گفتگو با علیرضا صادقی، تهیه‌کننده برنامه «باشگاه امید»

جذب نوجوانان برای برنامه‌سازی تلویزیونی

نوجوانی جزو مقاطع حساس زندگی محسوب می‌شود که نباید از آن غفلت کرد. در سال‌های دور، کمتر برنامه‌ای برای نوجوانان یا درباره آن‌ها ساخته می‌شد، اما بعد از راه‌اندازی شبکه‌ای به نام امید در رسانه‌ملی، نوجوانان صاحب یک شبکه مستقل برای خودشان شدند که می‌توانند با مشارکت در ساخت برنامه‌ها هم حس مفید بودن داشته باشند و هم این‌که مطالبات و دغدغه‌هایشان را از این طریق پیگیری کنند.
کد خبر: ۱۳۷۸۴۱۱
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
یکی از این برنامه‌ها که با این محوریت روی آنتن شبکه امید است «باشگاه امید» نام دارد. این برنامه یک مجله عصرگاهی است که با اجرای مشترک حامد مدرس، حسام نام‌آور و مریم قاسمی، هر روز با پیگیری اخبار و اتفاقات نوجوانان و دعوت از مهمانانی که دغدغه‌مند نوجوان هستند یا خود نوجوانان، قصد دارد تعامل مخاطب را با شبکه امید پررنگ‌تر کند. از رویکرد‌های این برنامه شرکت دادن هرچه بیشتر نوجوانان است، که این مهم با همراه شدن نوجوانان با کمپین‌ها و رویداد‌ها انجام خواهد شد. باشگاه امید از شنبه تا پنجشنبه روی آنتن می‌رود و ما با تهیه‌کننده درباره این برنامه به گفتگو نشسته‌ایم.

علیرضا صادقی، تهیه‌کننده برنامه باشگاه امید در پاسخ به این سوال که دغدغه و حرف‌های نوجوان امروزی با سال‌های نوجوانی نسل گذشته تفاوت دارد، چطور برای ساخت این برنامه، موضوعات را برای نوجوانان رصد می‌کنید تا بتوانید به دغدغه‌های آن‌ها بپردازید، به جام‌جم توضیح می‌دهد: باشگاه امید برای این‌که بخواهد به تک‌تک معضلات، دغدغه‌ها و مسائل نوجوانان بپردازد و برای هر کدام نسخه‌ای بپیچد، طراحی نشده است؛ اما خود را در نقطه‌ای دیده که در شبکه امید بستر ایجاد کند و می‌گوید شبکه نوجوان است و شعارش این است که این تولیدات باید برای نوجوانان و مطابق با ذائقه آن‌ها باشد.

میدان دادن به نوجوانان

وی ادامه می‌دهد: یکی از اصلی‌ترین اهداف‌مان در باشگاه امید به میدان آوردن نوجوانان است و تلاش کردیم در وجه تعاملی این برنامه در کمربندی پخش شبکه امید قرار بگیریم، ولی از بابت میزان تعامل و بازخورد گرفتن، پیشانی شبکه باشیم. یعنی هر نوع تغییر، تحول و نقاطی که شبکه هدف قرار می‌دهد تا برای نوجوان برنامه‌سازی کند از طریق باشگاه امید اتفاق بیفتد. شبکه امید سیاستی دارد و می‌گوید اگر شبکه نوجوانم، پس خود نوجوان باید بگوید من چه شکلی باشم، کمک کند و در ساخت شبکه کنار ما باشد. اصلی‌ترین شعار برنامه این است که با هم بسازیم. شروع برنامه هم بحث تغییر و تحول در نقطه هویت بصری، لوگو و نشان برنامه است. همچنین روی نقطه‌ای که خود نوجوانان بگویند دوست دارند لوگوی شبکه‌شان چه باشد، خودشان طراحی کنند و برایمان بفرستند دست گذاشتیم. این تهیه‌کننده می‌افزاید: اتفاقا انواع و اقسام طراحی‌ها را هم دریافت کردیم و این جریان همچنان ادامه دارد تا وقتی به یک نقطه مطلوب برسیم. علاوه بر آن، در برنامه بخش ویژه‌ای برایش داریم و گرافیست در مورد لوگو‌ها توضیح می‌دهد تا اگر نوجوانان بخواهند لوگو طراحی کنند، بدانند به چه چیز‌هایی توجه کنند و لوگو‌هایی که برایمان فرستادند را به فراخور زمان نشان می‌دهیم، درباره‌شان حرف می‌زنیم و در موردشان نظر داده می‌شود تا کم‌کم برسد به نقطه‌ای که بچه‌ها لوگو را طراحی کنند. شاید تعدادی از بچه‌ها در نقطه طراحی گرافیک نباشند و علاقه و توانمندیش را نداشته باشند. به این‌ها گفتیم بگویند شعار شبکه چه باشد.

ورود نوجوانان به برنامه‌سازی

صادقی درباره این‌که آیا قرار است در بخش اجرا از نوجوانان هم بهره ببرید، ادامه می‌دهد: هدف این است که در تمامی سطوح بتوانیم نظرات بچه‌ها را متناسب با چیزی که به عنوان استاندارد در نظر گرفتیم را طوری بگیریم که یک تعامل سازنده بین ما ایجاد شود و بچه‌ها خود را در شبکه ببینند. همچنین از شنبه هفته آینده، یک بخش جدی در برنامه به نام مجری نو داریم. از طریق صفحات برنامه، فراخوان دادیم و گفتیم کسانی که علاقه‌مند به اجرا هستند و دوست دارند به عنوان مجری در شبکه امید فعالیت کنند برایمان اجرا بفرستند. اتفاقا اجرا‌های زیادی دریافت کردیم. از روز شنبه در برنامه، هر روز به تعدادی از نوجوانانی که در این مسابقه استعدادیابی شرکت کردند، بخشی می‌دهیم تا اجرا کنند.

در کنار دو مجری برنامه، شخصیتی داریم که او هر بار متناسب با فضایی که همان روز در برنامه داریم و موضوع برنامه، تیپی را بازی می‌کند. این تهیه‌کننده با بیان این‌که قصد دارند در برنامه باشگاه امید از چهره‌های جدید بهره ببرند توضیح می‌دهد: به غیر از اجرا ما می‌خواهیم سراغ نوجوانانی برویم که در زمینه گویندگی توانمندی دارند. با این اقدام باشگاه امید دریچه‌ای می‌شود که دست مخاطب به شبکه برسد. ایده‌آل ما این است که نوجوانان را از طریق باشگاه امید جذب کار‌های برنامه‌سازی کنیم و می‌خواهیم از حالت انفعال خارج شوند. در مجموع، برنامه‌های زیادی در شبکه تولید و پخش می‌شود و ما حلقه واسط تمام این‌ها هستیم.

وی درباره این‌که مجریان برنامه را بر چه مبنایی انتخاب کردید، تاکید می‌کند: حامد مدرس یکی از مجریان برنامه، به دلیل این‌که از قبل در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشت، انتخاب شد. یکی از ویژگی‌های بارزی که این مجری دارد، این است که واقعا مدرس است و هم در هنرستان صداوسیما و هم در فضا‌های آموزشی با نوجوانان فعالیت دار‌د؛ لذا یکی از نکاتی که برایمان اهمیت داشت، این‌که برای مجری مفهوم نوجوان قابل درک باشد تا بتواند نکات مدنظر سردبیر، طراح و کارگردان را منتقل کند و خود مجری فهم و ادراکی از ماجرا داشته باشد و انتخاب آقای مدرس به این شکل بود.

مریم قاسمی، از دیگر مجریان برنامه است که از نظر سن و سال، جوان است و می‌تواند ارتباط موثر برقرار می‌کند. در مورد آقای نام‌آور هم باید بگویم به دنبال فردی بودم که غیر از اجرا، توانمندی در حوزه بازیگری و تیپ‌سازی هم داشته باشد که همه این ویژگی‌ها را داشت.

این تهیه کننده درباره این‌که هیچ‌وقت نگاه‌شان در این برنامه جنبه نصیحت ندارد، توضیح می‌دهد: ما نمی‌خواهیم در برنامه نصیحت کنیم که نوجوانان پس بزنند؛ بنابراین به موضوعات به گونه‌ای می‌پردازیم که نوجوانان نسبت به آن واکنش داشته باشند. همچنین در فواصل برنامه دغدغه‌هایشان را مطرح می‌کنیم. درضمن، زبان برنامه طنز است و ممکن است مخاطب در مرحله اول به نظرش یک آیتم خوشمزه و جذاب بیاید، ولی حتما برای خودمان مهم است که چند حرف جدی لابه‌لای حرف‌هایی که به زبان طنز گفته می‌شود بیان گردد. در قسمت‌های قبلی پیش از این‌که مجری نو را داشته باشیم در بخش اخبار در حوزه نوجوان خودشان دخیل بودند. مثلا خود نوجوانان درباره بحث تقلب در کنکور که امسال بین بچه‌ها سر و صدای زیادی کرده بود، صحبت کردند. سعی کردیم این بخش را با زبان طنز و نمایش درست به بچه‌ها انتقال دهیم.

نوجوانان از اقصی نقاط ایران در برنامه

صادقی درباره بازخورد پرنامه میان بچه‌ها توضیح می‌دهد: ما تلاش کردیم برنامه را با مشارکت نوجوانان تهیه و روانه آنتن کنیم و بکوشیم حرف‌های آن‌ها را بزنیم. در بخش‌های مختلف برنامه نوجوانان پای کار هستند و مشارکت نوجوانان بسیار خوب است و همین نشان می‌دهد آن‌ها فضای برنامه را دوست دارند. شاید باورتان نشود، اما دختر خانمی از یکی از روستا‌های باغ ملک استان خوزستان برایمان فیلمی ارسال کرده بود که خیلی جذاب بود. وقتی ما به عنوان یک برنامه‌ساز می‌بینیم از نقاط دورافتاده و مناطقی با حداقل امکانات برایمان اثری ارسال می‌کنند، حس خوب به همراه دارد و با خود می‌گوییم مسیر را درست می‌رویم و همین نشان می‌دهد بازخورد برنامه خوب است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها