آنتن‌های رادیویی تولید شده با فناوری پرینت سه‌بعدی که می‌تواند سیگنال‌های تلفن همراه قوی‌تر و اتصال سریع‌تر به اینترنت را برای افرادی که در جوامع دوردست هستند، فراهم کند توسط محققان دانشگاه شفیلد ساخته شد.
کد خبر: ۱۳۹۵۲۹۷
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار
آنتن‌های موج میلی‌متری(mmWave) که توسط محققان دپارتمان مهندسی الکترونیک و برق دانشگاه شفیلد طراحی، ساخته و آزمایش شده‌اند، دارای عملکرد فرکانس رادیویی هستند که با آنتن‌هایی که با استفاده از تکنیک‌های تولید مرسوم تولید می‌شوند، مطابقت دارند. آنتن‌های تولید شده توسط چاپ سه‌بعدی می‌توانند توسعه زیرساخت‌های جدید 5g و 6g  را تسریع بخشند و همچنین به باز کردن دسترسی به فناوری‌ها برای افرادی که در سراسر جهان و در مناطق دورافتاده هستند ، کمک می‌کنند.
تولید آنتن‌هایی که در حال حاضر برای ساخت شبکه‌های مخابراتی استفاده می‌شوند، معمولا کند و پرهزینه هستند. این امر مانع نوآوری می‌شود،توسعه‌نمونه‌های اولیه را به‌تاخیر می‌اندازد و ساخت زیرساخت‌های جدید را دشوار می‌کند. محققان شفیلد طرح جدیدی را توسعه داده‌اند که آنتن‌های رادیویی را قادر می‌سازد با استفاده از پرینت سه‌بعدی بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر ساخته شوند، بدون این‌که به عملکرد آنها آسیبی برسد. این تکنیک به این معنی است که آنتن‌ها را می‌توان در چند ساعت و فقط با چند پوند تولید کرد اما با قابلیت‌های عملکردی مشابه آنتن‌هایی که به روش‌های معمولی تولید می‌شوند، معمولا صدها پوند هزینه تحمیل می‌کنند. 
همان‌طور که در تصویر مشخص است در برخی از نمودارهای سطح سه‌بعدی ایجاد شده در آزمایشگاه، اندازه‌گیری وجود دارد. این نمودارها، مقایسه‌ای بین نمونه‌ای که به‌طور سنتی تولید می‌شود و آنتن پرینت سه‌بعدی ایجاد شده توسط تیم دانشگاه شفیلد را نشان می‌دهد. این آنتن‌ها از نانوذرات نقره استفاده می‌کنند که خواص الکتریکی عالی برای فرکانس رادیویی دارند و در فرکانس‌های مختلف مورد استفاده توسط شبکه‌های 5g و 6g  تا 48گیگاهرتز آزمایش شده‌اند. تفاوت پاسخ دامنه و زمان آن ــ که بر جهت و قدرت سیگنالی که می‌توانند دریافت و ارسال کنند، تأثیر می‌گذارد ــ تقریبا در مقایسه با دستگاهی که به‌طور سنتی تولید می‌شوند، قابل تشخیص نیست.
ادی بال از گروه تحقیقاتی ارتباطات در دانشگاه شفیلد، گفت: این طرح چاپ سه بعدی می‌تواند یک تغییر بازی برای صنعت ارتباطات راه دور باشد. ما را قادر می‌سازد تا نمونه اولیه و تولید آنتن‌های شبکه‌های 5g و 6g را با هزینه بسیار کمتری داشته باشیم. این طرح همچنین می‌تواند برای تولید آنتن در مقیاس بسیار بزرگ‌تر مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین می‌تواند مناطق بیشتری را پوشش دهد و سریع‌ترین شبکه‌های تلفن همراه را به نقاطی از جهان ببرد که هنوز دسترسی نداشته‌اند.
تست فرکانس رادیویی آنتن با استفاده از آزمایشگاه ملی اندازه‌گیری امواج میلی‌متری UKRI در دانشگاه شفیلد انجام شد. مرکز اندازه‌گیری mmWave می‌تواند سیستم‌های روی تراشه و آنتن‌ها را با فرکانس ۱۱۰گیگاهرتز اندازه‌گیری کند که برای تحقیقات ارتباطات بسیار ارزشمند است، مانند آنتن‌هایی که با چاپ سه‌بعدی انجام می‌شود.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها