واکنش‌های منفی به پاداش‌های تیم‌ملی فوتبال ادامه دارد

جنجال حواله‌های میلیاردی

اهدای حواله «نیو سانتافه» به ملی‌پوشان فوتبال، صدای اعتراض اهالی «ورزش» را بلند کرده است. این پاداش صعود به جام‌جهانی بود که بعد از بازی با ولز به بازیکنان داده شد؛ بدون حضور همه آن‌هایی که در این صعود و حضور نقش داشتند، مثل دراگان اسکوچیچ و دستیارانش. بعضی بازیکنان هم که در مقدماتی بودند و کی‌روش روی نام‌شان خط قرمز کشید، سهمی از این حواله‌ها نبردند.
کد خبر: ۱۳۸۹۴۵۴
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

با پایان جام برای ایران، کم‌کم صدای اعتراض‌ها نسبت به این پاداش بلند شد. کامران قاسم‌پور قهرمان ۹۲کیلوگرم کشتی جهان اولین نفر بود: «انگار ما فرزند ناخوانده این ورزش هستیم. اگر تیم‌ملی فوتبال در جام‌جهانی بوده، ما هم چند روز دیگر باید در خاک آمریکا در جام‌جهانی شرکت کنیم. اما همان مسئولانی که به فوتبالیست‌ها حواله خودرو داده‌اند، اگر کشتی‌گیران در جام‌جهانی قهرمان هم شوند، چنین پاداشی به آن‌ها می‌دهند؟»

او از این گفت که کشتی ۷۰سال برای ایران آبروداری کرده، آن‌وقت سهم قهرمان جهانش ۱۵۰میلیون تومان است. کامران اضافه کرد: «این چه دردی از ما دوا می‌کند؟ به فوتبال پاداش‌های میلیاردی می‌دهند، اما به کشتی که می‌رسند، می‌گویند بودجه نداریم. در حین جام‌جهانی به فوتبالیست‌ها پاداش دادند، اما دو سال از قهرمانی ما می‌گذرد و هنوز از پاداش خبری نیست.»

بعد از قاسم‌پور نوبت به برادران گرایی رسید. آن‌ها مصاحبه نکردند، اما دست به قلم شدند: «از دو سال پیش تا حالا جوایز کشتی‌گیران را نداده‌اید. مگر بیشتر افتخارات ورزش‌تان مربوط به کشتی نیست؟ پس چرا گل‌ریزان‌تان برای فوتبال است؟!» آن‌ها عکسی از خبر اهدای حواله خودرو به ملی‌پوشان فوتبال را هم ضمیمه نوشته خود کردند. حالا از ریشه آغاز می‌کنیم. از جایی که اولین بار «حواله خودرو» به عنوان پاداش وارد فوتبال شد. از سال ۲۰۱۴ و جام‌جهانی برزیل.

بنز‌های پرسود

بعد از صعود ایران به جام‌جهانی برزیل، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت با تصویب هیات دولت به ملی‌پوشان حواله خودرو پاداش داد. جمعی از بازیکنان حواله‌ها را به نمایشگاه‌داران فروختند با قیمت ۱۵۰میلیون تومان. چند ملی‌پوش از جمله جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری و... تیزهوشی به خرج داده و خودرو را وارد کردند. هر سه آن‌ها مرسدس ML ۳۵۰ وارد کردند که برایشان چیزی حدود ۴۲۰میلیون تومان تمام شد، اما در زمان فروش، بنز‌های شاسی بلند و لاکچری را بین ۹۵۰ تا یک میلیارد تومان فروختند! علی کفاشیان هم که دید چه سودی در کار است، از طریق پسرش همان خودرو را وارد کرد. آن‌ها که مجوز‌های خود را فروختند تازه فهمیدند چه کلاه بزرگی سرشان رفته. مطبوعات در آن روز‌ها نسبت به این پاداش‌ها سکوت نکردند. روزنامه خبرورزشی در همان ایام دست به افشاگری دیگری زد و از مجوز عجیب احمدی‌نژاد و هیات دولت به حمید سوریان، کشتی‌گیر بنام تاریخ ایران پرده برداشت. این روزنامه با سند و مدرک فاش کرد آن‌ها مجوز واردات یک خودروی بالای ۵هزار سی‌سی را به او داده‌اند. وارد شدن تنها یک دستگاه فراری ۴۵۸قرمز رنگ به ایران، ماحصل همان مجوز بود. نزدیک به ۱۲سال قبل، وقتی این خودرو پلاک شد ارزشی ۸.۵میلیاردی روی آن گذاشتند.

جنجال بهداد

اعتراض به پاداش فوتبالیست‌ها اولین بار نیست که فضای ورزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ایام برگزاری جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات بلوایی به راه افتاد؛ وقتی یکی از مسئولان وزارت ورزش فاش کرد که مبلغ هنگفتی به دلار را به اردوی تیم‌ملی برده و پاداش داده است. بهداد سلیمی قهرمان وقت وزنه‌برداری جهان در استوری طعنه‌آمیزی با هشتگ «فوتبالیست بی‌غیرت» نوشت: «کوفت‌تان شود بی‌غیرت‌ها. خواهشا دیگر حرفی از مردم و عشق به وطن نزنید. همه شما فاسد و بنده پول هستید.»

این جنجالی‌ترین واکنش یک ورزشکار در طول تاریخ به میزان پاداش‌های تبعیض‌آمیز فوتبال و دیگر رشته‌ها بود. ملی‌پوشان هم در بیانیه‌ای مشترک در جواب سلیمی نوشتند: «ورزشکار محترم همین بس که شما در المپیک ریو حذف شدی و مانند مدال‌آوران، پاداش ریالی و ارزی و سکه‌های دولت و بخش خصوصی را دریافت کردی، چطور به خودت اجازه می‌دهی ما فوتبالیست‌ها را که دو ماه سخت را با فشار زیاد تحمل کردیم بی‌غیرت بنامی و چطور شما همانند سایر مدال‌آوران از رئیس‌جمهور پاداش گرفتی؟»

محمد بنا، سرمربی سابق کشتی فرنگی هم از جمله معترضان به این تبعیض همیشگی بود. او یک بار در مصاحبه‌ای گفت: «افسوس خوردم به‌خاطر این همه تفاوتی که بین فوتبال و بقیه رشته‌هاست. تا الان دم نزدم، چون می‌گفتم عشقمه، ورزشمه و دوستش دارم. امروز، اما یک خبر به من تلنگر زد که در وجودم یک لحظه احساس بی‌ارزشی کردم. خبر این بود؛ پاداش فوتبالیست‌های ما برای پیروزی‌های گروهی داده شد: ۳۰۰۰ دلار برای هر برد به فوتبالیست و دو برابر آن پاداش به کی‌روش!»
به نظر می‌رسد قصه فوتبال و پاداش‌هایش همچنان سر درازی دارد.

محمدرضا حضرت‌پور:
ندیدم بعد باخت به آمریکا از والیبالی‌ها تقدیر کنند
این روز‌ها انتقاد‌ها نسبت به عملکرد تیم‌ملی فوتبال در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر زیاد است. نارضایتی‌ها عموما از سوی ورزشکاران غیر فوتبالی است. انتقاد‌های منفی به دلیل اختصاص پاداش حواله خودرو به ملی‌پوشان فوتبال است. حواله‌ای که گفته می‌شود قبل از باخت ایران برابر آمریکا به آن‌ها داده شده است. در تازه‌ترین مورد محمدرضا حضرت‌پور، ملی‌پوش تیم والیبال پیکان به این قضیه اعتراض کرده است. او می‌گوید: «من دو سه سال پیش به تفاوت پاداش فوتبالیست‌ها با بقیه ورزشکاران اعتراض کردم. البته نوش جان فوتبالیست‌ها باشد، اما این قدر فاصله درست نیست. مثلا ما با پرواز معمولی برای مسابقات می‌رویم و فوتبالیست‌ها با پرواز اختصاصی. آن‌ها بهترین امکانات و هتل را دارند. اگر ۱۰درصد امکانات و پاداش فوتبالیست‌ها به والیبال تزریق شود، خیلی تاثیرگذار است و شک نکنید والیبال خیلی بیشتر از قبل پیشرفت می‌کند. وقتی تیم ما آمریکا را می‌برد حتما پتانسیل خوبی دارد و لایق بهترین‌هاست، نه تنها والیبال که بقیه رشته‌ها هم همین طور است، اما من ندیده‌ام بابت شکست آمریکا از والیبال تجلیل کنند و پاداش خوبی هم بدهند. ما آمریکا را بردیم نهایت ۲۰۰دلار فدراسیون پاداش داد، اما فوتبالیست‌ها فکر نمی‌کنم زیر ۲۰-۱۰هزار دلار گرفته باشند. کاش مسئولان اجازه می‌دادند کمی فوتبالیست‌ها هم سختی بکشند. چرا همیشه جیب آن‌ها پر است و ما این همه سختی می‌کشیم؟ ما نمی‌گوییم به تیم‌ملی فوتبال پاداش ندهند، به آن‌ها هم برسند، اما جوری که ارزش داشته باشد.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها