات خوبی در این زمینه بود.

امیر مهروند، هنرمند دیگری بود که در این نشست حضور داشت و از آذربایجان‌غربی آمده‌بود. مهم‌ترین خواسته او از مدیران این بود وقتی تهیه‌کننده‌ای به آنها پیشنهاد بازی می‌دهد، با تست گرفتن به آنها توهین نکند. چون همه ما با تجربه هستیم و نیازی به تست دادن نداریم.

در بخش دیگری از این نشست، رضا محمدیان که به گفته خودش از ۱۳ سالگی وارد این حرفه شده درباره توهین‌هایی گفت که به خاطر حضورش در جشنواره تئاتر فجر از آشنایان و نزدیکانش شنیده اما به خاطر عشقی که به این حرفه دارد، آن را رها نکرده و امیدوار است خروجی این مراسم خوب باشد.

امید رهبر هم از استان فارس آمده‌بود و به قول خودش چند سالی می‌شود ساکن تهران است. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: همه بچه‌هایی که در شهرستان‌ها تئاتر کار می‌کنند، به این امید به تهران می‌آیند که اتفاقی برایشان بیفتد و دیده شوند. امیدوارم این جلسه هم خروجی خوبی داشته‌باشد و بچه‌ها بتوانند در سریال‌های تلویزیونی دیده شوند.

یکی دیگر از مدعوین این مراسم، مرتضی نوری بود که از سیستان و بلوچستان آمده بود. او از مشکلات تئاتر و سینما و کمبود امکانات در استان خود گفت: ما در تئاتر غرور و عزت نفس را یاد می‌گیریم. بنابراین دنبال کار نمی‌رویم و به کسی التماس نمی‌کنیم. از برگزار کنندگان این مراسم تشکر می‌کنم و امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی برای بچه‌های تئاتری در تلویزیون باشیم.

غلامرضا الماسی پس از شنیدن درددل‌ها و خواسته‌های بازیگران گفت: شما حرف‌های متفاوت و متنوعی را بیان کردید اما این را بدانید که هیچ کسی برای شما فرش قرمز پهن نمی‌کند و شما باید با تلاش خود گام‌های رو به جلو بردارید. وی ادامه داد: شما با سختی‌های بسیاری جنگیدید و ایستادگی کردید. من به شما می‌گویم باز هم ایستادگی کنید و با تلاش خود موفق شوید. تلویزیون هم این فضا را برای شما ایجاد خواهدکرد تا توانمندی‌هایتان را نشان بدهید.

وی همچنین افزود: بازیگران و ستاره‌های بسیاری در سینما و تلویزیون هستند که از تئاتر آمده‌اند. شما نیز می‌توانید ستاره شوید. اما با تلاش و پشتکار خودتان. ملک‌محمدی نیز در بخشی از این نشست بیان کرد: من می‌توانم با اطمینان بگویم در شبکه دو این الزام برای تهیه‌کننده‌ها وجود دارد که از بازیگران تئاتر شهرستان‌ها دعوت به همکاری کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بازیگر خوب تئاتر هیچ وقت پشت صحنه نمی‌ماند و جلوی دوربین می‌رود.

شقایق فتحی نیز آخرین فردی بود که از درددل‌هایش برای مدعوین گفت و به قدری احساساتی شد که بغضش ترکید و گریست و خواسته‌هایش را مطرح کرد.

باز هم ایستادگی کنید
بوالی در ادامه این نشست و در بخشی از صحبت‌‌هایش خطاب به بازیگرانی که درباره مافیای بازیگری و یک‌سری مشکلات صحبت کردند، گفت: ما از برخی جزئیات بی‌اطلاع بودیم و با شنیدن حرف‌های شما یک سری مسائل را پیگیری خواهیم‌کرد.

کریمی نیز گفت: این نوید را به شما می‌دهم که سریال ۴۰- ۳۰ قسمتی قرار است آقای مهام در استان اردبیل سریالی را بسازد که از هنرمندان این استان هم دعوت به همکاری خواهدشد. همچنین سال آینده سریالی را در سیستان و بلوچستان خواهیم‌ساخت و انتهای امسال هم در خراسان سریالی را تهیه و تولید خواهیم‌کرد. اصلا آقای جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی هم همین دغدغه را دارد که سریال‌ها مرکز گریز باشد و در تولید برنامه‌ها هم روستامحور باشیم. نقویان پس از شنیدن حرف‌های مدعوین گفت: جلسه شیرینی بود. چون حرف‌های جدیدی را شنیدیم. ما باید پیگیری کنیم دلیل همکاری نکردن‌ها با بازیگران تئاتری چیست. ما می‌خواهیم با حضور شما در سریال‌های تلویزیونی از کلیشه‌های رایج دوری کنیم. چون شما آدم‌های بسیار مهمی هستید و حقتان است که دیده شوید.

وی در پایان نیز بیان کرد: ما ظرفیت‌های خوبی برای تولید سریال در شهرستان‌ها داریم که می‌خواهیم از آنها استفاده بیشتری کنیم. با مراکز صداوسیمای استان‌ها هم تماس می‌گیریم و درخواست‌مان حمایت از هنرمندان استان‌هاست.

در پایان این مراسم از هنرمندان تقدیر به عمل آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها