نقش ساترا در ارتقای سطح استاندارد محصولات شبکه نمایش خانگی
در گفتگو با سرپرست معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا مطرح شد

نقش ساترا در ارتقای سطح استاندارد محصولات شبکه نمایش خانگی

تماشاگران آمریکایی بی‌سوادند

یک نظرخواهی عمومی رسانه‌ای در آمریکای شمالی از بی‌سواد بودن بخش بسیار مهمی از تماشاگران سینما و تلویزیون در این کشور حکایت دارد.
کد خبر: ۱۳۷۸۱۷۱
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه رسانه
براساس نظرخواهی عمومی نشریه خانوادگی پرپلای در آمریکا، فیلم‌ها و مجموعه‌هایی که داستان‌هایشان را به شکلی غیرمتعارف و با ایما و اشاره تعریف می‌کنند، مورد فهم و توجه عموم تماشاگران آمریکایی قرار نمی‌گیرند و آن‌ها مضمون این فیلم‌ها و مجموعه‌ها را نمی‌فهمند. انتخاب مجموعه جنجالی و پر سر و صدای انگلیسی «پیکی بلایندرز» به‌عنوان مجموعه‌ای سنگین و غیرقابل‌درک از سوی افرادی که از طرف پرپلای مورد پرسش قرار گرفته‌اند، از سطحی‌بودن دیدگاه و توقع تماشاگران آمریکایی خبر می‌دهد.

به نوشته تحلیلگر هنری پرپلای، تماشاگران آمریکایی خواهان داستان‌هایی سرراست و بدون پیچ‌و‌خم هستند که ماجراهایشان را بدون استفاده از رمز و راز و تعلیق یا با ایما و اشاره و تمهیدات فیلمنامه‌نویسی تعریف کنند.
در این حالت، داستان‌ها باید بسیار ساده تعریف شوند و شخصیت‌ها تا حد امکان کلیشه‌ای باشند تا تماشاگران به‌سرعت بتوانند منفی یا مثبت بودن‌شان را تشخیص دهند. به این ترتیب چیز‌هایی مثل پایان باز، شخصیت‌های خاکستری، زیرنویس و حتی لهجه بازیگران در نقطه مقابل میل و خواسته تماشاگران آمریکایی قرار می‌گیرد و باعث می‌شود از دیدن آن فیلم یا مجموعه صرف‌نظر کنند.

انتخاب درام گنگستری و تعلیقی پیکی بلایندرز از سوی تماشاگران آمریکایی به‌عنوان مجموعه‌ای غیرقابل‌درک‌وفهم در حالی است که داستان این اثر تحسین‌شده توانسته مورد توجه میلیون‌ها بیننده در سراسر دنیا قرار گرفته و به یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های تولیدشده یک دهه اخیر تبدیل شود.
نشریه پرپلای برای گزارش خود به‌صورت اتفاقی با نزدیک به ۲۰۰۰ بیننده معمولی تلویزیونی در آمریکا صحبت کرده و متوجه شده که بسیاری از مردم آمریکا با زیرنویس فیلم‌ها و مجموعه‌ها مشکل دارند و نسبت به خواندن زیرنویس بسیار تنبل هستند.

آن‌ها ترجیح می‌دهند چشم‌هایشان را خسته نکنند و به صدای دلپذیر دوبلور‌ها گوش کنند. تحلیلگر پرپلای بعد از ارائه آمار خود در رابطه با تنبل و بی‌سواد بودن بخش قابل‌توجهی از تماشاگران آمریکایی، چنین نتیجه‌گیری می‌کند که فیلم‌ها و مجموعه‌های سطحی و بسیار پیش‌پاافتاده محصولات مورد علاقه تماشاگران به حساب می‌آیند و به همین دلیل است که شبکه‌های تلویزیونی آمریکا کمتر اقدام به خرید و پخش مجموعه‌های اروپایی یا آسیایی (به‌ویژه کره‌ای) می‌کنند.

منتقدان هنری در آمریکا، این اقدام را کمک به بدتر‌شدن وضعیت ارزیابی می‌کنند و عقیده دارند عدم پخش مجموعه‌های باکیفیت باعث افزایش میل تماشاگران به تماشای کار‌های سطحی و مبتذل شده و روحیه سهل‌پسندی را در آن‌ها تقویت می‌کند. به باور منتقدان، تنها با پخش مستمر کار‌های باکیفیت و سطح بالاست که می‌توان با سطحی‌نگری در پخش مجموعه‌های مبتذل و پیش‌پاافتاده مقابله کرد. 

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها