«جام‌جم» از اعتراضات به افزایش هزینه برق و گاز در قاره سبز گزارش می‌دهد

اروپا بر لبه تاریکی

تورم در حال استخوان شکستن است. کشورهای اروپایی سال‌ها پیش تصمیم گرفتند با یک واحد پول (یورو) به تجارت مشغول شوند اما از همان زمان بریتانیا سفره خود را از اروپا جدا کرد و به صورت غیرمستقیم در مسائل تجاری ورود کرد اما اکنون که شرایط تامین انرژی سخت شده کشور انگلستان ۹‌درصد تورم بیشتری را نسبت به کشورهای دیگر اروپایی تجربه کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۷۹۵۲
نویسنده پیام عابدی - گروه اقتصاد
بررسی‌ها نشان می‌دهد پوند انگلیس و یورو در برابر فشار تورم سر خم کرده‌اند و شهروندان اروپایی می‌پرسند: چرا پول‌هایی که نهایت تورمش به ۲تا ۳‌درصد می‌رسید، در مدت هفت ماه با چنین تورم اضافه‌ای مواجه شده است؟ به نظر می‌رسد که انگلیسی‌ها یا حتی اروپایی‌ها، برای یافتن پاسخ پرسشی که طرح کرده‌اند، باید سراغ سیاست‌های تامین انرژی دولت‌های خود بروند. به نظر می‌رسد بریتانیا و اروپا در تامین انرژی شهروندانشان بیش از اندازه خطر کرده‌اند و مخاطرات و تغییر موازنه قدرت در جهان را در نظر نگرفتند. آن‌ها خیلی دیر پی بردند که افزایش قیمت نفت اوپک از ۶۱‌دلار در ماه‌های ابتدایی سال میلادی (فروردین۱۴۰۱) به ۱۰۲‌دلار در ماه جاری و کاهش انتقال گاز روسیه به قاره سبز بر اثر تصمیم‌های کلان این کشور برسد. این تغییر سیاست باعث افزایش نرخ مالیات در و افزایش هزینه‌های زندگی شده است.

چالش جدید بریتانیا

قیمت گاز طبیعی اروپا متاثر از تصمیم روسیه از ۴۱‌هزار دلار به‌ازای هر میلیون مترمکعب در اسفند ۱۴۰۰ به ۵۱‌هزار دلار در تیر ماه افزایش یافت؛ مولفه‌ای تاثیرگذار بر قیمت گاز که بیش از همه به اقتصاد بریتانیا آسیب وارد کرده است. در حالی که قیمت برق در آلمان و فرانسه به حدود ۱۰۰۰دلار رسیده و به گزارش خبرگزاری فرانسه به ۱۰‌برابر سال گذشته رسیده است. دفتر بازار‌های گاز و برق بریتانیا اعلام کرده سقف قیمت انرژی با دو برابر افزایش نسبت به مهر ماه سال گذشته به ۴۰۰۰دلار می‌رسد. این تامین‌کننده عمده برق و گاز انگلستان وعده داده تغییرات قیمت را در سه ماهه پایانی سال (زمستان) اعمال می‌کند؛ در نتیجه هنوز به اوج تورم در سال جاری که در حال حاضر دو رقمی است و به حدود ۱۰درصد می‌رسد، نزدیک نشده‌ایم. براساس ارزیابی دفتر بازار‌های گاز و برق قیمت برق از هر کیلووات ۰.۲۸پوند به ۰.۵۲پوند می‌رسد که به معنای ۱.۸۸برابر شدن سهم آن در سبد مصرف‌کننده بریتانیاست. با این حال قیمت گاز در سرمای زمستانی بریتانیا، ۲.۲برابر افزایش می‌یابد.

گاردین: زندگی از دست خواهد رفت

بریتانیایی‌ها که در حال حاضر گاز را به‌ازای هر کیلووات ۰.۷۰پوند خریداری می‌کنند، در زمستان باید به‌ازای هر کیلووات ۰.۱۵پوند بپردازند. مراکز آماری این کشور دلیل افزایش قیمت گاز را به افزایش تقاضای جهانی پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونا و همچنین کاهش عرضه گاز روسیه عنوان کرده‌اند. مصرف‌کنندگان دیگر توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند. روزنامه بریتانیایی گاردین این دغدغه مردم را بر تیتر «زندگی از دست خواهد رفت» در صفحه اول ۵ شهریور خود منعکس کرده است. مارتین لوییز، کارشناس امور مالی در این گزارش گاردین، به دولت محافظه‌کاران هشدار داده که خانواده‌ها بدون کمک دولتی از بین خواهند رفت. او خطاب به محافظه‌کاران و نامزد‌های رهبری حزب محافظه‌کار در انتخابات درون‌حزبی گفت برای کاهش وحشت مردم هیچ اقدامی را انجام نداده‌اند. در بی‌عملی حزب حاکم بریتانیا، اروپایی‌ها به‌دنبال راهکار‌هایی از جمله پرداخت یارانه بیشتر به خانوار‌ها هستند. رویترز گزارش داد که دولت دانمارک ۲۸۸‌میلیون دلار کمک را به ۴۱۹‌هزار نفر می‌پردازد.

میزان یارانه در سرزمین آلمان‌ها

در آلمان، کارگرانی که مالیات بردرآمد می‌پردازند کمک هزینه ۳۰۰‌یورویی انرژی را دریافت می‌کنند. خانواده‌ها هم به‌ازای هر فرزند ۱۰۰ یورو پاداش می‌گیرند که این مبلغ برای خانواده‌های فقیرتر به دو برابر می‌رسد. یونان هم ۲.۵میلیارد یورو یارانه برای قبوض مردم کنار گذاشت و ۱.۱میلیارد تخفیف سوخت هم برای خانواده‌های کم‌درآمد اختصاص داد، البته دولت بریتانیا هم از برنامه‌هایی خود رونمایی کرده که شامل ۲۵‌درصد مالیات بر سود تولیدکنندگان نفت و گاز و حمایت ۱۵‌میلیارد پوندی از خانواده‌های کم‌درآمد است با این حال مردم هنوز طعم حمایت دولت را نچشیده‌اند.

اعتراض با شعار انرژی را مقرون به‌صرفه کنید

بی‌اعتمادی به دولت بریتانیا موجب شده مردم علیه افزایش ۸۰‌درصدی هزینه‌های گاز از آبان سال گذشته تاکنون و بی‌تفاوتی دولت و عکس‌العمل دیر آن، سر به اعتراض بگذارند و با شعار «انرژی را مقرون به‌صرفه کنید» به خیابان بیایند. آن‌ها خواهان مقاومت در برابر دولت و راه افتادن جنبش پرداخت نکردن قبض‌ها شده‌اند. گاردین گزارش داده با چشم‌انداز افزایش هزینه‌ها، رقمی در حدود ۱۲۰‌درصد درآمد مزدی خانواده‌های فقیر باید صرف پرداخت قبوض گاز و برق شود.

بازگشت به عصر زغالی‌ها

با این شرایط بریتانیا ناچار به تولید ارزان‌تر برق برای خانوار‌ها به‌ویژه در فصل زمستان است و ظاهرا چاره‌ای جز وارد کردن زغال‌سنگ ندارد. با این حال مصر است واردات زغال‌سنگ از روسیه را کاهش دهد؛ کشوری که سالانه ۴۲۳‌میلیون تن از این ماده معدنی تولید می‌کند و ششمین تولیدکننده بزرگ آن در جهان است. این کشور تا پیش از تحریم روسیه، ۴۰‌درصد از این محصول مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کرد؛ حالا به‌نظر می‌رسد دوباره باید سراغ کشور‌های تولیدکننده برود. در حال حاضر قیمت زغال‌سنگ به ۴۰۰‌دلار در هر تن رسیده که چهاربرابر قیمت سال گذشته است. با این وضعیت روز‌های تلخ و سیاه بریتانیا هنوز فرا نرسیده است. در این میان فرانسه هم وضعیتی بهتر از بریتانیا ندارد. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور این کشور هشدار داده زمستان سخت در راه است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها