کد خبر: ۱۳۷۷۷۱۰
نویسنده معصومه صبور روح وحید - کارشناس ارشد مشاوره
فضای مجازی محیطی کاملا باز، نامحدود و در دسترس است که اگر ناآگاهانه مورد استفاده قرار بگیرد، اثراتی بسیار مخرب مانند کنار رفتن ارزش‌ها نابودی فرهنگ‌ها، انزوای اجتماعی، تضعیف بنیاد خانوادگی وتزلزل آن، تقلید کورکورانه و غربزدگی، خشونت و پرخاشگری را برجای می‌گذارد.

این فضا به گونه‌ای طراحی شده که با تاثیر بر ناخودآگاه، مخاطب را جذب و شیفته خود می‌کند و به راحتی عقاید، افکار و رفتار افراد را تحت کنترل خود درمی‌آورد، گاهی ارزش‌هایی را خلق می‌کند و گاهی ارزش‌هایی را به صورت ضد ارزش نمایان می‌کند؛ مثل سگ‌گردانی، ازدواج سفید، توهین به عقاید مذهبی و....
تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از این فضا کاملا غیرمستقیم و نامحسوس است و به همین دلیل در ناخودآگاه می‌نشیند و افراد را به‌سادگی مسحور شعبده‌بازانی با هویتی ساختگی می‌کند که فرهنگ، ارزش‌ها، هویت، استقلال، وقت و تمرکز افراد جامعه را نشانه گرفته‌اند تا از این طریق آن‌ها را اسیر کنند و با به بند کشیدن آن‌ها مانع رسیدن به کمال انسانی و پیشرفت جامعه شوند. به اسم حقوق‌بشر و حمایت از حقوق فردی، آزادی حیوانی در این فضا به اوج رسیده و حقوق انسانی به انزوا کشیده و در بند شده‌است. بیش از آن‌که تبادل اطلاعات مفید و ارزنده در این فضا رواج داشته‌باشد، بدعت‌گذاری‌های غلط در حال گسترش است؛ بدعت‌هایی که جامعه را به قهقرا خواهد کشاند.
استفاده افراط گونه از فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و خشونت‌آمیز به طور چشمگیری به کاهش خلاقیت و تمرکز نسل جدید منجر شده، حال آن‌که آن‌ها سازندگان فردای کشورمان هستند و ما در قبال‌شان مسئولیم، پس با سهل‌انگاری‌ها نباید اجازه دهیم رسانه‌ها هر خوراکی را به خورد ما و نسل آینده ما بدهند.
برخی از تهدید‌های فضای مجازی عبارتند از:
کم‌تحرکی و افزایش بیماری‌های جسمی
تنبلی ذهنی و کاهش خلاقیت
اضطراب و خستگی روحی
بلوغ زودرس
همه‌چیز دانی مجازی
اختلال خواب
افت تحصیلی
به خطر افتادن حریم خصوصی افراد
ایجاد جهانی خیالی و مخرب
اعتیاد اینترنتی
برای کاهش اثرات مخرب فضای مجازی باید از خودمان شروع کنیم. با توجه به اولویت‌بندی‌های شخصی خودمان، محدودیت زمانی درنظر بگیریم و استفاده خود را از این فضا مشروط کنیم. واقع‌بین باشیم.
حریم خصوصی خود را در این فضا رعایت کنیم. عکس‌های خصوصی خود را در اولین فرصت به‌جای امنی منتقل کنیم. هر برنامه‌ای را دانلود نکنیم. روی صفحات ناشناس کلیک نکنیم. هر مطلبی را نخوانیم و فوروارد نکنیم. تفریحات سالم و ورزشی را جایگزین فضای مجازی کنیم. آداب معاشرت مجازی را یاد بگیریم.
امروز جنگ دشمن با ما جنگ‌نرم است که نسل آینده را هدف قرار داده تا از آن طریق بزرگ‌ترین ضربه را به کشور وارد کند. آن‌ها از طریق تکرار و برجسته‌سازی، یک پیام کاری می‌کنند که مسائل کم‌اهمیت تبدیل به غده‌های بزرگی شوند، در نتیجه از اهداف اصلی و زیربنایی باز‌بمانیم و روحیه انفعال چنان رواج یابد که مسیر سلطه برای آن‌ها هموار شود. مسلما با اعمال محدودیت نمی‌توان این وضعیت را کنترل کرد؛ بنابراین بهترین راه ایجاد ایمنی خودآگاه و مدیریت رفتار در فضای مجازی از طریق آموزش است؛ لذا بالابردن سواد رسانه‌ای افراد از ضروریات زندگی محسوب می‌شود و لازم است آموزش و پرورش وارد عمل شود و رسما سواد رسانه‌ای را به طور جدی از سال اول ابتدایی به کودکان آموزش دهد تا به کمک آن در آینده نسلی واقع‌بین، جست‌وجوگر، زیرک و هوشمند داشته‌باشیم و از انفعال حاصل از فضای مجازی پیشگیری کنیم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها