معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر؛

دو مرحله عملیات آتشباری‌ در سد باهوش تنگستان انجام شد

دبیر کنگره یکصد و هفتمین سالروز شهادت رئیسعلی دلواری اعلام کرد؛

تجلیل از مدافعان خلیج فارس در زادگاه دلاور دلواری

یکصدوهفتمین سالروز شهادت پرچمدار نهضت جنوب علیه استعمار انگلیس،10 شهریور ماه در بندر دلوار زادگاه رئیسعلی دلواری برگزار شد.به مناسبت این روز و تجلیل از حماسه آفرینی و جانفشانی دلاوران تنگستانی در دفاع از مرزهای آبی کشور و در مقابله با هجوم ناوگان دریایی سلطنتی انگلیس کنگره ای در شان و منزلت سردار بزرگ قیام جنوب یعنی رئیسعلی دلواری با همت بخشداری دلوار برگزار گردید
کد خبر: ۱۳۷۸۷۵۶

یکصدوهفتمین سالروز شهادت پرچمدار نهضت جنوب علیه استعمار انگلیس،10 شهریور ماه در بندر دلوار زادگاه رئیسعلی دلواری برگزار شد.به مناسبت این روز و تجلیل از حماسه آفرینی و جانفشانی دلاوران تنگستانی در دفاع از مرزهای آبی کشور و در مقابله با هجوم ناوگان دریایی سلطنتی انگلیس کنگره ای در شان و منزلت سردار بزرگ قیام جنوب یعنی رئیسعلی دلواری با همت بخشداری دلوار برگزار گردید.

در گفتگو با دکتر عبدالرضا عالی پور ،بخشدار دلوار و دبیر این کنگره از مهم ترین برنامه های این کنگره جویا شدیم که در ادامه می خوانید:

دهم شهریور ماه شاهد برگزاری کنگره بزرگداشت یکصد و هفتمین سالروز شهادت سردار قیام جنوب علیه استعمار انگلیس در دلوار بودیم این کنگره در مقایسه با کنگره های گذشته چه تفاوت هایی داشت؟

این کنگره بعد از چندین سال امسال و نسبت به همه دوره های گذشته تفاوت های مختلفی دارد .

اول اینکه برای اولین بار در طول حدود یک هفته برگزار گردید که باز هم  برای اولین بار هفته هم به نام هفته رشادت و استعمار ستیزی به خاطر وجود تپه رشادت محل جنگ و سنگر مقاومت شهید رئیسعلی دلواری در ساحل دلوار و نیز روز مبارزه با استعمار پیر انگلیس به چنین نامی مزین شده است .‌

تفاوت دیگری که در این کنگره وجود دارد فراگیری  برنامه ها در تمامی بخش دلوار از جنوب تا شمال و مرکز بخش است که در طول هفته برنامه های اصلی این کنگره در ۶  نقطه و روستای مختلف بخش برگزار شد.

همچنین در این کنگره ،فراخوان تصویرسازی چهره رئیسعلی دلواری برگرفته از توصیفات کتاب(( شاخه نبات)) خاطرات سرگرد گوستاو نیلستروم سوئدی را داریم به علت اینکه عکسی واقعی از شهید رئیسعلی موجود نیست بنا شد که از تصاویر منتخب و نزدیک به این توصیفات به عنوان عکس شهید رئیسعلی دلواری رو نمایی کنیم .

افزون بر این اجرای برنامه های متنوع فرهنگی ، قرآنی،  ورزشی و مذهبی نیز در طول هفته برگزار شد .

مهم ترین برنامه هایی که در این کنگره  اجرا شد تشریح نمایید:

برنامه ها از سه شنبه ۸ شهریور  ساعت ۸ صبح با غبارروبی از قبر مادر شهید رئیسعلی دلواری در روستای ملگپ آغاز شد. برنامه اصلی شب اول نیز همان روز راس ساعت ۲۱ ،محفل انس با قرآن و با حضور ((سید محمد جواد حسینی))، قاری بین المللی در روستای گورک مزار حسینی اجرا گردید .

روز چهارشنبه  ۹ شهریور ساعت ۱۸ مسابقه تیر اندازی اهداف ثابت و پروازی را در کنار ساحل دلوار اجرا کردیم و شب نیز راس ساعت ۲۱ مراسم شب شروه در روستای علی آباد برگزار گردید .

روز پنج شنبه ۱۰ شهریور ماه  نیز برنامه اصلی کنگره که همان مراسم ویژه با حضور دکتر قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی بود راس ساعت ۲۱ در منزل شهید رئیسعلی دلواری با حضور مسئولین کشوری و لشکری و مدیران استانی برگزار شد .

جمعه روز ۱۱ شهریور ماه، گردهمایی باشکوه  مسئولین و بسیجیان و عموم مردم در نماز دشمن شکن جمعه  و ساعت ۱۸ همان روز پرواز نمایشی پاراگلایدر ها را در پارک ساحل دلوار به نمایش گذاشتیم . شب نیز همایش پیرغلامان حسینی را در روستای بندر رستمی راس ساعت ۲۱ با حضور دکتر دوانی رئیس بنیاد ایران شناسی برگزار نمودیم .

روز شنبه ۱۲ شهریور که مصادف است با سالروز شهادت سردار مقاومت جنوب شهید رئیسعلی دلواری و روز مبارزه با استعمار پیر انگلیس راس ساعت ۸ صبح شروع عملیات اجرایی یادمان شهید رئیسعلی دلواری را در گلزار شهدای شهر دلوار خواهیم داشت و بعد از آن راس ساعت ۹ رزمایش نظامی دریایی را در کنار ساحل نیلگون خلیج فارس و ساحل زیبای دلوار برگزار خواهیم نمود. همچنین از ساعت ۹ الی ۱۲ نیز ویژه برنامه زنده تلویزیونی در منزل شهید رئیسعلی دلواری با ارتباط با مراکز سیمای استانی کشور بر روی آنتن خواهد رفت .

آخرین برنامه این هفته نیز در همین روز راس ساعت ۲۱ شب شعر خواهد بود که در روستای بندر بوالخیر با حضور شاعران برجسته استانی و کشوری برگزار و از دو عنوان کتاب شعر مرتبط با قیام مردم جنوب و شهید رئیسعلی دلواری نیز در این مراسم رونمایی خواهد شد .

به نظر شما برگزاری این کنگره و همایش هایی از این دست می تواند در معرفی روحیه ضد استکباری مردم جنوب به فرماندهی سردار شهید رییسعلی دلواری تاثیری داشته باشد؟ در بعد انتقال فرهنگ جهاد و شهادت به نسل جوان و نوجوان کشور چطور؟

هدف از برگزاری این کنگره در اصل زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهداست . در این میان و  در سایه برگزاری چنین کنگره هایی می بایست توجه ویژه ای به شناساندن شخصیت شهید و زندگی او و اهداف ایشان نمود . اگر به درستی بتوان انگیزه قیام و نبرد شهید رئیسعلی دلواری را تبیین نمود و شرایط زمانی آن دوره را برای نسل جوان و نوجوان تشریح کرد،  یقینا پیام و هدف نهضت مردمان این دیار را نیز می توان به درستی منتقل نمود .

شجاعت ، ایثار و از خودگذشتگی،  روحیه مردمداری و نیز اذن جهاد وی از علمای بزرگ آن دوره ، دستگیری فقرا و نیازمندان ، از خصوصیات بارزی است که به عنوان الگو می تواند برای نسل امروز مورد توجه قرار بگیرد و نیز روحیه شهادت طلبی شهید رئیسعلی دلواری در دوره ای که هیچ حمایتی از دولت مرکزی از او نمی شود و به دفاع از کیان میهن خویش می پردازد، درسی است برای جوانان و نوجوانان ما که هر وقت بحث دفاع از دین و میهن مطرح شد باید آماده جهاد و شهادت بود .

رهبر معظم انقلاب ( حضرت آقا) در دیداری که با تعدادی از  اعضای کنگره سرداران و شهدای استان بوشهر داشتند بر معرفی و تبیین جایگاه نهضت جنوب به سردمداری شهید دلواری و همچنین خدمات شهید مهدوی تاکید داشتند در این راستا چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

همانطور که عرض کردم باید شخصیت چند وجهی شهیدانی چون رئیسعلی دلواری،  مهدوی و دیگر مبارزان در مقابل استکبار و استعمار برای عموم تبیین گردد و هدف از جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند همین دست کارهاست که باید به عنوان مهمترین کار فرهنگی انجام گیرد .

برگزاری کنگره ها ، همایش ها ، انجام سخنرانی ها ، تهیه و چاپ کتب های مرتبط ، استفاده از بستر فضای مجازی می تواند به عنوان بخشی از کارهای ماندگار تبیین جایگاه والای این شهیدان باشد .

برای برگزاری این کنگره چه اقداماتی صورت گرفته است چه دستگاههای اجرایی برای برگزاری این کنگره در کنار شما بودند و همکاری داشتند؟

 

این کنگره در ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی آن آغاز شد . در اولین قدم  دبیرخانه دائمی آن در بخشداری دلوار دایر شد و به تبع آن کمیته های تخصصی آن نیز  از قبیل کمیته علمی پژوهشی، کمیته امنیتی انتظامی،  کمیته فرهنگی هنری ، کمیته مالی پشتیبانی و کمیته اجرایی آن نیز تشکیل و اقدامات اجرایی پس از تفکیک وظایف هرکدام شروع شد.

فراخوان های مرتبط با کنگره از قبیل فراخوان های مقاله علمی، شعر ، عکس ، تاتر و تصویر سازی چهره رئیسعلی دلواری برگرفته از کتاب شاخه نبات منتشر شد .

در ادامه نیز وظایف تک تک کمیته ها و دستگاه های اجرایی به آنان ابلاغ و ارسال شد و تمامی موارد هم در دستور پیگیری قرار گرفت . جلسات لازم با حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز بوشهر و معاونت سیاسی امنیتی استانداری برگزار گردید و نیز نشست کمیته ها و مسئولین مرتبط و تماس های تلفنی و دعوت از مدعوین مکرر در حال انجام است .

دستگاههای همکار که در واقع عضو دبیرخانه هستند شامل : دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم بوشهر ، استانداری بوشهر ، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان،  بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر ، صدا و سیمای مرکز بوشهر ، فرمانداری تنگستان ،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فرماندهی نیروی انتظامی استان، شهرستان تنگستان و بخش دلوار ،شهرداری بندر بوشهر، کانون مداحان استان بوشهر ، شهرداری دلوار ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دلوار ، سپاه امام حسین (ع) دلوار ، منطقه دوم دریایی سپاه و پایگاه دریایی شهید رئیسعلی دلواری،  ستاد نماز جمعه دلوار ، هیات تیراندازی استان  ،اداره  ورزش و جوانان شهرستان تنگستان ، اداره برق دلوار، آموزش و پرورش منطقه دلوار ، دهیاری و شورای اسلامی گورک مزار حسینی، دهیاری و شورای اسلامی روستای ملگپ ، دهیاری و شورای اسلامی روستای علی آباد،  دهیاری و شورای اسلامی روستای بوالخیر،  دهیاری و شورای اسلامی روستای بندر رستمی ، هیات رزمندگان شهر و بخش دلوار ، ستاد عتبات عالیات بخش دلوار ،  کلیه نیروهای نظامی و امنیتی می باشند .

             با توجه به این که برای معرفی شخصیت های مبارز دینی و همچنین قهرمانان استعمار ستیز جنوب و بالاخص استان بوشهر تولید آثار فاخر در حوزه سینما و تئاتر و نگارش کتاب تاکنون اقدامات زیادی صورت نگرفته است حضرتعالی به عنوان دبیر این کنگره و با توجه به سابقه فعالیت های زیادی که در عرصه فرهنگی داشتید چه پیشنهادات و رویکردی را مطلوب می دانید ؟

 

البته کارهای مختلفی در این زمینه از قبیل چاپ کتاب و مقاله صورت گرفته است اما کافی نیست خصوصا در حوزه سینما و تاتر تاکنون کار مهمی غیر از فیلم دلیران تنگستان که در سالهای گذشته انجام شده ، اثری خاصی متاسفانه تولید نشده است اما به نقل از فرمایش حضرت آیت الله صفایی بوشهری قرار است فیلم فاخر سینمایی در این خصوص تولید گردد . همچنین به دنبال تصویب بنیاد بین المللی و یا ملی شهید رئیسعلی دلواری هستیم که اگر محقق شود ،  در راستای آن برنامه های لازم جهت تولید آثار فرهنگی فاخر انجام خواهد پذیرفت.

لازم به یادآوری هم هست که در این کنگره نیز از دو کتاب مرتبط با قیام شهید رئیسعلی دلواری نیز رونمایی خواهد شد.

 

علیرضا برازحانی - خبرنگار

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها