خیلی‌ها از سیر برای کاهش فشار خون استفاده می‌کنند و براساس یک باور قدیمی معتقدند که سیر می‌تواند مهارکننده فشار خون بالای آنها باشد، حتی گاهی خودسرانه داروهای شیمیایی‌ کاهنده فشار‌خون‌شان را کنار گذاشته و روزانه از سیر به هر شکلی در قالب روغن سیر، قرص سیر، حبه سیر یا موسیر استفاده می‌کنند. آیا واقعا سیر و فرآورده‌های آن می‌تواند مهارکننده پرفشاری خون باشد؟
کد خبر: ۱۳۹۱۲۰۳
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

از دیدگاه طب سنتی، سیر طبیعت گرم و خشک دارد و از نظر گرمی درجه سه است. یعنی گرمی خیلی زیادی دارد به طوری که گرمی درجه چهار به سمیت محصول منجر می‌شود. سیر در مناطق کویری با آب و هوای گرم و خشک یا نیمه‌خشک همچون همدان یا تهران، بوی بیشتر و تند و تیزتری دارد اما در نواحی شمال کشور که رطوبت هوا بیشتر است، سیر تندی کمتری دارد و عقیده بر این است که هرچه سیر بودارتر باشد، پرخاصیت‌تر است. البته در منابع طبی آمده که اثرات سیر کوهی، قوی‌تر از سیر باغی است. سیر کوهی همان موسیر است که در مقایسه با سیر تازه پلویی یا باغی، بوی کمتر ولی فواید بیشتری دارد و توصیه شده برای این‌که از منافع و خواص سیر بهره‌مند شوید می‌توانید از موسیر استفاده کنید. با توجه به این‌که سیر پتاسیم بالایی دارد، می‌تواند تنظیم‌کننده فشار خون باشد اما در مبتلایان به پرفشاری خون نمی‌تواند به طور موثر کنترل‌کننده و کاهنده فشار خون باشد و افراد با فشار خون بالا باید لزوما و به طور مرتب از داروهای شیمیایی استفاده کنند. جالب است بدانید از دیدگاه طب سنتی، هرچه سیر تندتر باشد، حرارت و گرمی بیشتری در بدن ایجاد می‌کند و اگر این افزایش گرمی همراه با احساس تپش قلب و لرزش یا بی‌قراری باشد، می‌تواند افزایش‌دهنده فشارخون باشد و برای کسانی که دلهره یا خشم و اندوهی پنهان دارند و با نوسان عاطفی دچار نوسان فشار خون می‌شوند، سیر تند می‌تواند فشار خون آنها را بالا ببرد. البته سیر برای مهار نوسانات قلبی که در اثر سردی بدن باشد، مفید و تقویت کننده سیستم ایمنی است. در منابع طب سنتی، سیر برای تقویت قدرت جنسی بسیار توصیه شده البته مصرف آن تنها برای تقویت جنسی سردمزاجان مناسب و در گرم‌مزاجان به‌دلیل طبع گرم سیر، اثر معکوس دارد و مصرف زیاد آن در افراد با مزاج گرم و در مناطق گرم سبب خلق و خوی ناپایدار، ناآرامی، تند و تیزی، عصبانیت و خشکی بدن می‌شود.

مطالعات نشان داده که مصرف مکمل یا همان قرص‌سیر به جای استفاده از خود سیر که هنگام جویدن یا پختن مقدار قابل‌توجهی آلیسین (ماده موثره سیر) خارج می‌شود، موثرتر است. در بررسی‌های آزمایشگاهی اثرات درمانی سیر خشک‌شده در مقایسه با روغن سیر، کارآمدتر گزارش شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها