پایان غم‌انگیز «سریک»
بیست و دومین دوره رقابت‌های لیگ والیبال بانوان باشگاه‌های کشور

پایان غم‌انگیز «سریک»

پشت‌خط‌زن ۳۴ساله تیم ملی والیبال بانوان همچنان در اروپا می‌درخشد

مائده، ستاره بی‌حاشیه

سرویس پشت سرویس. این وسط یکی دو تا ره به جایی نمی‌برد، اما بقیه این سرویس‌های پرقدرت و کشنده تیم مقابل را به زانو درمی آورد. آنچنان توپ را در مناطق مختلف تیم مقابل می‌خواباند که بازیکنان حریف بیهوده شیرجه هم بزنند به توپ نمی‌رسند که نمی‌رسند. این است مائده برهانی ما، پشت خط زن ۳۴ ساله تیم ملی والیبال بانوان ایران که در یونان همه چشم‌ها را به خود خیره کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۴۹
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

نه زیبایی‌های کشور تاریخی یونان را می‌بیند و نه به فکر آینده پراز ماجراجویی‌های جدیدش است. صبح تا شب تمرین می‌کند تا سنت ستاره بودن خود را ادامه دهد.

الیسیاکو؛ جای برای ادامه درخشش

دختر ماجراجوی ایران بی سر و صدا پیش می‌رود و بی سر و صدا هر سال بهتر و بهتر می‌شود. مائده برهانی از آن دست استثنا‌های ورزش و البته رشته والیبال است، استثنا از این لحاظ که هر چه سنش بالاتر می‌رود بهتر و حرفه‌ای‌تر می‌شود و در کنار آن سرویس‌هایش مخرب‌تر و ترسناک‌تر. او متولد ۶۷ سال است و این یعنی این‌که امسال ۳۴ ساله می‌شود. هیچ بازیکنی در سال‌های اخیر به اندازه مائده برهانی لژیونر شدن را تجربه نکرده است. از هر جا که فکرش را بکنید سردرآورده، از تورنمنت‌های مختلف و کوچک در کشور مالدیو تا لیگ ترکیه و بلغارستان و حالا هم که لیگ یونان. الیسیاکو نام تیم جدید مائده برهانی است، تیمی که در لیگ یونان حضور دارد. اما مائده چرا این‌قدر بین تیم‌های اروپایی خواهان دارد؟ چطور می‌شود که مدت زمان قراردادش مثلا با یک تیم ترکیه‌ای به پایان نرسیده سروکله یک تیم خارجی دیگر پیدا می‌شود؟ لژیونر شدن مائده نه ارتباطی به ارسال فیلم بازی‌هایش به این باشگاه و آن باشگاه دارد و نه به واسطه‌های ریز و درشت؛ او آن‌قدر خوب و حرفه‌ای است که باشگاه‌های مختلف قاره سبز مدام او را رصد می‌کنند. اصلا این‌طور بگوییم بهتر است؛ برای مائده والیبال بانوان ایران سر و دست می‌شکنند. همین که فصل گذشته از «کچورن اسپور» ترکیه جدا شد حداقل پنج پیشنهاد داشت، از بلژیک و آلمان گرفته تا پرتغال و باز هم خود ترکیه. اما در نهایت لیگ یونان را انتخاب کرد. مائده در این باره گفت: «این لیگ با شرایط حجاب من موافقت کرد. دستمزد خوبی هم داشت و جا برای پیشرفت بیشتر هم برایم گذاشتند.»

می‌بینید؟ مائده برای خودش نقطه پایان نگذاشته است. در ۳۴ سالگی هنوز پیشرفت می‌خواهد، هنوز می‌خواهد ستاره باشد و هنوز هم بدرخشد.

پول بی پول

ورزشکاران زن ایران هر چیزی را یاد نگرفته باشند حداقل این یکی را با پوست و خون و استخوان درک می‌کنند که نباید به ورزشی که در آن فعالیت می‌کنند چشمداشت مالی داشته باشند. در ورزشی که هیچ ساز و کار حرفه‌ای ندارد و درآمد تبلیغاتی در آن از حد یک شوخی بی مزه هم گذشته ادامه فعالیت به امید کسب درآمد خیلی عجیب است. البته استثنا‌هایی هم در ورزش بانوان وجود دارند که خوب پول درمی‌آوردند، اما چشم بسته می‌گوییم که بیش از ۹۰ درصد ورزشکاران حرفه‌ای زن ایران بهره مالی چندانی از ورزش کردن خود نمی‌برند. مائده برهانی یکی از همان هاست. او خوب می‌داند پولی که بابت بازی کردن در لیگ‌های خارجی به دست می‌آورد تفاوت چندانی با درآمد حاصله از لیگ برتر والیبال بانوان ایران ندارد، اما پیشرفت را به پول ترجیح می‌دهد، حتی اگر لازم باشد به تنهایی در کشوری غریب صبح را به شب برساند و در این میان سخت‌ترین تمرینات را به جان بخرد. مائده برهانی در اینباره گفت: «به صورت منظم حقوق می‌گیریم. اما باور کنید آنچه در یونان به دست می‌آورم تفاوت چندانی با درآمد لیگ ایران ندارد. ما فقط به عشق والیبال به میدان می‌رویم و دنبال موفقیت‌ها و پیشرفت
بیشتر هستیم.»

مائده و سرویس‌هایش

از میان چندین هنری که مائده دارد دو تایش بیشتر از همه جلب توجه می‌کند: نخست این‌که در هر مسابقه‌ای امتیازآورترین بازیکن میدان می‌شود و دوم این‌که بیش از هر بازیکنی «ایس» می‌گیرد. ایس یعنی گرفتن امتیاز مستقیم از ضربه سرویس. او این روز‌ها در لیگ یونان به زیبایی این هنر‌ها را نشان می‌دهد و لابد همین الان هم چند باشگاه اروپایی دیگر او را زیر ذره بین گرفته‌اند. بعید نیست مائده را فصل آینده در یک لیگ جدید و در یک کشور جدید ببینیم. از این ۳۴ ساله جاه طلب با آن سرویس‌های کشنده اش هیچ چیز بعید نیست. او بی سر و صدا ستاره است. همین‌طور هم بی سر و صدا پیش می‌رود، اما قطعا خبر‌های بیشتری از او خواهیم شنید.

سمیرا ایمانی، یک فصل دیگر در پورتو

لژیونر‌های والیبال بانوان ایران فقط به نام مائده برهانی خلاصه نمی‌شود. ما یک لژیونر دیگر هم داریم، لژیونری به نام سمیرا ایمانی البته از نوع مربی‌اش. او سال گذشته به عنوان مربی به تیم پورتوی پرتغال پیوست. او درباره حضور خود در پورتو گفت: پورتو یکی از حرفه‌ای‌ترین‌های لیگ پرتغال و لیگ اروپا است و با پیشنهادی که از این باشگاه داشتم، به هدفم که به دست آوردن تجربه در سطح بین‌المللی است، نزدیک شدم. سمیرا ادامه داد: یک فصل دیگر هم به همکاری با تیم پورتو ادامه می‌دهم، اما اولویت من این است که بتوانم مقدمات اقامت همسر و دو پسرم را در پرتغال فراهم کنم که خوشبختانه مجوز‌های لازم را گرفته‌ام.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها