رئیس کارگروه حقیقت یاب بدحالی دانش آموزان:

سرشبکه‌های بدحالی‌های دانش آموزان در حال شناسایی هستند

در گزارشی به اهداف پنهان ایجاد بحران در مدارس پرداخته‌ایم

روایت تحلیلی از توطئه سمی

«این‌بار عفوی در کار نخواهد بود»؛ این جمله جان‌مایه کلام رهبر انقلاب در روز پانزدهم اسفند در حاشیه مراسم روز درختکاری بود که نسبت به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان واکنش تندی نشان دادند و گفتند: «مسئولان باید موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را با جدیت دنبال کنند؛ این یک جنایت بزرگ و غیرقابل‌اغماض است. اگر مسمومیت دانش‌آموزان اثبات شود، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند و در مورد این افراد هیچ عفوی نخواهد بود.»
کد خبر: ۱۴۰۰۹۲۷

نوع پردازش و اهمیت خبر ‌مسمومیت دانش‌آموزان دختر در چند شهر کشور بلافاصله ‌به یک مسأله مهم خبری و امنیتی تبدیل شد و مسئولان کشور از رئیس‌جمهور گرفته تا دیگر سران قوا و رؤسای دستگاه‌ها و سازمان‌ها، برای رسیدگی فوری و شناسایی منشأ انتشار این گازها فعال شدند.

در مقابل هم درست مثل بحران پاییز، ادبیات یکسان جریان ضدانقلاب و براندازان و همچنین شبکه‌های اجتماعی مرتبط با آنها تکرار یک عبارت نخ‌نما و سطح پایین یعنی «کار خودشان است» را برجسته کردند تا این بحران را به حاکمیت نسبت دهند. همان عبارتی که اغتشاشات پاییزی هم با تمرکز بر یک جنگ ترکیبی و شناختی تکرار شد و این شبه‌رسانه‌ها سعی داشتند از آتش‌زدن مساجد و برداشتن چادر از سر زنان چادری تا جنایت شاهچراغ(ع) را با همین عبارت «کار خودشان است» معرفی کنند.درحالی‌که همین رسانه‌های تروریستی همزمان مشغول آموزش ساخت کوکتل‌مولوتف، حمله به اماکن، ترور، تخریب، کشتن و بستن راه‌ها بودند. حالا بعد از شکست کمپین شش‌ماهه و بی‌توجهی افکارعمومی به فراخوان‌های سریالی، اتاق‌فکر جنگ ترکیبی علیه ایران در لاین جدیدی فعال شد و با تداوم ماجرای مسمومیت‌ها حواشی این موضوع در رسانه‌ها گسترش پیدا کرد تا جایی که با ادامه‌دار شدن مسمومیت‌ها در بهمن‌ماه و اوج‌گرفتن این اتفاق در سه هفته اول بهمن واکنش کشورهای اروپایی هم چاشنی این حوادث شد به‌طوری‌که رسانه‌های ضدایرانی ساکن لندن و جریان غربگرای وطنی بیشترین واکنش‌ها را به این موضوع داشتند که در این گزارش اهداف اصلی این دو جریان را بازخوانی کرده‌ایم.

اهداف ۲ جریان پیوسته ضدایرانی

هدف اول این دو جریان پیوسته قطعا احیای اغتشاشات خیابانی بود که سعی داشتند با تهییج دانش‌آموزان و خانواده‌های آن به برگزاری تجمعات اعتراضی تند در مقابل مدارس و ادارات آموزش‌وپرورش این خط را پیگیری کنند؛ روندی که با شکل‌گیری تجمعات والدین در مقابل برخی مدارس در روز ۱۰ اسفند در تهران و اردبیل جدی‌تر شد.

هدف دیگر این دو جریان به‌صورت همزمان زمینه‌سازی برای تشدید شکاف و درگیری در جامعه بود؛ یعنی امتداد همان دوگانه حجاب و بی‌حجابی که می‌خواست مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهد. البته از مهم‌ترین اهداف جریان برانداز برای حفظ التهاب در ایران تاکید گسترده بر نقش جریان‌های مذهبی با تمرکز بر ضدزن‌بودن و تحجر آنان و طالبان‌سازی از حکومت بود. هرچند اعتبارزدایی از نهادهای رسمی با هدف تشدید ابهامات و کشته‌سازی هم توسط آنها دنبال می‌شد. القای ابهام و دروغ‌بودن گزارش‌های رسمی و طبق معمول برجسته‌سازی و بزرگنمایی برخی اختلافات در گزارش‌های رسمی برای اعتبارزدایی دنبال شد و حتی این جریان از تعمیم ماجرای فوت مرحومه فاطمه رضایی به مسمومیت‌ها علی‌رغم اعلام رسمی خانواده او مبنی بر فوت براثر بیماری کلیوی هم کوتاه نیامد و این حقیقت به‌خوبی نشان داد سناریوی کشته‌سازی بازهم در این ماجرا جدی است.

حساسیت‌زدایی برای حمله نظامی

تصویرسازی متحجرانه از ایران و ارائه تصویر افراطی از کشورمان هم از اهداف اصلی این جریان در فضای بین‌الملل بود تا با حساسیت‌زدایی زمینه حمله نظامی به ایران را فراهم و به نوعی شکست در پروژه پاییز را جبران کند. درواقع با ارائه این تصویر فیک، ایران کشوری ترسیم می‌شد که از حداقل‌های حقوق انسانی بی‌بهره بود و باید با دخالت خارجی به این وضعیت خاتمه داد! بنابراین در کنار تعمیق شکاف‌های اجتماعی در ایران مخدوش‌کردن چهره جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور هم به‌صورت مستمر با خبرسازی‌های جهت‌دار دنبال شد تا به زعم خود جمهوری اسلامی را به‌عنوان دشمن مردم ایران و شبیه حکومت‌های دیکتاتور منطقه معرفی کند.

سناریوی هالیوودی علیه دختران

درواقع در این رویکرد برساخته، جمهوری اسلامی برای مردم داخل ایران به‌عنوان یک دشمن ترسیم شده که از انجام هیچ اقدامی علیه شهروندان ابا ندارد و حالا هم به‌دنبال انتقام از دختران ایران به تلافی اعتراض به حجاب آنهاست! این سناریو که بیشتر یادآور فیلمنامه‌های هالیوودی است با امپراتوری نارسانه‌های ضدایرانی آنچنان دنبال شد تا ضعف‌ رفتاری براندازان در دی و بهمن‌ماه جبران و نفرت عمومی دوباره فعال شود. این تصویرسازی در انگاره بلندمدت خود تلاش دارد مردم را در صف مقابل و مخالف هسته‌ای‌شدن ایران قرار دهد و با دروغ مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران را به داخل کشور بکشاند. هرچند مرور این رویدادها و اهداف پشت‌پرده ضدایرانی هیچ منافاتی با مطالبه برای روشن شدن هرچه‌زودتر این پرونده و مجازات سنگین عاملان آن ندارد و وزیر کشور به‌عنوان مسئول این پرونده باید با دست پر به مردم گزارش دهد.

امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

سریال مسمومیت، توطئه‌ای برای ضربه زدن به نظام است

احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده قم در مجلس یازدهم با اشاره به تداوم ماجرای مسمومیت‌ها و حواشی این موضوع در رسانه‌ها و واکنش‌های گسترده داخلی و حتی بین‌المللی در این‌باره به خبرنگار جام‌جم گفت: اطلاع‌رسانی به‌موقع و بهنگام بهترین شیوه برخورد با تبعات و آثار منفی رسانه‌ای وقوع این اتفاق است و در این حوزه مسئولان امنیتی و انتظامی باید ضمن رصد ماجرا و بررسی شرایط، سریعا نتایج ارزیابی خود را به مردم اعلام کنند تا نگرانی‌های خانواده‌ها رفع شود و طبعا هر‌چقدر شفاف‌سازی این مسأله زودتر رخ دهد به نفع کشور و نظام خواهد بود.

فرصت‌طلبی معاندان

وی با بیان این‌که دشمنان و معاندان ملت ایران از هر فرصتی برای ضربه زدن به کشور استفاده می‌کنند، تصریح کرد: دستگاه تبلیغاتی دشمن در پی آن است که از رخداد حتی عادی هم بهره ببرد و از این‌رو باید مراقب این تحرکات رسانه‌ای بود و آنها از هر بهانه‌ای برای دشمنی علیه جمهوری اسلامی استفاده نکنند.

تسریع در شفاف‌سازی ماجرا

امیرآبادی‌فراهانی ادامه داد: زمانی که این اتفاق در قم رخ داد بر این مسأله تاکید کردیم که باید مراقب توطئه‌های دشمن بود و البته همان موقع که برای اولین‌بار خبرها درباره مسمومیت دختران دانش‌آموز انتشار پیدا کرد، مشخص نبود که منشأ اصلی ماجرا چیست و چه عواملی پشت قضیه هستند، چون از همان ابتدا با مسأله پیچیده‌ای روبه‌رو بودیم اما با این حال یک سوی اتهام به‌سوی دشمنان جمهوری اسلامی و ملت ایران بود؛ با این وصف باید مدارک و مستندانی به‌دست می‌آمد که براساس هدفمندبودن این اتفاقات به نتیجه می‌رسیدیم. نماینده قم در مجلس یازدهم با بیان این‌که همواره باید در‌خصوص وقوع چنین رخدادهایی مراقبت‌هایی ویژه داشته باشیم، تصریح کرد: هوشیاری شرط اول مقابله با القائات دشمنان نظام است چون آنها در پی آن هستند که از این اتفاقات استفاده کنند و بین مردم و مسئولان و نظام جدایی بیندازند. عضو هیات‌رئیسه مجلس اضافه کرد: دشمن نمی‌خواهد ملت ایران در فضایی آرام و با‌ثبات مسائل و مشکلات خود را پیگیری کند و قصد آن را دارد که با بهانه‌جویی‌های مختلف هر روز برای مردم ما مسأله‌ای درست کند و نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد. این در حالی است که ملت ایران بارها نشان داده که پای نظام و انقلاب ایستاده و در راهپیمایی پرشکوه ۲۲ بهمن و جشن‌های اعیاد شعبانیه نشان داد که از اعتقادات ملی و مذهبی خود دفاع می‌کند و از این‌رو قاطعانه می‌گویم که دشمن در توطئه جدید خود شکست خواهد خورد. وی درباره رویکرد مسئولان نظام نسبت به وقوع حوادثی از این دست خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولان نباید اجازه دهند که رخدادهایی مثل موضوع مسمومیت، آنها را به حاشیه ببرد و در پی آن باشند که مشکلات اساسی مردم را حل کنند و جلوی هر‌گونه سوءاستفاده دشمن را بگیرند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بررسی موضوع از‌سوی ارکان نظام گفت: مراقبت از فضای رسانه‌ای اقدام مهمی است که باید صورت گیرد چون به هر صورت دشمنان همواره درصدد بزرگنمایی مسائل هستند و به آن ضریب می‌دهند‌. نکته دیگر آن‌که بعد از وقوع این حادثه، گمانه‌زنی‌های مختلفی پیرامون این موضوع صورت گرفت و در برخی مواقع هم مسئولان حرف‌های متناقضی می‌زدند اما از زمانی که بنا به دستور رئیس‌جمهور، مجموعه منظمی مسئول پیگیری موضوع شدند، کارها به‌صورت منظم‌تری در حال انجام و شرایط تحت کنترل و نظارت است و رصدهای اطلاعاتی خوبی هم صورت گرفته و امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های اخیر دولت و ارائه گزارش‌هایی از‌سوی دولت به مجلس و نظارت چهار کمیسیون مجلس بر این گزارش‌ها و عملکردها هر چه زودتر بررسی کاملی روی این موضوع انجام شود و مردم هم مطمئن باشند که مسئولان همه تلاش خود را برای حل ماجرا به‌کار خواهند بست.

امیرآبادی‌فراهانی درباره همراهی برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب با جریان تبلیغاتی اپوزیسیون و دشمنان نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد: ‌متاسفانه بعد از وقوع این حادثه شاهد بودیم یک‌سری رسانه‌ها در داخل با معاندان همراهی کردند و این کاری ناپسند است. بالاخره دشمنی دستگاه تبلیغاتی غرب و معاندان ملت ایران آشکار است و رسانه‌ای که از نظام جمهوری اسلامی مجوز گرفته و از نعمت آزادی برخوردار شده، بنا نیست که با دشمنان همسویی داشته باشد. به نظرم هیات نظارت بر مطبوعات باید در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها