گفتگو با نیلوفر شادمهری، نویسنده «خاطرات سفیر» به بهانه چاپ هفتاد‌و‌هفتم کتاب

برای انتشار جلد دوم تردید دارم!

کتاب میرزا علی اکبر صابر؛ داستان زندگی از سوی نشر عنوان منتشر شد. این کتاب به قلم آیدین فرنگی تدوین شده است.
کد خبر: ۱۳۷۹۳۶۴

به گزارش جام جم آنلاین از امور ارتباطات رسانه ای و روابط عمومی نشر عنوان، کتاب میرزا علی‌ اکبر صابر؛ داستان زندگی به شرح داستان زندگی میرزا علی‌ اکبر صابر، شاعر نامی قفقاز جنوبی در دهه‌ نخست سده بیستم می‌پردازد.

علی‌اکبر طاهرزاده، متخلص به صابر و معروف به میرزا علی‌ اکبر صابر است. او از آغازگران تحول ادبی در شعر ترکی قفقاز جنوبی است. مجموعه شعرهای او، «هوپ‌هوپ‌نامه»، پس از درگذشت شاعر گردآوری شد.

این کتاب از معروف‌ترین نام‌ها در تاریخ ادبیات ترکی است. صابر اصلی‌ترین شعرهای خود را از آغاز ۱۹۰۶ تا پایان ۱۹۱۰ سروده و در ۱۹۱۱ چشم از جهان فروبسته است.

توجه او به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روزگارش سبب اشتهارش شد اما او را دچار تنگناهای بسیاری کرد. توجه او به وقایع انقلاب مشروطه ایران باعث شد در همان روزگار به نامی شناخته شده بین ایرانیان بدل شود. کتاب میرزا علی‌ اکبر صابر؛ داستان زندگی بر اساس روش‌های دانشنامه‌ای نوشته شده و با اتکا به منابع اولیه و پژوهش‌های متقدم و متاخر به روایت داستان زندگی صابر می‌پردازد.

همچنین نگارنده در مقدمه کتاب آورده است: کتابی که در دست دارید داستان زندگی میرزا علی‌ اکبر صابر، شاعر طنزپرداز نامی است. او توانست در نیمه‌ دوم دهه‌ نخست سده‌ بیستم، با سرودن اشعاری متفاوت، جایگاهی ویژه در تاریخ ادبیات ترکی بیابد. صابر شعرهای اصلی کلیات خود، هوْپ‌هوْپ‌نامه، را از ۱۹۰۶ تا پایان ۱۹۱۰، در پنج سال سروده است. او را می‌توان «شاعر جریده‌نگار» نامید. اغلب سروده‌هایش را به فراخور احوال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی روز نوشته و بلافاصله در مطبوعات ترکی‌زبان تفلیس و باکو به چاپ رسانده است. صابر، اواسط ۱۹۱۱، پیش از آنکه پنجاهمین سال زندگی را تجربه کند، چشم از جهان فروبست. کتاب حاضر بر اساس شیوه‌نامه‌های دانشنامه‌ای، با اتکا به منابع دست اول و پژوهش‌های متقدم و متأخر نوشته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها