بررسی لیگ دسته یک در «فوتبال۱»
نگاهی به برنامه فوتبالی شبکه ورزش

بررسی لیگ دسته یک در «فوتبال۱»

تندرستی با ورزش در ماه‌رمضان

ماه پربرکت رمضان و روزه‌داری نباید شما را از تحرک باز دارد. با وجود این که حفظ انرژی در طول مدت روزه‌داری برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است اما انجام حرکات ورزشی در حد معقول می‌تواند به بهبود شرایط بدن، افزایش تاب‌آوری در مدت روزه‌داری و تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت‌ها کمک شایانی کند.
ماه پربرکت رمضان و روزه‌داری نباید شما را از تحرک باز دارد. با وجود این که حفظ انرژی در طول مدت روزه‌داری برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است اما انجام حرکات ورزشی در حد معقول می‌تواند به بهبود شرایط بدن، افزایش تاب‌آوری در مدت روزه‌داری و تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت‌ها کمک شایانی کند.
کد خبر: ۱۴۰۳۲۵۱
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت

به گفته متخصصان ورزشی، ورزش به طور کلی برای همه بی‌خطر است. فعالیت‌ها و تمرینات بدنی با شدت سبک تا متوسط برای همه ایمن و توصیه می‌شود. حتی زمانی که روزه هستید، فعال باشید و ورزش را متوقف نکنید. یک برنامه فعالیت بدنی واقع‌بینانه داشته باشید؛ اما منظور از برنامه فعالیت بدنی واقع‌بینانه چیست؟

 
فردی که سبک زندگی کم‌تحرکی دارد
زنی خانه‌دار که به غیر از کارهای خانه به هیچ‌گونه ورزش نمی‌پردازد یک هدف واقع‌بینانه برای چنین شخصی این است که تا حد امکان زمان‌های بی‌تحرکی را در خانه بشکند. برای شروع، بسیار خوب است که با فعالیت‌های بدنی با شدت سبک شروع کنید اما به فعالیت ادامه دهید. فعالیت‌ها را ساده نگه دارید و حرکت‌های نرمشی را در برنامه‌های روزانه خود بگنجانید. برای مثال سعی کنید پیاده‌روی به سمت بازار را جایگزین رانندگی کنید. البته میزان خرید به قدری نباشد که آسیبی به ستون بدن وارد کند. رفتن از پله به جای آسانسور هم می‌تواند تغییر مثبتی در سبک زندگی باشد. حتی در بین کارها در داخل خانه قدم بزنید. بر تعداد گام‌های خود نظارت داشته باشید و هدف خود را افزایش دهید تا تعداد کل گام‌های خود را به یک پله دیگر بیشتر از روز قبل افزایش دهید.
 
فردی که سبک زندگی فعالی دارد
کارمندی اداری که دو بار در هفته در فضای باز می‌دود و سه بار در هفته با شدت متوسط به باشگاه می‌رود. 
چنین فردی، جدا از انجام کارهای خانه، همچنان می‌تواند به تمرینات معمول خود ادامه دهد.
به دویدن در فضای باز خود دو بار در هفته ادامه دهید، اما نیازی به افزایش دفعات(تعداد دفعات در هفته)، شدت (سرعت دویدن) و مدت زمان دویدن ندارید. حتی ممکن است نوع تمرینات قلبی عروقی خود را در فضای باز با دوچرخه‎سواری یا پیاده‌روی سریع و حتی بالا رفتن از پله به جای دویدن تغییر دهید.
برای جلوگیری از خستگی و کم‌آبی بدن هنگام روزه‌داری، در محله نزدیک خود در ساعات دلخواه روز در فضای باز ورزش کنید. زمانی که ورزش نمی‌کنید یا ورزش‌های شدید را متوقف کرده‌اید، سعی کنید تحرک خود را حفظ کنید. 
به جای باشگاه می‌توانید بعضی حرکات کششی و قدرتی را در خانه انجام دهید. منابع آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید برای این تمرینات تقویتی داخل خانه به آنها مراجعه کنید.
هدف این است که برنامه‌های تمرینی قبل از روزه‌داری خود را حفظ کنید اما نه پیشرفت قابل‌توجه یا شکستن بهترین رکوردهای شخصی. همیشه به بدن خود گوش دهید و فرکانس، شدت، مدت و نوع تمرینات را متناسب با آن تغییر دهید.
 
مزایای فعالیت بدنی منظم 
 تناسب اندام و حفظ و بهبود ظرفیت قلبی-تنفسی 
 پیشگیری و مدیریت مشکلات پزشکی مزمن مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی
 افزایش ایمنی در برابر همه عفونت‌ها 
 حفظ و بهبود قدرت و استقامت عضلانی
 جلوگیری از کاهش سوخت‌وساز به دلیل استراحت طولانی‌مدت و عدم تحرک
 کاهش خستگی و بی‌حالی و بهبود عملکرد در ایام ماه مبارک رمضان
 حفظ و بهبود عملکرد شناختی که به فرد کمک می‌کند در روزه‌داری بهتر فکر کند و برنامه‌ریزی کند 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها