بررسی سازوکار تامین ارز واردات مواد اولیه در خانه ملت

رئیس مجلس: مسئولیت ارزی کشور و قیمت سکه برعهده بانک مرکزی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

روند کاهشی نرخ ارز ادامه می یابد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قیمت دلار غیررسمی با واقعیت‌های اقتصاد همخوانی ندارد و روند نرخ ارز نزولی است.
کد خبر: ۱۴۰۲۹۹۸

به گزارش جام جم آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: با توجه به شرایط، چارچوب مشخصی در حوزه عرضه و تقاضای ارز ایجاد شده است.

در سال‌های گذشته به صورت متوسط ظرفیت واردات در کالاهای اساسی، مواد اولیه و سایر اقلام مقدار مشخصی بود، همچنین ظرفیت صادراتی کشور نیز تعریف شده بود.

پور ابراهیمی گفت: یکی از فاکتور‌های تاثیر گذار بر نرخ ارز، تراز تجاری است که خوشبختانه از سال گذشته این فاکتور روند رو به رشد و مثبت داشته است، اما درحال حاضر تقاضای کاذب و مازاد بر تقاضای واقعی، فضای روانی بازار و موضوعات سیاسی باعث نوسانات در بازار ارز می‌شود، موضوعات سیاسی به مسائل پیرامونی کشور باز‌می‌گردد و با یک خبر مثبت اثری مثبت و با یک خبر منفی بر بازار اثری منفی می‌گذارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ واقعی بر مبنای عرضه و تقاضای واقعی است، گفت: تغییرات یکی دو ماه اخیر به علت تقاضای کاذب، فضای روانی و شرایط بازار است. با توجه به بهبود شرایط صادرات غیرنفتی و مدیریت تقاضای داخلی برای خرید ارز، امیدواریم شاهد روند کاهشی نرخ ارز باشیم.

به گفته پور ابراهیمی، بزرگترین چالش در اقتصاد کشور نوسان نرخ ارز است و نوسان نرخ ارز فارغ از بالا یا پایین شدنش ضد حرکت برای تولید محسوب می‌شود، چون قدرت تصمیم گیری را از افراد سلب می‌کند، اما با اصلاح سیاست‌های قبلی بانک مرکزی شاهد وضعیت بهتری در بازار برای ثبات هستیم و امیدواریم این سیاست‌ها دوباره به عقب بازنگردد تا خروجی این تصمیم به کشور کمک کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با روند کاهش نرخ ارز گفت: این نرخی که در بازار غیر رسمی اعلام می‌شود تناسبی با واقعیت‌های اقتصادی کشور ندارد، فضای روانی و سیاسی نیز می‌تواند این نرخ را بالاتر ببرد، اما باز با واقعیت‌های اقتصادی تطابق ندارد و پیش بینی می‌شود با کاهش التهابات و تقاضای کاذب روند نرخ ارز کاهشی شود.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها