در نشست نقد و بررسی کتاب «چه کسی لباس مرا پوشید» مطرح شد

سر قبری می‌رفتم که به اسم خودم بود!

گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب «عقیله»

گفت‌وگو با حضرت‌زینب به بیانی ادبی و هنرمندانه

نشست نقد و بررسی کتاب «عقیله» در رواق کتاب حرم مطهر رضوی برگزار شد. در این نشست که با حضور الهام امین(نویسنده اثر) و عطیه هراتی مطلق(مجری و کارشناس) برگزار شد، در خصوص چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه نگارش کتاب، زبان روایت، برجستگی‌ها و ضعف‌های اثر و پشتوانه‌های تاریخی کتاب بحث و گفت‌وگو شد.
کد خبر: ۱۳۷۶۵۷۰

الهام امین درباره ایده اولیه نگارش این کتاب توضیحاتی داد. این‌که قبل از هر چیز علاقه و کنجکاوی شخصی او درباره شخصیت حضرت زینب(س) باعث شد سراغ تحقیق و مطالعه در این باره برود و از آنجا که در منابع متقدم و متأخر بسیاری که جست‌وجو و مطالعه کرده، درباره این شخصیت بزرگ تاریخ اسلام، اطلاعات کم و پراکنده‌ای وجود دارد، برآن شد تا این اطلاعات محدود را تجمیع کرده و به خصوص درباره بخش‌های کمتر شناخته شده زندگی ایشان، مثلا دوران کودکی یا دوران حیات سال‌های پایانی عمرشان به تحقیق و مطالعه سپس نگارش بپردازد.
حضرت زینب کبری(س) بانویی است که در دوران حیات خود، هفت معصوم را درک کرده‌است و با آنها تجربه زیستن دارد. این ویژگی منحصر به فرد و تجربه درک و تعامل با هفت شخصیت معصوم، تاریخی خاص و جالب توجه به وجود می‌آورد که خواندنی و قابل تأمل است.  الهام امین از پشتیبانی دکتر رجبی دوانی، مورخ و استاد تاریخ سخن گفت. این که در طول تحقیقات دوساله پیرامون این موضوع و سپس در دوره نگارش و تألیف اثر، دکتر رجبی دوانی در کنار ایشان حضور داشته و کار حفاظت تاریخی و پایبندی و تطبیق اثر با یافته‌های تاریخی را با دقت انجام داده‌است. عطیه هراتی‌مطلق، کارشناس برنامه ضمن خوانش بخش‌هایی از کتاب درخصوص انتخاب زبان راوی توضیحاتی داد. وی گفت: نویسنده در این کتاب نه به صورت دانای کل که با بیانی ادبی و هنرمندانه با حضرت زینب گفت‌وگو می‌کند و تمام این کتاب 300 صفحه‌ای واگویه‌هایی است که نویسنده با این بانو دارد و انتخاب این شیوه تاثیر زیادی در ایجاد حس صمیمیت بین خواننده و قهرمان کتاب می‌گذارد.
امین در خصوص انتخاب این سبک توضیح داد که چون در طول تحقیق و بررسی منابع، من با بانو گفت‌وگو و نجوا می‌کردم، به نظرم رسید از همین شیوه برای انتقال محتوا استفاده کنم تا خواننده همراهی و هم حسی بیشتری با کتاب داشته‌باشد.  کارشناس برنامه ضمن تجلیل از قلم هنرمندانه خانم امین و خوانش بخشی از خطبه حضرت زینب(س) در کاخ یزید، درباره افتخار کسب شده این کتاب سخن گفت. این‌که کتاب عقیله سال1401 به عنوان بهترین کتاب سال خراسان رضوی در حوزه ادبیات داستانی انتخاب شده که این جایزه نشان دهنده قوت قلم داستانی این کتاب است. عقیله، زندگی‌نامه حضرت زینب کبری با مقدمه دکتر رجبی دوانی، از انتشارات آستان قدس رضوی در سال1400 است که اکنون به چاپ چهارم رسیده‌ است.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها