همپای علی حاتمی به روزگار نو درآمدیم
 بیست‌و‌ششمین سالگرد درگذشت علی حاتمی

همپای علی حاتمی به روزگار نو درآمدیم

نگاهی به یک تصمیم غیرصنفی

هیات‌ مدیره عجول و بی‌درایت

هیات‌ مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در اقدامی شتابزده با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن انتقاد به روش‌های مسبوق به سابقه مدیریت سینما در قبال انجمن و جامعه منتقدان سینمایی و همچنین با اشاره به اتفاقات دو ماه اخیر و شرایط حاکم بر جامعه و رفتار با جامعه سینمایی، اعلام کرد اعضای این هیات‌مدیره در هیچ رویداد سینمایی پیش‌رو مشارکتی نخواهند داشت.
کد خبر: ۱۳۸۹۲۹۷
نویسنده مریم فلاح - عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما

در این اطلاعیه با اشاره به این‌که تجربیات سال‌های اخیر نشان داده است مدیران دولتی حوزه سینما، اقبال و باوری به منتقدان و نویسندگان سینمایی نداشته و ندارند، آمده است: اگر این طیف از پدیدآورندگان ادبیات سینمایی را مزاحم و اضافی ندانند، موافقت و همراهی هم با جامعه‌ ما نداشته و ندارند و البته ما هم اصراری بر قبولاندن امور بدیهی به ایشان نداریم. تاریخ آموزنده است و کسانی که در پی حقیقت و روشنی راه آینده‌اند، می‌دانند چه می‌گوییم.

اعضای هیات‌مدیره با گلایه از گذشته، تاکید کردند در دوره‌های اخیر مدیریت سینمایی و همچنین جشنواره فیلم فجر و سایر جشنواره‌ها، همواره دیوار بی‌اعتمادی میان مدیران و سیاست‌گذاران و منتقدان حائل بوده است و اینک با تشدید این روندها در روش شگفت‌انگیز و شکست‌خورده‌ «یکسان‌سازی» دستگاه‌ها که قبل از همه‌جا در سینما رخ نمایانده است، فاصله‌هایی معنادار از این «عدم همگرایی» را موجب شده و می‌بینیم چه صدماتی جبران‌ناپذیر به‌بار آورده‌است.

تا اینجای اطلاعیه به نظر روندی منطقی مرور شده است اما نگارندگان در نتیجه‌گیری به خطا رفته‌اند و بدون توجه به این‌که انجمن منتقدان از صنوف باسابقه خانه سینماست که اعضای آن همواره در توسعه زیرساخت‌ها ورشد فناوری و محتوای سینما موثر بوده‌اند و از قضا در پیشرفت و به‌روزرسانی و توسعه جشنواره فیلم فجرهم تاثیر چشمگیری داشته و دارند، تصمیم به ترک فعل گرفته‌اند.

 جمع‌بندی را بخوانید: این امور، ما اعضای هیأت‌مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را به این نتیجه رسانده که در همان مشارکت‌های حداقلی و اندک هم غایب باشیم تا خدای ناکرده به این روندها خللی وارد نشود و سیاست‌سازی‌های یکسان‌شده‌ این مدیران هم چالشی نشود، کاملا غلط و غیرحرفه‌ای است.

اعضای هیات‌مدیره حتی اگر با بی‌مهری و بی‌اعتنایی مدیران روبه‌رو باشند نباید یک میدان حرفه‌ای را واگذار کنند . آنها موظف به صیانت از جایگاه حرفه‌ای و صنفی اعضا هستند و نباید به این راحتی از حق قانونی خود در برگزاری جشنواره‌ها دست بکشند. درضمن فراموش نکنید از رئیس سازمان سینمایی تا مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان و روابط‌عمومی جشنواره فیلم حقیقت و فیلم فجر و بسیاری از اعضای ستادی این جشنواره‌ها، جملگی از اعضای همین انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما هستند. با این اشاره، اگر در چنین روزگاری اعضای هیات‌مدیره با صدور اطلاعیه‌ای از کار کناره بگیرند، به نوعی به ناتوانی خود در تامین حقوق اعضای انجمن اعتراف کرده‌اند. همچنان که ابتدای سال بنا بر دلایل نامفهوم و غیرمنطقی بدون درایت کافی و به‌صورت کاملا عجولانه و یکطرفه برای کنارگذاشتن اعضای باسابقه این انجمن اقدام کردند و بعد از بروز بحران، تازه به فکر مشورت و پیدا کردن راه‌حل شدند.

در این فقره هم بدون ارزیابی جوانب یک تصمیم، عجولانه و فراتر از جایگاه حقوقی خود به اقدامی شتابزده دست زده‌اند، در حالی‌که بی‌تردید انجمن منتقدان و نویسندگان سینما نه تنها اجازه ندارد در این مواقع ترک فعل کند، بلکه برعکس موظف است حتی اگر مدیران توجهی نمی‌کنند با اقدامی قانونی جایگاه حرفه‌ای خود را تامین و در بهبود روند برگزاری جشنواره تاثیر بگذارند. مگراین‌که خدای ناکرده نیت دیگری در کار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها