دانشمندان ‌دنبال راهکارهای تجزیه دی‌‎اکسیدکربن جو هستند

تکثیر باکتری‌ها برای نجات اقلیم زمین

شرکتی دانش‌ بنیان با طراحی یک قاشق، مشکل سالمندانی که از لرزش دست رنج می‌برند را حل کرده‌ است. سالمندان با استفاده از این قاشق می‌توانند با وجود لرزش دست غذا بخورند.
کد خبر: ۱۳۷۸۰۱۰
نویسنده مهتاب دمیرچی - گروه دانش و سلامت

سیده‌‌ فاطمه حسینی، مدیر اجرایی این شرکت دانش‌بنیان درباره فناوری این قاشق گفت: این قاشق برای سالمندانی طراحی شده است که در اثر بیماری‌هایی نظیر پارکینسون یا کهولت سن، دچار لرزش دست شده‌اند. بسیاری از این افراد در اثر لرزش دست در غذاخوردن با مشکلاتی نظیر افتادن قاشق یا ریختن غذا مواجه می‌شوند و نیازمند کمک اطرافیان خود هستند. علاوه‌برآن این مشکلات موجب افسردگی یا گوشه‌گیری سالمندان شده و باعث می‌شود با گذشت زمان جامعه‌گریز شوند و مشکلات روحی مخربی را تجربه کنند. چنین مواردی موجب می‌شود که گاهی وجهه اجتماعی آنها دچار خدشه شود و کرامت‌شان حفظ نشود. از آنجا که فناوری با ورود به سبک زندگی افراد توانسته راه‌حل‌های مهمی برای پیشگیری از برخی اختلالات بدهد، تلاش کردیم برای حل این معضل قاشق الکترومکانیکی‌ای را طراحی کنیم که مانع از انتقال نیروی لرزش دست سالمندان به غذا و سری قاشق شود. درحقیقت، این قاشق کمک می‌کند که سالمندان بدون لرزش دست بتوانند به‌راحتی وعده غذایی خود را به‌صورت مستقل بخورند.

وی افزود: این دستگاه به‌صورت مستقل طراحی شده است و دارای سری‌های متحرک گوناگون اعم از قاشق و چنگال است. این سری‌ها قابلیت جداشدن از بدنه اصلی را دارند و می‌توان بعد از هربار شست‌وشو دوباره روی بدنه نصب کرد. داخل دسته قاشق که دارای سیستم‌های الکترومکانیکی است، حسگرهایی کار گذاشته شده است که با تشخیص لرزش دست، میزان آن را اندازه گیری می‌کند و مانع از انتقال آن به سری مورد نظر که می‌تواند قاشق یا چنگال باشد می‌شود. این سیستم با باتری کار می‌کند و بعد از سه وعده غذایی نیاز است که به مدت نیم ساعت شارژ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها