نگاهی به ایران‌ پایدار رادیو

بیان نقش پدافند غیرعامل از امواج‌صدا

علیرضا داوودی، سردبیر برنامه رادیویی امواج شبهه:

هدف «امواج شبهه» رمزگشایی رسانه‌های بیگانه است

«امواج شبهه» با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای درخصوص ماهیت و عملکرد رسانه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفته است. همان‌طور که علیرضا داوودی، کارشناس مسائل رسانه و علوم‌شناختی سردبیر امواج شبهه به این نکات اشاره می‌کند.
کد خبر: ۱۳۸۴۸۶۸

او با نگاهی به چهار هدف اصلی دنبال شده در رادیو گفت‌و‌گو، معتقد است: چهار هدف اصلی این رسانه شامل، پرداختن به مدل‌ها، الگوریتم‌ها و سیستم‌های رسانه‌های بیگانه و اقمارشان و بیان نوع فعالیت این رسانه‌ها در حوزه رسانه و میدان، تحلیل وضعیتی که در آن قرار دارند که عمده آن به دو قسم تقسیم می‌شود؛ اول، میزان قوت و قدرتی که از خودشان بروز می‌دهند و حالت دوم، میزان آگاهی مخاطب از قدرت حقیقی این رسانه‌هاست که عمدتا این قدرت حقیقی نسبت به قدرت اسمی که اعلام می‌کنند بسیار کمتر است.
سردبیر امواج شبهه توضیح می‌دهد: یکی از کارهایی که رسانه‌های بیگانه انجام می‌دهند این است که روی این قدرت اسمی بیش از حد مانور می‌دهند آن‌قدر که قدرت رسمی واقعی‌شان در میدان برای مخاطبان چند برابر جلوه کند.
وی در ادامه گفت: هدف سوم بیان موضوعات به‌مثابه راهکارها برای سه حالت، مدل فعالیت رسانه‌های داخلی به منظور ایجاد نوعی پدافند غیرعامل رسانه‌ای، مسلح و مجهز کردن مخاطب به روش‌ها و تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها نسبت به موضوعاتی که رخ می‌دهد و روند پژوهی و اعلام برای مخاطبان خاص و نخبگان به‌مثابه طبقه هدف و اولیه این رادیو به منظور آشنایی با واقعیات اقدامات این رسانه‌ها است نه صرفا به‌عنوان تبلیغاتی که نسبت به اقدامات اینها در حوزه محتوا و فرم صورت می‌گیرد.
 داوودی خاطرنشان کرد: آخرین هدف نیز، به‌روزرسانی فرآیند پرداختن به جنس رسانه‌های بیگانه در رسانه‌ملی و به‌واسطه صداوسیما به‌مثابه منبعی معتبر برای سایر رسانه‌ها و مجموعه‌ها که خوانش سیاست‌های رسانه‌های بیگانه در این حوزه را صورت دهند و فرم را به‌عنوان موضوعی که باید نسبت به آن حساسیت لحاظ شود، در نظر بگیرند. 
این کارشناس مسائل رسانه و علوم‌شناختی افزود: رادیو گفت‌‌وگو گرچه رسانه‌ای تبیینی است اما عمده فعالیت این رسانه در مواقع بحران است، همین اندازه که مخاطبان بسیاری نسبت به محتوا تولید شده در این رسانه به‌خصوص در مواقع پیچ بحران‌هایی که وجود داشته از مطالب و موضوعات ارائه شده به‌عنوان منبع استفاده کرده‌اند نشان‌‌دهنده آن است که رادیو گفت‌و‌گو به‌خوبی توانسته است در مواقعی که لازم بوده است ضریب نفوذ و عمق بخشی نسبت به موضوعات را افزایش دهد. 
او در پایان صحبت‌هایش همچنین تأکید کرد: رادیو گفت‌و‌گو یکی از چند رسانه‌ای است که در این حوزه فعالیت می‌کند و قاعدتا میزان ضریب‌بخشی به طراحی سیستم‌های پدافندی و بعضا آفندی در حوزه پیام و رسانه نشان‌دهنده آن است که این رادیو سهم قابل توجه و تأملی در حوزه‌های تحلیلی و تبیینی نسبت به موضوعات مطرح شده را داشته است.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها