بنابراین اولین سوالی که مطرح میشود این است:
آیا یک راهکار واحد برای تمام مشاغل و کسب و کارها جهت مقابله با هوش مصنوعی وجود دارد؟
پاسخ هم بله، هم خیر.
راهکارهای واحد یعنی برای تمام مشاغل میتوان استفاده کرد و ضمنا توجه کنیم که نمی خواهیم تقابل کنیم بلکه باید تعامل کنیم لذابیایید باهمدیگر و به عنوان نمونههای مهم به این موارد تعامل با هوش مصنوعی اشاره کنیم:
مدیران کلان در هر سازمانی بایستی از لحاظ اطلاعات عمومی در خصوص هوش مصنوعی بهروز باشند.
کارمندان و کارگران بایستی آموزشهای لازم ، مرتبط و حتی تخصصی با نوع فعالیتهایشان را ببینند
در صورت امکان زیرساختهای فناورانه هوش مصنوعی به سازمان اضافه شود(هم نرم افزاری و هم سخت افزاری).
از مشاوران و کارشناسان و مدرسان آشنا با مسائل روز و تخصصی این حوزه در قالب مشاور سازمان یا حتی معاونت ارشد در مجموعهها استفاده شود.
درنهایت چون بحث هوش مصنوعی در رده تحول کسب و کارها قرار میگیرد بایستی این مقوله به شکل اصولی در فرهنگ سازمانی و همچنین اهداف استراتژیک سازمان اضافه شود اما کار تمام شد؟
بخش خصوصی متحول شود تمام است؟
خیر بدنه دولتی هم باید پای کار بیاید.
و حالا یک توجه مهم برای حاکمیت و دولت در این مقوله وجود دارد ،جاییکه آنها به عنوان ناظر، رگولاتور و قانونگذار در این حوزه نقشآفرینی میکنند. پس یک سوال مهم:
آنها چگونه باید با این مقوله کنار بیایند؟
پاسخ این است:
اولا: موارد فوق که بیان شد به مراتب برای آنها نیز تاکید میشود به خصوص به روز بودن.
ثانیا: پذیرفتن اینکه فناوری همیشه رو به جلو حرکت میکند و بسیار سریع تغییر میکند و تغییر ایجاد میکند، پس باید چابکی را به حیطه فعالیت خود اضافه کنند وگرنه باعث آسیب به بدنه اقتصادی کشور میشوند.
ثالثا: مدیران ارشد دولتی و به خصوص مدیران تاثیر گذار در حوزه آی تی متوجه باشند فناوری صرفا تاثیر در حوزههای اقتصادی ندارد بلکه در تمامی حوزهها از سیاست و فرهنگ تا سلامت و آموزش را در برمی گیرد پس بسیار اهمیت دارد امابه گوش و به هوش که این تازه اول راه تحول دیجیتال و بهره گیری از هوش مصنوعی است در هفتههای آتی باز هم از هوش مصنوعی در عرصههای کسب و کار تا فرهنگ و سلامت برای شما خواهیم گفت.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد