دانش‌آموزان متقاضی ترمیم معدل و متقاضیان شرکت در کنکور سال آینده که خواهان ایجاد سابقه تحصیلی برای خود هستند این روزها همچنان به چت کردن‌هایشان با جام‌جم ادامه می‌دهند: «چرا هیچ مسئولی به فکر این همه تنش که برای کنکور ۱۴۰۲ ایجاد شده، نیست»، «حق ما بچه کارگرها نیست که این‌طوری در حق‌مون ظلم بشه»، « ما جز رسانه‌ها، کسی رو نداریم»، «تنها کاری که از ما برمیاد رسانه‌ای کردن این تقلب‌هاست» و... .
کد خبر: ۱۳۹۳۵۵۰
نویسنده آوید طالبیان - گروه جامعه

اشاره این افراد به اتفاقاتی است که از روز اول دی همزمان با شروع امتحانات کشوری ترمیم معدل آغاز شد و تا روزهای بعد هم ادامه یافت: «تقلب و تخلف» که جام‌جم از همان روز نخست آن را گزارش کرد. ماجرا این است که دانش‌آموزان و همه داوطلبان کنکور که معدل کتبی یا نمرات دروس تخصصی خوبی ندارند از اول تا ۲۶دی فرصت دارند در امتحانات نهایی ترمیم معدل شرکت کنند و با کسب نمرات بهتر، شانس خود را برای قبولی در کنکور بالاتر ببرند چراکه در کنکور ۱۴۰۲ سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو۴۰درصد تعیین شده است.

مبنای پذیرش نیز نمرات امتحانات نهایی است که در روزهای اخیر با فعالیت گسترده تیم‌های کلیدزن در چند کانال بزرگ تلگرامی و رساندن پاسخ سوالات به کسانی که موفق شده‌اند ابزارهای الکترونیک را به جلسه آزمون ببرند، حسابی مخدوش شده است. این در شرایطی است که به گفته وزیرعلوم قرار است در کنکور سال آینده اینترنت فقط برای حوزه‌های برگزاری کنکور قطع شود تا فرزندان‌مان با خیال راحت به رقابت بپردازند.
البته قطع اینترنت درحوزه‌های کنکور نیاز به مصوبه شورای امنیت کشور دارد که این مصوبه هنوز وجود ندارد، ولی باز شدن این بحث کافی است تا توانایی سازمان سنجش از یک‌سو و توان وزارت آموزش و پرورش در برقراری امنیت آزمون‌ها از سوی دیگر محل بحث قرار بگیرد. همچنین در شرایطی که عده‌ای از شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی ترمیم معدل به‌راحتی توانسته‌اند با تقلب و تخلف و با استفاده از تلفن‌همراه یا سمعک‌های مخفی در حین برگزاری آزمون، پاسخ‌ها را از کانال‌های تلگرامی دریافت کنند چطور این نمرات می‌تواند ملاک سنجش در کنکور۱۴۰۲ قرار بگیرد. قطع اینترنت برای کنکوری‌ها در حالی که استفاده از اینترنت برای داوطلبان ترمیم معدل آزاد است و راه تقلب نیز باز، یکی از تناقض‌های موجود است؛ موضوعاتی که هنوز واکنش قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولان در پی نداشته است.

ادامه تخلف تا۲۶دی؟

اولیای برخی دانش‌آموزان که در امتحانات ترمیم معدل شرکت کرده‌اند به واسطه نگرانی‌ها و دلواپسی‌های‌شان مدام آنلاین هستند و کانال‌های تلگرامی را که کلید امتحانات را چند دقیقه پس از شروع آزمون منتشر می‌کنند، لحظه به لحظه تحت رصد دارند. آنها اسکرین‌شات‌های این کانال‌ها را برای جام‌جم ارسال می‌کنند و عکس‌هایی را که از برگه‌های امتحانی و پاسخ سوالات گرفته شده دائم با ما به اشتراک می‌گذارند. آنها از رسانه می‌خواهند کمک کنند متقلب‌ها نمره بهتری نگیرند و در نتیجه کنکور را به رقابتی نابرابر تبدیل نکنند.
روز دوم دی پاسخ سوالات درس تعلیمات دینی چند دقیقه پس از شروع امتحان در تلگرام منتشر شد، دوازدهم دی ماه هم کلید سوالات عربی و جغرافیا و چهارشنبه ۱۴دی هم کلید سوالات درس سلامت و بهداشت. امتحانات نهایی اما تا روز ۲۶دی ادامه دارد و بیم آن می‌رود که این سبک تقلب رساندن‌ها و تخلف کردن‌ها همچنان در کشور ادامه یابد و کفه ترازو را همچنان به نفع متقلبان سنگین نگه دارد.

ضرورت تضمین امنیت آزمون‌ها

افکارعمومی در شرایطی خود را برای شنیدن خبر تکرار اتفاقات روزهای گذشته در روزهای آینده آماده کرده که برخی مسئولان از اقدامات مقابله‌ای‌شان می‌گویند. براین اساس رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش می‌گوید: «با همکاری سازمان سنجش، دستگاه‌های سیگنال‌یاب را به حوزه‌های امتحانی ارسال کرده ایم» و معاون اجتماعی پلیس فتا « از تشکیل ۷۰کارگروه ویژه در پلیس فتای تهران و شهرستان‌ها برای رصد فضای مجازی» خبر می‌دهد که به «شناسایی تعداد زیادی تارنمای مجرمانه و انسداد ۹ کانال و صفحه با ادعای فروش سؤالات آزمون نهایی » منجر شده است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش هم اضافه می‌کند: « تا روز یکشنبه ۱۱دی ماه بیش از ۲۱۰۰ بازدید از حوزه‌های اجرایی و تصحیح امتحانات نهایی صورت گرفته و این روند تا پایان امتحانات به صورت مستمر ادامه خواهد یافت». او همچنین قول برخورد بدون اغماض با تخلفات امتحانی را داده و تاکید کرده است این اقدامات با هدف حفظ حقوق همه دانش‌آموزان و تضمین کیفیت برگزاری امتحانات انجام می‌شود. با این حال روزهای آینده همچنان آبستن حادثه است و شرکت‌کنندگان در امتحانات ترمیم معدل همچنان نگرانند و این نگرانی به داوطلبان کنکور۱۴۰۲ نیز تسری یافته است، زیرا سؤال مهم و کلیدی این روزها این است که مگر می‌شود از امنیت کنکور حرف زد بدون این‌که امنیت امتحانات نهایی تضمین شود؟

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها