مدتی است که به علت حضور موفق بچه های المپیادی در مسابقات بین المللی ، نام باشگاه دانش پژوهان جوان را زیاد در رسانه های گروهی می بینیم و می شنویم .
کد خبر: ۱۴۰۱۹
دانش پژوهان این باشگاه تاکنون توانسته اند طی سالهای گذشته در رشته های شیمی ، فیزیک ، ریاضی ، کامپیوتر و زیست شناسی در مسابقات بین المللی مقامهایی را از آن کشورمان کنند و ایران را جزو کشورهای برتر جهان معرفی کنند. برای آشنایی با باشگاه دانش پژوهان جوان گفتگویی انجام داده ایم با حسین میرزایی ، رئیس باشگاه . با هم بخوانیم . آقای میرزایی ، کمی درباره پیشینه و اهداف باشگاه دانش پژوهان جوان صحبت کنید؛ این باشگاه ، موسسه ای آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که در سال 1373با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد و در سال 74آغاز به کار کرد. مهمترین هدف این باشگاه شناسایی ، جذب ، آموزش ، هدایت و حمایت جوانان مستعد کشور است و چندین وظیفه به عهده دارد که برگزاری مسابقات مختلف به منظور شناسایی استعدادهای بچه های موفق ، انجام کلیه مسابقات المپیادها چه داخلی و چه بین المللی ، تشکیل گروه های پژوهشی ، برقراری ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی ، تشکیل جلسات سخنرانی و سمینارها، همایش های مختلف براساس نیاز دانش پژوهان ، انتشار مجلات و کتابهای مفید، ارائه خدمات علمی و حمایتی به اعضا از مهمترین وظایف این مرکز است . این باشگاه چه تعداد عضو دارد و عضوگیری آن به چه شکل است ؛ تعدادی از اعضای این باشگاه جوانانی هستند که در یکی از مسابقات داخلی یا خارجی مقام به دست آورده اند؛ مانند المپیادی ها که مدالهایی را کسب کرده اند، برگزیدگان کنکور، برگزیدگان جشنواره خوارزمی و مسابقات دانشجویی نیز از اعضای باشگاه هستند. سن این جوانان بین 15تا 25سال است ؛ البته اگر پس از 25سال نیز در دانشگاه به تحصیل ادامه دهند؛ عضویتشان استمرار می یابد. افزون بر این تعداد، گروهی نیز همچون استادان دانشگاه و شخصیت های برجسته جزو اعضای افتخاری باشگاه هستند. ما حدس می زنیم بتوانیم سالانه حدود 500نفر عضو داشته باشیم ، از این تعداد 350نفر از سوی آموزش و پرورش شناسایی می شوند، 150نفر نیز وزارت علوم و تحقیقات و فناوری معرفی می کند. افرادی که برگزیده آموزش و پرورش هستند، نیز 2دسته اند؛ دسته مهمتر حدود 240نفر هستند که به دوره تابستانی المپیادهای داخلی راه پیدا می کنند و 110نفر دیگر برگزیدگان جشنواره خوارزمی هستند. دانش آموزان مستعد چگونه می توانند در المپیادهای دانش آموزی شرکت کنند؛ در آبانماه بخشنامه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش به مدارس می فرستیم ، مبنی بر این که هر کس علاقه مند به حضور در مرحله اول المپیاد است شرکت کند؛ البته طبق مقرراتی که مشخص شده است ؛ مثلا در زیست شناسی و شیمی بچه ها باید کلاس سوم تجربی باشند یا در شیمی باید کلاس سوم ریاضی باشند. مرحله اول آزمون در کلیه مناطق آموزش و پرورش و در بهمن ماه برگزار می شود، سوالات امتحانی المپیادها از مطالب درسی است ، اما عمیق تر. سال گذشته در مرحله اول 230هزار نفر شرکت کردند و ما امیدواریم که بتوانیم این تعداد را هر چه بیشتر گسترش دهیم . از این تعداد حدود 1000نفر از هر رشته به مرحله دوم راه می یابند؛ یعنی چیزی حدود 6هزار نفر. مرحله دوم در اردیبهشت برگزار می شود و سوالها در تهران و توسط استادان مربوط مطرح می شود و به همراه ناظر به مراکز استان ها ارسال می شود و پس از پاسخگویی مجدد به باشگاه دانش پژوهان تحویل داده می شود و توسط کمیته های علمی تصحیح می شود و از هر رشته 40نفر انتخاب می شوند و ما برای این تعداد که 240نفر هستند، دوره های تابستانی برگزار می کنیم . دوره های تابستانی به چه منظور برگزار می شود؛ هدف از برگزاری این دوره ها انتخاب اعضای تیمهایی است که به مسابقات جهانی راه می یابند. در این دوره 2ماهه شرایط عادلانه ای را برای همه بچه ها فراهم می کنیم تا با هم مسابقه بدهند. تجربه نشان داده است که اگر دانش آموزی امکانات کافی را نداشته ، ولی استعداد خوبی داشته باشد، در همین دوره ها خودش را نشان می دهد. در پایان این دوره ها ما در رشته ریاضی 9نفر، در فیزیک 7نفر و در بقیه رشته ها 6نفر را انتخاب می کنیم . این افراد که 34نفر هستند، بجز رشته ادبیات از آزمون کنکور معاف می شوند و با توجه به دیپلمی که می گیرند، می توانند در هر رشته دانشگاهی که دوست دارند ادامه تحصیل دهند و این امتیاز بسیار خوبی برای بچه هاست . در المپیاد ادبی چون تیم به مسابقات جهانی نمی رود و دوره ای برگزار نمی شود، این 6نفر می توانند در هر دانشگاهی که دوست دارند در رشته ادبیات ادامه تحصیل دهند.وضعیت المپیادی های کشورمان با دیگر شرکت کنندگان جهانی چگونه است ؛ بچه هایی که برای المپیاد جهانی برگزیده می شوند، به نظر ما در سطح کشور بهترین هستند؛ اما باید در نظر داشت این گروه باید با برگزیدگان دنیا رقابت کنند که خیلی پیشرفته هستند؛ بنابراین سعی می کنیم شرایط عادلانه ای را برای رقابت آنها به وجود آوریم . در نتیجه در طول سال تحصیلی برای آنها زیر نظر استادان برجسته باشگاه که بیشتر آنها دانش پژوهان سالهای قبل هستند، دوره های آموزشی برگزار می کنیم .برای دانش آموزانی که نمی توانند به مرحله نهایی برسند، چه پیامی دارید؛ آنها نباید ناامید شوند. متاسفانه باشگاه فقط محدود به 6رشته است و ما سعی داریم مجموعه ای را به وجود آوریم که جوانان موفق در تمام رشته ها در آن متمرکز شوند. بچه ها باید بدانند که المپیادی هم دانش آموزی است مثل آنها؛ فقط کمی بیشتر فعالیت کرده و مطالعه و تحقیق عمیق تری داشته است . مهم این است که هر جوانی به این سوال بیندیشد که چگونه می تواند برای جامعه مفید باشد. به نظر من اگر هر جوانی پاسخ این سوال را پیدا کند، فرد موفقی است . این روزها آمارهایی درباره فرار مغزها از کشور ارائه می شود. این موضوع تا چه حدود درباره المپیادی ها صادق است . ما تا سال گذشته 350نفر المپیادی داشتیم که از این تعداد 100نفر خارج از کشور هستند و 250نفر در داخل کشور فعالیت می کنند. از 100نفری هم که به خارج رفته اند 15نفر به درجه دکتری رسیدند و 2نفرشان برگشته اند و در داخل کشور کار می کنند. این که بچه ها به خارج می روند تا با تلاش و همتشان سطح علمی خودشان را بالا ببرند، امر نامطلوبی نیست . مشکل وقتی است که برخی از آنها پس از سپری کردن مدارج عالی به کشور باز نمی گردند. باشگاه دانش پژوهان جوان معتقد است به جای این که به این موضوع بپردازیم که چند نفر از کشور خارج شدند، باید به این بیندیشیم که برای آنهایی که مانده اند چه باید بکنیم .باید بانخبه هایی که می مانند، طوری رفتار کنیم که آنها از ماندن احساس رضایت کنند، این احساس رضایت بهترین تشویق برای بازگشت آنهاست . آنها باید بدانند در کشور ما هم راههای موفقیت و پیشرفت هست . باید برای نخبه های کشور فرصت های مناسب شغلی به وجود آورد و افرادی که درکشور می مانند به آینده امیدوار کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها