میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان دیروز در آخرین روز کاری خود در پست ریاست‌جمهوری، استعفای دولت پیشبرد امور به نخست‌وزیری نجیب میقاتی را پذیرفت و حکم استعفای آن را امضا کرد تا شرایط سیاسی لبنان، پیچیده‌تر از قبل شود.
کد خبر: ۱۳۸۵۱۹۳
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین الملل
میشل عون پیش از این درباره خلأ در پست ریاست‌جمهوری با توجه به بی‌سرانجام بودن جلسات انتخاب رئیس‌جمهور هشدار داده بود. اختلاف‌نظر‌های اساسی همچنان مانع آن شده که جریان‌های سیاسی برای انتخاب رئیس‌جمهور به توافق برسند و بر همین اساس بود که دوشنبه هفته قبل، نشست پارلمان لبنان به منظور انتخاب رئیس‌جمهور برای چهارمین بار ناکام ماند و هیچ‌یک از نامزد‌های پیشنهادی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری نتوانست دو سوم آراء را کسب کند.

یکی از مسائل بحث برانگیز در تشکیل دولت‌های مختلف لبنان در سال‌های اخیر مسأله حفظ میزان حضور طوایف مختلف در کابینه است که معمولا ثابت نبوده و هر بار بر اساس توافق بین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور تعیین می‌شود و این روزها، جدال اصلی تشکیل کابینه لبنان بین نجیب میقاتی و جریان ملی آزاد لبنان است. در همین حال، روزنامه الاخبار با اشاره به دیدار سیدحسن‌نصرا... دبیرکل حزب‌ا... لبنان و جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد در چهارشنبه گذشته نوشت: دو طرف در خصوص مرحله پس از خلأ در نهاد ریاست‌جمهوری با یکدیگر گفتگو کرده‌اند و اتفاق‌نظر دارند که ائتلاف گروه ۸مارس (حزب‌ا... و هم‌پیمانان آن) نمی‌تواند تا ابد در جلسات مربوط به انتخاب رئیس‌جمهور جدید برگه سفید نشان دهد و باید با پشت سر گذاشتن مرحله سخت و دشوار، به نتیجه جدیدی دست یافت.

روزنامه الاخبار نوشت حزب‌ا... می‌خواهد بار دیگر در جهت نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان هم‌پیمانان خود به‌ویژه میان جریان آزاد ملی و المرده و جنبش امل تلاش کند. براساس این گزارش، رهبران لبنان بیش از پیش در حال نزدیک شدن به مرحله‌ای هستند که دیگر شکل‌گیری دولت ائتلافی جدید غیرممکن به نظر می‌رسد؛ مگر آن‌که در ساعات آتی تحولاتی شکل بگیرد که باعث شود موضوع انتخاب رئیس‌جمهور جدید نسبت به تشکیل دولت در اولویت قرار‌گیرد.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان پیش از این اعلام کرده بود که نمایندگان خود را برای دیدار با جریان‌های سیاسی فرستاده تا نظر آن‌ها را در این خصوص جویا شوند و زمینه شکل‌گیری یک گفتمان ملی به منظور انتخاب رئیس‌جمهور فراهم شود به گونه‌ای که لبنانی‌ها نسبت به برون‌رفت از بحران‌های خطرناک کنونی موجود در کشورشان امیدوار شوند.

وی گفته بود: با توجه به نبود توافق و موازنه قوا در داخل پارلمان دعوت برای تشکیل جلسه انتخاب رئیس‌جمهور جدید بی‌فایده است. گفت‌وگوی ملی جایگزین جلسات پارلمان خواهد شد مگر آن‌که امکان دستیابی به توافق حاصل شود که در آن صورت به سرعت در پارلمان تشکیل جلسه خواهم داد. تا پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری فعلی خواستار برگزاری گفت‌وگوی ملی میان جریان‌های سیاسی نخواهد نشد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها