وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با همتای ازبکستانی:

رئیس جمهور ایران در اجلاس شانگهای حضور می‌یابد

ترافیك دیپلماتیك كشورهای آسیای مركزی با روی كار آمدن دولت سیزدهم

پژوهشگر مسائل بین الملل گفت: پس از فروپاشی شوروی و ایجاد جامعه مشترك المنافع، توجه بسیاری از كشورهای قدرمند جهانی به منطقه آسیای مركزی جلب شده است.
کد خبر: ۱۳۷۹۶۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، مجتبی جلال زاده در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت وگو آسیای میانه را بخشی از گستره حوزه تمدنی ایران دانست و تصریح كرد: این منطقه همواره از جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است. این ویژگی نیز به دلیل وجود اشتراكات و پیوندهای تاریخی بین ایران و آسیای میانه و ظرفیت های عظیم نفت و گاز كشورمان ایجاد شده است.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی كشورهای آسیای مركزی كه در خشكی محصور هستند، اظهار كرد: آن ها از قلمرو ایران به عنوان اقتصادی ترین مسیر برای ارتباط دریایی و حتی زمینی استفاده می كنند كه این امر، یك فرصت بالقوه ای را در پیش روی ایران قرار داده است تا كشورمان بتواند نفوذ خود را در این منطقه بیشتر كند.

این پژوهشگر مسائل بین الملل یادآور شد: پس از فروپاشی شوروی و ایجاد جامعه مشترك المنافع، توجه بسیاری از كشورهای قدرمند جهانی به منطقه آسیای مركزی جلب شده است. در میان كشورهای منطقه نیز تركیه به عنوان یكی از رقبای اصلی ایران حساب می شود.

وی به چالش ها و موانع گسترش روابط ایران با كشورهای آسیای مركزی اشاره و بیان كرد: رقابت قدرت های فرامنطقه و منطقه ای، تحریم های اقتصادی علیه ایران برای ممانعت از تراكنش های مالی و تفاوت در رویكردها به ویژه در بخش سیاسی و امنیتی از منظر هویتی و عدم ثبات افغانستان به عنوان پل ارتباط ایران با آسیای مركزی از موانع اصلی گسترش ارتباطات است.

جلال زاده در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از طرح آمریكا برای مقابله با ایران در آسیای مركزی گفت و تصریح كرد: ایران هراسی از سال های قبل در دستور كار آمریكا قرار گرفته است. آمریكا به دنبال جلوگیری از بی اثر شدن تحریم های خود علیه كشورمان ضمن ایران هراسی، به دنبال مشاركت در سازمان كشورهای آسیای مركزی است.

این پژوهشگر مسائل بین الملل ضمن بیان این موضوع كه بسترهای فراوانی برای ایجاد همگرایی بین ایران و كشورهای آسیای مركزی وجود دارد، گفت: آمریكا تلاش كرده است ایران را ایزوله كند و در این راستا با فشارهای بیشتر در حوزه سیاسی و اقتصادی، ایران را پای میز مذاكره ای بنشانند كه حتی ابعاد غیر هسته ای ایران را محدود كنند.

وی با بیان این موضوع كه كشورهای آسیای مركزی قدرت بزرگ محسوب نمی شوند و حتی قدرت منطقه ای نیز نیستند، گفت: آن ها برای تامین امنیت نگاه درون زا دارند در حالی كه ایران امنیت را یك مولفه درون زا و متكی بر امور داخلی می داند. كشورهای آسیای مركزی در اتحاد با كشورهای قدرتمند منطقه ای و فرامنطقه ای به دنبال به دست آوردن امنیت هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها