در میان طرح‌های بیمه‌ای که شرکت‌های بیمه صادر می‌کنند، بیمه خودرو یکی از پرطرفدارترین و متداول ترین بیمه نامه‌ها است. این بیمه نامه با اسم بیمه شخص ثالث هم شناخته می‌شود که برای تمام وسایل نقلیه زمینی اجباری بوده و در صورت عدم تهیه این بیمه نامه با جریمه روبه رو خواهید شد. بدون شک یکی از دلایل استقبال از بیمه ثالث، طرح اجباری آن است که با دو نوع پوشش مالی و جانی ارائه می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۵۲۰۷

به راستی بیمه نامه خودرو چه مواردی را تحت پوشش قرار می‌دهد و علت نام گذاری آن چیست؟

در ادامه به این سوالات و اهمیت خرید بیمه نامه ثالث می‌پردازیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه خودرو چیست؟

همانطور که توضیح داده شد بیمه نامه خودرو همان بیمه شخص ثالث است که به شخص اول مالک وسیله نقلیه یا بیمه‌گزار، شخص ثانی شرکت بیمه یا بیمه‌گر و شخص ثالث فرد زیان‌دیده گفته می‌شود. همانطور که از تعریف این بیمه نامه مشخص است، شرکت بیمه در برابر زیان‌های وارد شده به اشخاص ثالث تعهد می‌دهد و جبران خسارت می‌کند. به طور مثال: در یک حادثه رانندگی هزینه‌های درمان، فوت و خسارت وارد شده به اموال اشخاص ثالث تا سقف تعهدات بیمه‌گر تحت پوشش خواهد بود.

عوامل تاثیر گذار  در انتخاب بیمه خودرو

به طور حتم هر فردی برای انتخاب بیمه خودرو یکسری الویت‌ها دارد که با توجه به آن برای خرید بیمه نامه اقدام خواهد کرد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که میزان رضایت بیمه‌گزار را افزایش دهد، اما مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان موارد زیر اعلام کرد:

  • توانگری مالی شرکت بیمه
  • قیمت بیمه نامه
  • رضایتمندی مشتریان
  • پرداخت خسارت به موقع
  • پوشش کامل
  • پرداخت سیار خسارت و تعداد شعب

همه موارد گفته شده بر تصمیم گیری بیمه‌گزار و انتخاب شرکت بیمه تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر نرخ دیه سال 1401 در قیمت بیمه خودرو

مبنای محاسبه حق بیمۀ شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیۀ کامل یک انسان در ماه حرام (چهار ماه‌ : ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند) است. میزان دیۀ شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می گردد. بر همین اساس، هر ساله، بیمۀ مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیلۀ نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می کند. میزان دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان در ماه حرام و در ماه غیرحرام معادل 600 میلیون تومان مشخص شد

پوشش‌های بیمه خودرو

 

در بیمه خودرو پوشش‌ها به دو دسته خسارت‌های مالی و جانی تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها متناسب با میزان تعهدات شرکت بیمه در نظر گرفته می‌شود. پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو به شرح زیر هستند.

 

خسارت مالی

 

خسارت‌هایی که با توجه به حادثه ناشی از تصادف رخ داده و مشمول اموال شخص ثالث می‌شود در پوشش خسارت‌های مالی جبران خواهد شد. همانطور که گفته شد، حداقل مبلغ قابل جبران در پوشش‌های مالی 20 میلیون تومان است. البته که می‌توان این مبلغ را با پرداخت حق بیمه بیشتر تا 400 میلیون تومان هم افزایش داد.

پوشش جانی یا بدنی

 هر نوع دیه یا ارش جانی که از صدمه به بدن مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزیی یا کلی، هزینه‌های درمان و فوت که به موجب حادثه رانندگی برای شخص ثالث رخ داده است تحت پوشش قرار می‌دهد. این پوشش با توجه به دیه اعلام شده در سال 1401 قابل پرداخت است. در سال 1401 و در ماه‌های حرام میزان دیه اعلام شده مبلغ 800 میلیون تومان است.

چگونه خسارات تصادف را با بیمه خودرو در سال 1401 به صفر برسانیم؟

 

بیمه شخص ثالث خسارات جانی را پوشش می دهد

 

خسارت جانی به راننده مقصر

 

توجه کنید که در حادثه رانندگی اگر راننده مقصر دچار حادثه جانی شود با توجه به قوانین بیمه خودرو، می‌توان دیه اعلام شده در ماه‌های عادی را به عنوان خسارت از بیمه‌گر دریافت کند.

همچنین در این بیمه نامه استثنائاتی هم وجود دارد که جزو پوشش‌های بیمه نامه نبوده و شرکت بیمه هیچ گونه تعهداتی برای جبران این خطرات ندارد. این خطرات عبارتند از:

  • خسارات ناشی از انفجار هسته‌ای
  • خسارات ناشی از محکومیت جزائی و پرداخت جرائم
  • خسارت ناشی از حوادث در خارج از کشور
  • خسارت مالی به خودرو راننده
  • خسارت به وسایل خودروی راننده

 

عوامل تاثیر گذار  در محاسبه نرخ بیمه خودرو

 

همانطور که گفته شد دیه جزو مهمترین عوامل تاثیر گذار  در نرخ بیمه نامه خودرو است. اما خب عوامل دیگری هم وجود دارد که بر نحوه محاسبه قیمت نرخ بیمه خودرو تاثیر می‌گذارد. سایر عوامل که قیمت و محاسبه نرخ بیمه را مشخص می‌کند عبارتند از:

  • سال ساخت ماشین
  • تعداد سیلندر
  • تخفیف‌های مناسبی شرکت‌های بیمه
  • سال تولید خودرو
  • کاربری خودرو (تاکسی، آمبولانس، آتش نشانی و خودروی شخصی)
  • تاریخ انقضای بیمه ثالث قبلی
  • میزان تعهدات در پوشش‌ها
  • تخفیف بیمه نامه راننده (تخفیف عدم خسارت در سال‌های متوالی)
  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه (در صورت عدم تمدید بیمه شخص ثالث باید جریمه پرداخت شود که به صورت روزشمار و به مدت 65 روز است.)

 

چگونه خسارات تصادف را با بیمه خودرو در سال 1401 به صفر برسانیم؟

عوامل مختلفی بر قیمت بیمه ثالث تاثیرگذار هستند

 

نرخ بیمه خودرو در سال 1401

 

تمام شرکت‌های بیمه‌ای باید نرخ مشخصی برای صدور بیمه نامه خودرو داشته باشند. همچنین بیمه مرکزی میزان حداقل و حداکثر مبالغ حق بیمه را طی بخشنامه‌ای اعلام می‌کند تا تمام بیمه‌گر نرخ مشخصی داشته باشند. نرخ بیمه نامه خودرو در سال 1401 مطابق با بخشنامه‌ای به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام شده است که به شرح زیر است.

نرخ بیمه خودرو سواری در سال 1401

تعداد سیلندر

نرخ بیمه

کمتر از چهار سیلندر

2.344.000 میلیون تومان

پیکان، پراید و سپند

2.776.000 میلیون تومان

چهار سیلندر

3.263.000میلیون تومان

بالاتر از چهار سیلندر

3.652.000 میلیون تومان

 

نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ خودروهای بیش از 6 سر نشین

نوع خودرو

نرخ بیمه

استیشن، ون با ظرفیت 7 نفر

6.722.000 میلیون تومان

استیشن، ون با ظرفیت 9 نفر

6.916.000 میلیون تومان

ون با ظرفیت 10 نفر

6.993.000 میلیون تومان

مینی ‌‌بوس با ظرفیت 16 نفر

8.598.000 میلیون تومان

مینی ‌‌بوس با ظرفیت 21 نفر

8.931.000 میلیون تومان

اتوبوس با ظرفیت 27 نفر

13.169.000 میلیون تومان

اتوبوس با ظرفیت 40 نفر

16.569.000 میلیون تومان

اتوبوس با ظرفیت 44 نفر

17.584.000 میلیون تومان

 

تفاوت قیمت بیمه خودرو در شرکت‌های بیمه

 

تمام شرکت‌های بیمه‌ای که مجوز صدور بیمه نامه دارند، بیمه خودرو را هم صادر می‌کنند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا قیمت برخی از بیمه نامه‌ها متفاوت است؟

با توجه به کیفیت ارائه شده توسط بیمه‌گر و سیاست‌های درون سازمانی برخی از شرکت‌های بیمه طرح‌های تشویقی و تخفیف‌های مناسبتی در نظر می‌گیرند که این موارد باعث می‌شود قیمت بیمه نامه‌ها متفاوت باشد. همچنین برخی از شرکت‌های بیمه برای رقابت در صنعت بیمه و داشتن سهم فروش بیمه نامه بیشتر، شرایط اقساطی بیمه خودرو را هم فراهم کرده‌اند. به علاوه بیمه شخص ثالث، خرید بیمه بدنه برای انواع ماشین ضروری به نظر می‌رسد. عوامل مختلفی نظیر ویژگی‌های خودرو، توانگری شرکت بیمه‌گر، پوشش‌ها، میزان پرداخت خسارت، تخفیفات در تعیین بهترین بیمه تاثیرگذار هستند. مولفه های گوناگون دیگر در محاسبه قیمت بیمه بدنه به شرح زیر هستند:

  • مشخصات خودرو:عواملی نظیر سال ساخت اتومبیل، نوع خودرو، ارزش خودرو و کاربری آن در محاسبه نرخ بیمه‌نامه بدنه نقش پررنگ دارند.
  • پوشش های اضافی(تبعی) بیمه بدنهانتخاب هریک از پوشش‌های اضافی یادشده، مبلغی بر نرخ پایه بیمه بدنه اضافه می‌کند. به بیان دیگر، انتخاب پوشش‌های بیمه ای بیشتر با افزایش قیمت بیمه همراه است.
  • تخفیف های بیمه بدنه:تخفیفات این بیمه خودرو شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو هستند.

 

جریمه دیرکرد بیمه خودرو

 

همانطور که در ابتدای متن توضیح داده شد، اگر شما مالک خودرویی باشید که فاقد بیمه نامه ثالث است، با جریمه تمدید بیمه نامه روبه رو خواهید شد. در این شرایط علاوه بر پرداخت حق بیمه ثابت باید جریمه تمدید بیمه نامه را هم پرداخت کرد. جریمه دیرکرد بیمه نامه خودرو به صورت روز شمار بوده و به بیمه نامه تعلق می‌گیرد. همچنین توجه داشته باشید که اگر جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بیش از یک سال باشد، بیمه‌گزار باید جریمه 365 روز را پرداخت کند. از این رو بهتر است که برای جلوگیری از فراموشی تمدید بیمه نامه خودرو از سامانه‌های آنلاین بیمه استفاده کنید. بیمه دات کام یکی از کارگزاری‌های آنلاین بیمه است که در طول شبانه روز شرایط استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه نامه را برای کاربر‌ها و بیمه‌گزار‌ها فراهم کرده است.

به طور کلی همیشه خرید بیمه خودرو یکی از دغدغه‌های راننده‌ها و صاحبان وسایل نقلیه زمینی است. از این رو با پیشرفت تکنولوژی، خرید بیمه هم مانند: سایر محصولات می‌تواند به صورت آنلاین تهیه شود و به راحتی تنها با چند کلیک بیمه نامه را تمدید کرد.شما می‌توانید برای خرید بیمه خودرو یعنی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه به سامانه خرید اینترنتی بیمه دات کام (https://bimeh.com/) مراجعه نمایید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها