چالش‌های قانون‌گذاری برای بسترهای مجازی در ایران

چرا کنترل کسب و کارهای اینترنتی اهمیت دارد؟!

از پرتاب دو ماهواره تا کاهش پینگ بازی‌ها

رونمایی از سامانه کمک به کسب‌وکارها

سری ماهواره‌های «ناهید» مخابراتی هستند که در کشور توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده ‌است. ماهواره ناهید1، بهمن ۱۳۹۵ در مراسم روز فناوری فضایی رونمایی شد. ناهید۱ برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده و ماموریت‌های آن در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است.
کد خبر: ۱۳۹۲۰۷۱
نویسنده مصطفی سلیمانی - کارشناس آی تی
ماهواره ناهید۲ جزو ماهواره‌هایی با فناوری ارتباط مخابراتی و مجهز به تراستر و دارای توان انجام مانورها و اصلاحات مداری نیز است و می‌تواند یک گام مهم در مسیر ساخت منظومه‌های مخابراتی ارتفاع پایین به حساب آید. 
عیسی‌زارع پور، وزیر ارتباطات درباره آخرین وضعیت پرتاپ ماهواره ناهید‌۱و‌۲ گفت: این دو ماهواره در حال آماده شدن هستند که تا پایان سال پرتاب‌هایی خواهیم داشت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود ماهواره دیگری در صف پرتاپ است. 
زارع پور به برنامه طراحی و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و عملیاتی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های این وزارتخانه این است که تا پایان سال حداقل دو پرتاپ ماهواره‌ای داشته باشد که در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
کاهش پینگ بازی‌ها
زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام این که بر اساس آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ۳۰ میلیون گیمر در کشور داریم و گیمرها در ایران میانگین ۹۳ دقیقه در روز بازی می‌کنند، گفت: یکی از وعده‌هایی که رئیس‌جمهور در ایام انتخابات دادند، این است که زمان تاخیر بازی‌ها یا همان پینگ را ما بتوانیم کاهش دهیم تا سرعت بازی‌ها افزایش یابد. وزیر ارتباطات ادامه داد: بنده در هفته دولت وعده دادم تا آخر پاییز یک اقدام اساسی در این حوزه انجام دهیم. خوشحالم که امروز اعلام کنم با تلاش همکارانم ۱۵۰ بازی پر مخاطب در کشورمان به داخل کشور منتقل شدند که زمان پینگ بازی‌ها را تا یک چهارم کاهش خواهد داد. او همچنین وعده داد این هفته مراسمی برای رونمایی از این کار خوبی که انجام شده، برگزار خواهد شد. به گفته وزیر ارتباطات برای یک سری دیگر از بازی‌ها ابزارهایی طراحی شده که سرعت آنها را افزایش می‌دهد.
 
سامانه‌ای برای کسب‌وکارهای ایرانی 
 زارع پور درباره راه‌اندازی یک سامانه مخصوص به کسب‌وکارها نیز صحبت کرد و گفت: یک سامانه برای کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کردیم تا بتوانند مشکلات خود را با ما مطرح کنند. در سامانه 1649در سراسر کشور، شیوه تمام حمایت‌ها از کسب وکارهای اینترنتی گفته شده است. هرکسی به مشکل خورده،از طریق این سامانه‌ مشکل خود را بیان کند تا همکارانم آنها را پیگیری ‌کنند.

 اما کارکرد این سامانه چیست؟ 
طبق گفته زارع‌پور در این سامانه، امکان ثبت شکایات کاربران از سکوهای مشمول حمایت یا حتی شکایت سکوها از دستگاه‌های اجرایی دارای تکلیف که در فرآیند اجرایی شدن مصوبه حمایت از کسب وکارهای اقتصاد دیجیتال کوتاهی کرده‌اند، پیش بینی شده است، البته باید توجه داشت اطلاعات و محتوای این سامانه به‌تدریج و با طی فرآیند اجرایی طرح حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، غنی‌تر شده و در آینده نزدیک به مرجع تخصصی این حوزه تبدیل خواهد شد.

 بخش‌های مختلف سامانه 
با ورود به این سامانه، ابتدا پنج سکویی که تاکنون مورد تأیید قرار گرفته، مشاهده می‌شود. در بخش دیگر این سایت دو عنوان حمایت از دستگاه‌ها و سکوها دیده می‌شود. بخش حمایت سکوها، حمایت‌هایی است که سکوها باید از کسب و کارهای اینترنتی انجام دهند و می‌توان به مواردی مانند بازار الکترونیکی خرید و فروش، ارائه خدمات مالی و زیرساخت پرداخت و تبلیغات و اطلاع رسانی اشاره کرد. در بخش بازار الکترونیکی گفته شده سکوها علاوه بر فراهم آوردن امکانات بازار الکترونیکی خرید و فروش و در معرض مشاهده قرار دادن کالا و خدمات و سایر امکانات بازارگاهی در رقابت با یکدیگر موظف هستند برای کسب وکارها نیز امکان ارائه بسته ویژه تبلیغاتی فراهم کنند تا وقتی تعداد دنبال‌کنندگان‌شان به نصف زمانی که در سکوهای خارجی بودند، برسد. همچنین در بخش ارائه خدمات مالی و زیرساخت پرداخت اعلام شده است سکوها موظف هستند خدمات پرداخت آنلاین مشتمل بر حساب امانی، خرید اعتباری، پس پرداخت و پرداخت مدت‌دار به کسب‌و‌کارها ارائه کنند. طبق این گزارش در بخش سوم یعنی تبلیغات و اطلاع‌رسانی سکوها موظف شده‌اند برای کسب وکارها امکان ارائه بسته ویژه تبلیغاتی رایگان تا زمان رسیدن به نصف تعداد دنبال‌کننده در شرایط مشابه حضور در سکوهای خارجی فراهم کنند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها