مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت:

راه اندازی داروخانه‌های طبیعی و سنتی ضروری است

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: در زمینه فرآورده‌های طبیعی تعداد مجوز‌های صادر شده توسط وزارت بهداشت از چشم انداز افق ۱۴۰۴ جلوتر هستیم.
کد خبر: ۱۴۰۲۵۴۶

به گزارش جام جم آنلاین، نفیسه حسینی یکتا، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۳۵ سلامتکده طب سنتی در کشور راه اندازی و مشغول به ارائه خدمات به مراجعه کنندگان هستند. سلامتکده‌های طبیعی و سنتی تنها مراکز مجاز عرضه محصولات گیاهان دارویی تحت نظارت وزارت بهداشت هستند.

به گفته وی، آیین نامه فرآورده‌های سنتی در سال ۹۷ نوشته شده، اما هنوز این آیین نامه ابلاغ نشده و جز برنامه سازمان غذا و دارو است و باید دستورالعمل آن نوشته شود تا هرچه سریع‌تر راه اندازی داروخانه‌های طبیعی و سنتی انجام شود، زیرا که این اقدام یک ملزم جهت عرضه گیاهان دارویی محسوب می‌شود تا شاهد راه اندازی این داروخانه‌ها در کشور باشیم.

او بیان کرد: عرضه فرآورده‌های طبیعی و سنتی در داروخانه‌های سطح شهر مانعی ندارد و تخلف محسوب نمی‌شود، اما راهکار اندیشیده شده توسط وزارت بهداشت راه اندازی داروخانه‌های طبیعی و سنتی است. هر گیاه دارویی که مسیر استاندارد سازی را سپری می کند به معنای این است مجوز وزارت بهداشت را دارد.

او افزود: راه اندازی داروخانه‌ های طبیعی و سنتی باعث می‌شود با تجویز پزشکان، مراکز عرضه دهنده در سطح شهر گیاهان دارویی را به افراد عرضه کنند.

حسینی یکتا اضافه کرد: عطاری‌ها بر اساس قانون‌های نوشته شده در صنفشان می‌توانند گیاهان دارویی را عرضه کنند. عرضه دارو‌های گیاهی و مداخله در درمان توسط متخصص باید انجام شود.

او گفت: سند ملی گیاهان تدوین شده است. در زمینه فرآورده‌های طبیعی تعداد مجوز‌های صادر شده توسط وزارت بهداشت از چشم انداز افق ۱۴۰۴ جلوتر هستیم اما در بحث طب سنتی به دلیل سیاست های گذشته کمی عقب هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها