کلاهبرداران همچنان در سایت‌های همسریابی جولان می‌دهند

خواستگار قلابی: من فقط 30 شاکی دارم!

یک پرونده واقعی، ‌یک روایت دست‌اول

تله خواستگار قلابی برای دختران دم‌‌بخت

هر هفته در این بخش پرونده‌ای واقعی را از زبان قاتل، ‌سارق یا کلاهبرداری روایت می‌کنیم؛ روایتی دست‌اول و واقعی که در آن سعی می‌کنیم ریشه‌های وقوع آن را بررسی کنیم. این هفته سراغ پسر جوانی رفتیم که در پوشش خواستگار،‌ دختران دم‌بخت را فریب می‌داد و از آنها سرقت و سوء‌استفاده می‌کرد.
کد خبر: ۱۳۸۱۰۵۰
نویسنده امیرعلی حقیقت‌طلب - تپش

36 سال دارم و در 20 سالگی برای اولین‌بار راهی زندان شدم. آن زمان خام بودم و در اولین ماجرای سرقت گرفتار شدم و به زندان افتادم. با رضایت شاکی و برگرداندن طلاهای سرقتی خیلی زود آزاد شدم اما همین مدت کوتاه هم برای من مثل یک عمر گذشت؛ عمری که تجربه‌ای شد برای این‌که حرفه‌ای‌تر عمل کنم. البته حرفه‌ای‌شدنم باعث نشد هیچ وقت گیر نیفتم اما باعث شد از دختران دیگری اخاذی کنم و زود گیر نیفتم. خب بریم سر اصل ماجرا، می‌بینید که من پسر خوش‌هیکل،‌ زیبا‌رو و در لباس غیر زندان خوش‌تیپی هستم که حالا اگر شغلم پزشک، ساختمان‌ساز و خلبان باشد بهترین گزینه برای هر دختر دم‌بختی هستم. وقتی به توانایی خودم و سادگی برخی دختران دم‌بخت پی بردم،‌ تصمیم گرفتم از آن استفاده کنم‌. البته استفاده که نه، سوء‌استفاده. چند صفحه در اینستاگرام راه‌اندازی کردم. در یکی با لباس خلبانی عکس منتشر کردم و از پروازهایم گفتم. در یکی دیگر عکس خودم را کنار ساختمان‌های در حال ساخت منتشر کردم و در دیگری، ‌عکس‌های طلا و جواهرات گذاشتم. این صفحه‌ها تله بود‌. هر دختری با توجه به علایق خود،  جذب صفحه می‌شد. دروغ نگفته باشم،‌ صفحه طلافروش از همه بیشتر طرفدار داشت.
تله را که کار بگذاری طعمه خودش گرفتار می‌شود. وقتی در دایرکت پیام می‌دادند،‌ وارد صحبت با آنها می‌شدم. اگر متاهل بودند، یک‌جوری از سرم باز می‌کردم اما اگر مجرد یا مطلقه بودند به صحبت با آنها ادامه می‌دادم و خیلی زود این صحبت‌ها به قرار و خواستگاری می‌رسید. دخترها آن‌قدر جذب حرف‌های من می‌شدند که سراغ تحقیق و کارآگاه‌بازی نمی‌رفتند که این کار من را راحت می‌کرد. وقتی اعتمادشان جلب می‌شد به بهانه سرمایه‌گذاری در ساختمان‌سازی یا راه‌اندازی دفتر سیاحتی از آنها پول و طلا می‌گرفتم. گاهی نیز ادعا می‌کردم به‌دلیل علاقه‌ای که به آنها دارم، می‌خواهم طلاهای آنها را با طلاهای بهتر عوض کنم و این‌طوری طلاهایشان را می‌گرفتم. این پروسه حدود سه ماهی طول می‌کشید و خیلی با برنامه پیش می‌رفتم. در هر رستوران فقط یک‌بار قرار می‌گذاشتم و با پول به‌دست آمده از طعمه اول،‌ طعمه دوم را به رستورانی شیک یا سفر دعوت می‌کردم. خانه که نداشتم در هتل می‌ماندم و بخشی از پول هم کرایه خانه‌ام می‌شد. به نظر خودم مقصر اصلی خودشان بودند که خیلی راحت اعتماد می‌کردند. طمع می‌کردند که به شوهر پولداری رسیدند اما خودشان در تله گرفتار شدند.

به‌راحتی به هر شخصی اعتماد نکنید

سردارعلیرضا لطفی - جانشین پلیس آگاهی کشور

فضای مجازی تنها یک وسیله یا محل آشنایی افراد با یکدیگر است و به‌هیچ عنوان به معنای این نیست که به شما شناخت درستی از طرف مقابل‌تان می‌دهد. شما باید تمامی ادعاهای مطرح شده توسط افراد در فضای مجازی را در دنیای واقعی راستی‌آزمایی کنید سپس به آنان اجازه قدم گذاشتن به‌زندگی شخصی‌تان را بدهید. همیشه باید در آشنایی با افراد نسبت به وعده‌ها و پیشنهادهای مالی وسوسه‌انگیز، با امتیازات غیر‌عادی که به شما می‌دهند با دید شک و تردید بنگرید. به خاطر داشته باشید زنده کردن حس حرص و طمع در مخاطب کلید و شگرد اصلی کلاهبرداران است.
فرد کلاهبردار برای فریب قربانیان از هر وسیله‌ای استفاده می‌کند تا ادعاهای خود را به چشم شما حقیقی جلوه دهد به همین دلیل داشتن خودروی لوکس و گرانقیمت یا ولخرجی در ملاقات‌های اولیه تاییدی برای ادعاهای وی نیست و جزئی از نقشه و شگرد کار وی به‌شمار می‌آید. بر همین اساس شما برای اطمینان از صحت ادعاهایش باید تحقیقات لازم را در‌خصوص هویت، شغل و شرایط اقتصادی و اجتماعی وی به‌عمل آورید.
در مواجهه با افرادی که به شما ابراز علاقه می‌کنند و به سرعت پیشنهاد ازدواج می‌دهند، شتابزده عمل نکنید و اجازه ندهید هیجانات مانع از تحقیق و قضاوت درست شما درباره افراد شود.

مجازات خواستگاران قلابی

مریم جنت‌آبادی - کارشناس ارشد حقوق خصوصی

عمل خواستگار قلابی، از مصادیق کلاهبرداری محسوب می‌شود و در قانون مجازات اسلامی برای مرتکب آن، مجازات در نظر گرفته شده است. اولین شرط و عنصر قانونی تحقق کلاهبرداری، دروغ گفتن و استفاده از وسایل متقلبانه برای فریفتن اشخاص است و دومین شرط و عنصر، اغفال‌شدن و فریب‌خوردن قربانی. یعنی لازم است که مانور متقلبانه بزهکار در مردم مؤثر واقع شود و مالباخته فریب مجرم را خورده باشد و مال خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد. سومین شرط بردن مال توسط کلاهبردار است؛ یعنی پس از این‌که شخصی فریب کلاهبردار را خورد مال خود را در اختیار وی قرار دهد. باید توجه داشت تا زمانی که هر سه شرط فوق‌الذکر محقق نشوند، نمی‌توان اتهام کلاهبرداری را به کسی منتسب کرد. مجازات مرتکب جرم کلاهبرداری مطابق با ماده یک از قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری یک تا هفت سال حبس به‌علاوه جزای نقدی (در حق دولت) معادل مالی که مرتکب اخذ کرده، است. همچنین مجرم به رد اصل مال به صاحبش محکوم می‌شود. در صورتی که شخصی قصد ارتکاب جرم کلاهبرداری داشته باشد و شروع به اجرای آن کند ولی به واسطه عاملی خارج از اراده قصدش معلق بماند مرتکب شروع به جرم کلاهبرداری شده است. مستند قانونی جرم شروع به جرم کلاهبرداری تبصره۲ ماده۱ قانون تشدید است که مجازات مرتکبین مجازات شروع به کلاهبرداری حسب مورد حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها