افراد بالای ۶۰ سال حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند | فوت ۱۶۰ بیمار
سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

افراد بالای ۶۰ سال حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند | فوت ۱۶۰ بیمار

«جام‌جم» نتایج تحقیقات درخصوص روش‌های پیشگیری از آنفلوآنزا را بررسی می‌کند

آنفلوآنزا را با تزریق واکسن مهار کنید

بهترین راه برای در امان ماندن از ابتلا به آنفلوآنزا تزریق سالیانه واکسن است. با تزریق واکسن آنفلوآنزا نه‌فقط خطر ابتلا به آنفلوآنزا به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد بلکه در صورت ابتلا، عوارض کمتر و خفیف‌تری گریبانگیر مبتلایان خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۸۷۳۰۹
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا تقریبا از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود و بهترین زمان تزریق تا اواخر مهر یا اوایل آبان هر سال است، اما اگر تاکنون موفق به تزریق واکسن نشده‌اید از واپسین زمان‌های باقیمانده استفاده کنید. باوجود تکرار سالانه این بیماری هنوز هم سوالات مختلفی پیرامون این بیماری و تزریق واکسن مطرح می‌شود که آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بیش از پیش نسبت به سلامتی خود و اطرافیان‌تان اهمیت دهید.

احتمال انتقال ویروس‌های تنفسی از قبیل آنفلوآنزا و کووید در فصول پاییز و زمستان افزایش می‌یابد. تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا هم به کاهش چشمگیر انتقال ویروس کمک می‌کند و هم باعث خفیف شدن عوارض بیماری در صورت ابتلا می‌شود به طوری که مدت‌زمان بهبودی را در مبتلایان تا حد زیادی کاهش می‌دهد. براساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، تزریق واکسن آنفلوآنزا در سال‌های ۲۰۱۹- ۲۰۲۰ از ابتلای حدود ۵/۷ میلیون نفر به ویروس آنفلوآنزا جلوگیری کرد. از آنجا که ویروس آنفلوآنزا هم مانند ویروس کرونا مدام در حال تغییر و جهش است، لازم است که تزریق سالانه این واکسن در دستور کار بیماران به‌ویژه بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی و بیماران خاص قرار گیرد. هرساله محققان با شناسایی گونه جدید و تغییریافته ویروس آنفلوآنزا نوع واکسن تولیدشده برای سال بعد را تعیین می‌کنند.

زمان اثر گذاری واکسن آنفلوآنزا

معمولا از زمان تزریق واکسن تا اثربخشی آن در بدن، حدودا دو هفته زمان لازم است. در این مدت، سیستم ایمنی علیه ویروس فعال شده و آنتی‌بادی‌هایی را علیه بیماری تولید می‌کند که بدن به‌واسطه آن‌ها قادر است با ویروس آنفلوانزا مقابله کند. از این رو محققان توصیه می‌کنند افراد زمانی اقدام به تزریق ویروس کنند که شیوع بیماری کمتر است تا در زمان مناسب، ایمنی لازم در برابر بیماری در بدن ایجاد شود.

واکسن آنفلوآنزا چقدر مؤثر است؟

واکسن آنفلوآنزا ۱۰۰ درصد در برابر کاهش ابتلا به این بیماری موثر نیست، اما به طور قابل‌توجهی می‌تواند میزان بستری در بیمارستان و شدت بیماری را در کودکان و بزرگسالان کاهش دهد. معمولا ماندگاری واکسن‌ها بین پنج تا شش ماه است. آنتی‌بادی‌های تولیدشده در این بازه زمانی، می‌توانند بیشترین محافظت را در برابر ویروس داشته باشند، اما بعد از گذشت این مدت، به مرور ماندگاری آنتی‌بادی‌ها کاهش می‌یابد.

تزریق واکسن شما را علامت‌دار می‌کند؟

بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا، سیستم ایمنی بدن در مقابله با آنتی‌ژن‌های ویروس آنفلوآنزا فعال شده و از خود واکنش نشان می‌دهد، این بدان معناست که سیستم ایمنی از شما در برابر ویروس آنفلوآنزا محافظت می‌کند. این فرآیند باعث بروز علائمی در بدن مانند بدن‌درد و سردرد می‌شود. در حالی که بدن در حال ساخت دفاع ایمنی است، فرد ممکن است در مدت دو هفته به آنفلوآنزا یا ویروس تنفسی دیگری مبتلا شود. اما هیچ شواهدی دال بر این موضوع وجود ندارد که تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌تو‌اند خطر ابتلا به کووید- ۱۹ را افزایش دهد.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

معمولا کودکان زیر پنج سال، افراد ۶۵ سال به بالا، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند.

تزریق واکسن در دوران بارداری

تزریق واکسن آنفلوآنزا در دوران بارداری مشکلی برای خانم‌ها ایجاد نکرده و کاملا بی‌خطر است. بعد از تزریق، آنتی‌بادی‌های تولیدشده در بدن خانم باردار به جنین هم منتقل شده و به طور همزمان هنگام تولد در بدن نوزاد هم ایمنی ایجاد می‌کند. ایجاد این ایمنی از آنجا اهمیت دارد که نوزادان تا شش‌ماهگی مجاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا نیستند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها