ثابت کردید هر بخش از مقاومت به‌تنهایی می‌تواند بینی دشمن را به خاک بساید
رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین:

ثابت کردید هر بخش از مقاومت به‌تنهایی می‌تواند بینی دشمن را به خاک بساید

دبیر ستاد راهبرد نگاری دهه پنجم در گفت و گو با جام جم عنوان کرد:

تلخ ترین روز برای ارتش اسرائیل

مصطفی مصلح زاده سفیر پیشین اردن در گفت و گو با جام با اشاره به تبادل نامه میان زیاد نخاله رهبر جهاد اسلامی و رهبر انقلاب درباره جنگ سه روز اخیر میان جبهه مقاومت فلسطین با رژیم اشغالگر قدس، این اتفاق را تلخ ترین روز برای ارتش اسرائیل در یک جنگ نابرابر دانست.
کد خبر: ۱۳۷۶۱۲۰

تلخ ترین روز برای ارتش اسرائیل

وی با اشاره به تجارب گذشته رویارویی ارتش اسرائیل با ارتش های عربی و گروه‌های چریکی گفت: از زمانی که دولت نامشروع و جعلی اسرائیل پا به عرصه گذاشت رویارویی های پر فراز و نشینی بین این رژیم غاصب با گروه های معارض،‌ مخالف و جریان مقاومت شکل گرفت که هر کدام در جای خود قابل تحلیل و بررسی است.

این کارشناس حوزه روابط بین المللی با اشاره به اولین درگیری اسرائیل در سال 1948 خاطرنشان کرد: بعد از تشکیل این دولت متجاوز ، فلسطینی ها ابتدا خودشان اقدام خاصی نکردند اما ارتش های عربی در حمایت از فلسطینی چندین جنگ را با رژیم صهیونیستی براه انداختند اما متاسفانه این تجربه اول بسیار تلخ و ناامیدکننده و همراه با شکست بود چون نه تنها دولت های عربی نتوانستند هیچ منطقه ای از فلسطین را از اشغال صهونیست‌ها خارج کنند بلکه بخش‌هایی از اراضی و سرزمین‌های خود را نیز از دست دادند. این رویدادها نشان داد که غلبه بر ارتش اسرائیل در آن سالها با توجه به حمایت‌هایی مختلفی که از این رژیم می شد کاری سخت و دشوار است.

وی تجربه دوم را مربوط به مقطع زمانی تشکیل گروه های چریکی در سرزمین های اشغالی دانست و گفت: فلسطینی‌ها وقتی از کشورهای عربی ناامید شدند اقدام به تشکل گروه های چریکی کردند. هسته‌های چریکی که شکل گرفت در نهایت در قالب سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) به رهبری یاسر عرفات به ایفا نقش پرداخت اما مشکل آنجا بود که این گروه‌های چریکی عمدتا نگاه مارکسیستی داشتند و تا حدودی از حمایت های بلوک شرق برخوردار بودند و آنها طی سالهای مقابله با رژیم صهیونیستی نه تنها نتوانستند هیچ قسمی از سرزمین فلسطین را آزاد کنند بلکه با ارتش های عربی هم درگیر شدند. یکی از تلخ ترین رویدادها در این مقطع زمانی براه افتادن جنگ‌های داخلی در لبنان بین گروه های چریکی فلسطینی و تشکل‌های فاشیستی حامی و مورد حمایت رژیم صهیونیستی بود و نتیجه آن ورود اسرائیل در سال 1982 به بیروت و مقابله با گروه‌های چریکی فلسطینی با نگاه چپ مارکسیستی و خلع سلاح شدن آنها و و تسلیم در برابر اسرائیل بود.

سفیر پیشین ایران در اردن تجربه سوم رویارویی با اسرائیل را شکل گیری جریان مقاومت از 4 دهه گذشته دانست و تصریح کرد: با شکل گیری حزب الله لبنان مدل مقابله با رژیم اشغالگر قدس دچار تغییر و تحول شد و حزب الله این بار نه به شیو.ه ارتش های عربی و نه به رویه چریک‌های مارکسیستی بلکه تحت عنوان مقاومت اسلامی توده مردم و با مدی نیمه چریکی و نیمه کلاسیک پا به عرصه گذاشت و توانست ارتش اسرائیل را شکست دهد.

مصلح زاده اضافه کرد: اولین نشانه‌های شکست اسرائیل در سال 2006 همزمان با حمله این رژیم به لبنان با هدف نابودی حزب الله صورت گرفت اما از آنجایی که چریک‌های حزب الله کاملا مردمی عمل می کردند اسرائیل مجبور به پذیرش شکستی مفتضحانه شد.

کارشناس حوزه روابط بین الملل یادآور شد: فلسطینی ها بعد از این تجربه متوجه شدند که مدل اول و دوم رویارویی با رژیم اشغالگر قدس محکوم به شکست است و از این پس آنها تجربه سوم را به عنوان الگویی برای مقابله با اسرائیلی ها در پیش گرفتند.

وی با اشاره به شکل گیری مقاومت در بین فلسطینی ها تصریح کرد: دو گروه مقاومت اسلامی به نام حماس و جهاد اسلامی با تفاوت‌هایی در کنار هم قرار گرفتند. جهاد اسلامی دقیقا از مدل حزب الله لبنان برای مقابله با اسرائیل پیروی می کرد و حماس البته وابستگی‌هایی به اخوان المسلمین داشت. با این وصف، در پنج جنگی که از 2008 تاکنون میان گروه های فلسطینی و اسرائیل رخ داد در نهایت این رژیم اشغالگر قدس بود که مجبور به عقب نشینی از مواضع اولیه و اعلام آتش بس شد.

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان اینکه نتیجه این رویارویی ها تحمیل این حقیقت آشکار برای اسرائیل بود که مقاومت اسلامی را نمی توان با شیوه های کلاسیک سرکوب کرد، گفت: مقر اصلی مقاومت،‌غزه است. منطقه ای کوچک با جمعیت بسیار زیاد که با توجه به مساحت کم و فراوانی پراکندنی جمعیت جزو پرجمعیت ترین مناطق جهان به شمار می رود و به همین خاطر است که موشک باران این منطقه همراه با تلفات بالا برای فلسطینی ها است اما با این وصف، اسرائیل ها اگرچه تلفات کمی داشتند اما مقاومت آنقدر با قدرت برخورد کرد که اسرائیلی‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

وی جنگ سه روزه اخیر را تجربه جدیدی در تاریخ رویارویی با ارتش اسرائیل دانست و خاطرنشان کرد: دو گروه مقاومت فلسطینی این بار رویه جدیدی را در پیش گرفتند. در حالی که جهاد اسلامی وظیفه نبرد با اسرائیل را در پیش گرفته بود در مقابله جریان حماس به اسرائیل اولتیمام می داد که اگر نبرد ادامه پیدا کند وارد جنگ خواهد شد و برای عملی نکردن تهدید خود برای اسرائیل زمان تعیین می کرد و با این مکانیزم بود که اسرائیل از ترس آتش بس را پذیرفت و حتی شرایط آن را هم قبول کرد. براساس یکی از این شروط، رژیم اشغالگر قدس متعهد شد که دو تن از رهبران جهاد اسلامی را آزاد کند. همچنین اسرائیلی تعهد کردند که محاصره غزه را بشکنند و امکان ارسال انرژی و مواد غذایی را به این منطقه فراهم کنند.

مصلح زاده تفاوت دیگر جنگ اخیر مقاومت با اسرائیل را فعال کردن مناطق دیگر فلسطین دانست و گفت: جهاد اسلامی جغرافیای نبرد را علاوه بر غزه به منطقه کرانه نیز کشاند و طبعا شرایط را برای درگیری ارتش اسرائیل در دو جبهه سخت تر کرد.

سفیر پیشین ایران در اردن تصریح کرد: از دیگر نتایج این شکست، فهماندن این حقیقت به اسرائیل بود که گروه های مقاومت فلسطینی از چنان قدرتی برخوردارند که می تواند به تنهایی ماشین نظامی اسرائیل را متوقف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها