رژیم غاصب صهیونیستی و لبنان، روز پنجشنبه در پایگاه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) در الناقوره، توافق‌نامه ترسیم مرزهای دریایی را امضا کردند تا نقطه عطفی باشد در روند نزولی رژیم‌اشغالگر قدس،چراکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این توافق‌نامه‌ نشان داد شکست‌های رژیم صهیونیستی در عرصه دیپلماتیک نیز شروع شده است و سران آن که در گذشته در عرصه نظامی شکست‌های زیادی در مقابل محور مقاومت متحمل شده بودند، اکنون مجبورند در عرصه دیپلماسی نیز امتیاز بدهند.
کد خبر: ۱۳۸۴۸۸۸
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

 توافق دریایی میان لبنان و رژیم اشغالگر فلسطین، اولین موردی است که در طول سال‌های گذشته لبنان با قدرت بازدارندگی حزب‌ا... توانست آنچه را حقوق مسلم این کشور بود با مذاکرات سیاسی از رژیم‌صهیونیستی پس گیرد و این رژیم را پشت مرزهای مورد توافق نگه دارد.

هیات لبنانی حتی برای حضور در محل امضای توافق نیز شرط‌هایی گذاشته بود از جمله این‌که قایق‌های صهیونیستی از آب‌های لبنان خارج شوند و پس از آن‌که فرماندهی ارتش لبنان از خروج قایق‌های اسرائیلی از آب‌های لبنان اطمینان حاصل کرد، هیأت لبنانی نیز عازم الناقوره شد. البته در روزهای گذشته برخی رسانه‌های صهیونیستی و غربی، تلاش کرده‌اند این توافق را دستاوردی برای رژیم اشغالگر قدس قلمداد کنند اما اختلافاتی که میان مقامات صهیونیست در جریان است به‌خوبی نشان‌دهنده این است که رضایتی از این توافق ندارند و هر یک از مقامات می‌کوشند آن را به گردن دیگری بیندازند.

در چنین شرایطی برخی رسانه‌ها نیز تلاش دارند با ایجاد ابهام درباره این توافق، آن را نشان‌دهنده نوعی بهبود روابط و توافقات پنهانی میان لبنان و رژیم اشغالگر فلسطین قلمداد کنند. اما میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان دیروز بعد از امضای رسمی توافق تعیین‌ مرزهای دریایی، ضمن تاکید بر عدم وجود هیچ توافق پنهانی با رژیم صهیونیستی، تاکید کرد ایده صلح با تل‌آویو دور از ذهن است.

رئیس‌جمهور لبنان تصریح کرد: ایده صلح با اسرائیل غاصب، دور از ذهن است و هیچ توافق پنهانی وجود ندارد و ما هیچ‌وقت چنین کاری نخواهیم کرد.

عون در بخش دیگری از اظهاراتش به روابط با جنبش حزب‌ا... پرداخت و افزود: حزب‌ا... در سکوت با ما همبستگی می‌کند و تروریست نیست و زمانی که در آلمان بودم گفته می‌شد، حزب‌ا... تروریست است. از آنها پرسیدم: حزب‌ا... کجای تروریسم بوده و اقدام تروریستی انجام نداده است. زمانی که همه اشغال سرزمین ما را دیدند و سکوت کردند این حزب‌ا... بود که جنگید و میهن‌مان را از لوث اسرائیل غاصب آزاد کرد.

وی با اشاره به امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی نیز تاکید کرد: ما در توافق ترسیم مرزها به بیشتر از حق‌مان دست یافتیم و امید تازه‌ای به لبنانی‌ها دادیم. این مرزبندی امکان استخراج گاز و نفت را فراهم می‌کند که ابزاری برای بیرون آوردن لبنان از چاله است و این هدیه من به لبنانی‌ها قبل از رفتنم از کاخ ریاست جمهوری است؛ مرزها را مشخص کردیم تا وارد جنگ نشویم.

نقش حزب‌ا... و مقاومت

گرچه حزب‌ا... لبنان به‌صورت مستقیم خود را وارد فرآیند مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم غاصب صهیونیستی نکرد اما قدرت نظامی و بازدارنده آن توانست، برگ برنده و ابزار فشار تیم مذاکره کننده لبنانی شود. پس از ۱۱سال مذاکره غیرمستقیم طرفین، کارشکنی و مانع تراشی‌های تل‌آویو، پرواز پهپادهای حزب‌ا... بر فراز میدان گازی کاریش در مدیترانه و ضرب‌الاجل شش‌هفته‌ای سیدحسن نصرا...،مؤثر واقع شد تا اسرائیل غاصب با عقب‌نشینی از خواسته‌های قبلی خود مالکیت بیروت را بر میدان گازی قانا به رسمیت بشناسد و در مقابل میدان گازی کاریش هم در اختیار رژیم اشغالگر قدس قرار بگیرد. تسافی یحزکلی، تحلیلگر صهیونیستی در شبکه۱۳ تلویزیون این رژیم در این باره گفت: این توافق به نام سید حسن نصرا... ثبت شد، زیرا او بود که دولت لبنان را به ایستادگی تشویق کرد. یحزکلی افزود: نصرا... به مرحله پایانی زورآزمایی با رژیم اشغالگر قدس رسیده و هیچ‌کس در اسرائیل غاصب نمی‌تواند در این امر بر او پیروز شود بلکه برعکس اشغالگران قدس تهدیدهای وی را جدی خواهند گرفت و آرام خواهند شد و در نهایت، توافق همان‌گونه که لبنانی‌ها می‌خواهند، تحقق خواهد یافت.

نصرا...: مرحله مهمی را پشت‌سر گذاشتیم

حسن نصرا... توافق ترسیم مرزهای دریایی لبنان با رژیم اشغالگر فلسطین را یک تجربه غنی و مهم در سطح لبنان و مقاومت خواند و گفت: پایان تمام اقدامات ویژه مقاومت پس از تکمیل اسناد مربوط به پرونده ترسیم مرزها، اعلام شد و آنچه اتفاق افتاد، یک پیروزی بسیار بسیار بزرگ برای دولت، ملت و مقاومت لبنان است. وی تصریح کرد: حقایق امضای توافق‌نامه ترسیم مرزها از لحاظ شکلی بیانگر آن است که هر گونه سخن درباره عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی، بی‌‌پایه و اساس است. مذاکرات مربوط به پرونده ترسیم مرزها همگی غیرمستقیم بود و هیأت‌های لبنانی و اسرائیلی زیر یک سقف با هم ملاقات نداشتند و سندی که لبنان آن را حفظ خواهد کرد، حاوی امضای اسرائیلی نیست و مسئولان لبنانی دقت عمل داشتند تا شبهه سازش پیش نیاید. حسن نصرا... تأکید کرد پرونده ترسیم مرزهای دریایی یک معاهده بین‌المللی نیست و دربردارنده هیچ‌گونه سازش با اسرائیل غاصب نیست و این رژیم اذعان دارد هیچ تضمین امنیتی دریافت نکرده است. وی افزود لبنان امروز مرحله مهمی را پشت سر گذاشت که آن را در برابر مرحله جدیدی قرار خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها