قرارگاهی برای انقلاب اسلامی

کد خبر: ۱۴۰۶۲۳۹
نویسنده مهدی گیوه‌کی - مدیرمسئول

۱- روزنامه جام جم از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا به امروز که تقریبا نیمی از دومین ماه ۱۴۰۲ سپری شده و وارد بیست و چهارمین سال فعالیت شده است، مسیری نو در فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد و تغییر ریل محتوایی را در راستای برنامه تحول در رسانه‌ملی شروع کرد که البته این تغییر ریل به سادگی رخ نداد و قاعدتا جام جم در ابتدای این مسیر قرار دارد و این فرآیند تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

۲- آیا رسانه مکتوب مرده است؟ مشخصا پاسخ به این سؤال خیر است رادیو، تلویزیون، سینما، فضای مجازی و رسانه‌های برخط آمدند ولی روزنامه‌ها از بین نرفتند و در کنار سایر رسانه‌ها به حیات خود ادامه دادند. در بسیاری ازکشورها با وجود گسترش و رشد روزافزون سایرسانه‌های رقیب، روزنامه‌ها نیز رشد چشمگیری داشتند و به تیراژ میلیونی رسیدند ولی در ایران رسانه‌های مکتوب روزبه روز لاغرتر و نحیف تر شدند که این خود دلایل مختلف دارد شاید مهم‌ترین آن نشناختن فضای مجازی و ندانستن این موضوع باشد که فراگیری شبکه‌های اجتماعی امروز رسانه‌ها را ناگزیر می‌کند که به این سمت بروند. علت دیگر نحیف شدن رسانه‌های مکتوب در ایران مشکلات اقتصادی و سیاست گذاری‌های غلط رسانه‌ای است که روز به روز موجبات محدودیت بیشتر روزنامه‌ها را فراهم کرده است ولی با همه اینها هنوز روزنامه‌ها اثرگذاری خود را دارند.

۳- ما کجا هستیم ؟ به تجربه در سال‌های اخیر ثابت شده که ازعناصر خبری، امروز حداقل ۳‌عنصر آن از مدیریت روزنامه‌ها خارج شده است و عملا آن سه عنصر محل مانور فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی شده است.
کی،کِی،کجا! در گذشته تا زمان انتشار روزنامه، رسانه دیگری نبود که اطلاعات را منتشر کند برای همین هر خبر یا گزارشی اختصاصا برای روزنامه بود ولی امروز با وجود رسانه‌های اجتماعی این سه‌عنصر با سرعت زیاد منتشر می‌شوند ولی سه عنصر تحلیلی و عمیق ماجرا چه،چرا و چگونه هنوز با وجود رسانه‌های اجتماعی در اختیار رسانه مکتوب است. تاکید روزنامه‌ها بر این سه‌ عنصر نجات دهنده نسبی روزنامه از مرگ مطلق است. هم اکنون خبر در روزنامه عملا معنایی ندارد خروج روزنامه ازپوزیشن خبری به جایگاه تحلیلی که به چرایی و چگونگی اتفاقات می‌پردازد می‌تواند مسیری برای ادامه حیات روزنامه‌ها باشد کما این‌که هم اکنون روزنامه‌هایی که این مسیر را در پیش گرفتند وضعیت بهتری دارند. روزنامه‌هایی نظیر جام‌جم با توجه به این‌که در طول سالیان گذشته، مخاطب خاص خود را پیدا کرده‌اند، بیش از جذب مخاطب جدید (که البته آن نیز مهم است) نیازمند گسترش در عمق و محتوا هستند تا گسترش‌های روبنایی یعنی همان تاکید بر سه عنصر تحلیلی خبر.

۴- همان‌طور که در گذشته هم گفته شد در دوره جدید که دوره تحول است، روزنامه جام‌جم چند هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ مجتمع‌سازی و هاب‌سازی از ظرفیت موجود در سه حوزه مکتوب، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تبدیل شدن به پاتوق نیروهای فکری، فرهنگی، هنری نیروهای جبهه انقلاب و تبدیل جام جم به محل آموزش و رشد جریان فرهنگی انقلاب از طریق مدرسه تربیت منتقد و تبدیل‌شدن به رسانه ای در تراز انقلاب اسلامی،سال گذشته در این مسیر حرکت را شروع کردیم و و در بیست و چهارمین سال فعالیت روزنامه مسیر فوق الذکر را به صورت جدی تر تا حصول نتیجه دنبال خواهیم کرد.

۵- تقویت جریان رسانه‌ای انقلاب اسلامی در چارچوب کارکرد‌های جدید رسانه یکی از اهداف اصلی و مهم روزنامه جام‌جم است. تبدیل رسانه به محلی برای تعاطی افکار جریان انقلاب، یکی از اهداف مهمی است که پیگیری آن می‌تواند باعث رشد رسانه از جهات مختلف شود.در این نگاه هر رسانه خود، یک قرارگاه برای انقلاب اسلامی است. روزنامه جام‌جم با تکیه بر این نگاه با تمام توان، خود را قرارگاهی برای انقلاب اسلامی که وظیفه اصلی اش را تبیین دستاوردهای نظام و امید آفرینی می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها