جنایات گروه تروریستی-‌تکفیری داعش در افغانستان و شبه‌قاره هند تحت نظارت دستگاه‌های امنیتی آمریکا، رژیم‌اشغالگر قدس و رژیم‌سعودی ادامه دارد.
کد خبر: ۱۳۷۵۷۰۳
نویسنده حسین یاری - گروه بین‌الملل

 بر اثر انفجار تروریستی که در منطقه سرکاریز غرب کابل و در نزدیکی مسجد امام محمد باقر(ع) رخ داد، شماری از عزاداران حسینی به شهادت رسیدند یا زخمی شدند که آخرین اخبار از افزایش آمار شهدا و مجروحان به ۵۰نفر حکایت دارد.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان در کابل گفت مواد منفجره کارگذاری شده در یک چرخ‌دستی، غیرنظامیان را هدف قرار داده است. گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار تروریستی منطقه سرکاریز را به عهده گرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، داعش در بیانیه‌ای اعلام کرد در این حمله در غرب کابل ۲۰نفر کشته و زخمی شدند.

همزمان با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا...الحسین(ع) تهدیدات تروریستی گروه داعش در کابل و چند شهر بزرگ افغانستان رو به افزایش گذاشته است. مقامات امنیتی دولت موقت طالبان اعلام کرده‌اند تاکنون از دو حمله تروریستی به عزاداران حسینی در کابل و مزار شریف پیشگیری کرده‌اند. شورای علمای شیعه افغانستان نیز پیش از این، با صدور بیانیه‌ای از مردم خواسته بودند با حفظ هوشیاری و رعایت نکات امنیتی در مراسم عزاداری محرم حضور پیدا کنند.

از سوی دیگر،‌ شهادت تعدادی از عزاداران حسینی(ع) در محله شیعه‌نشین پول سوخته در کابل، حزن و اندوه پیروان مکتب اهل‌بیت‌(ع) را در این ایام دوچندان کرده است. بدون شک، تامین امنیت شیعیان افغانستان، مطالبه‌ای است که تحقق کامل آن، در گروی دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری همه‌جانبه در قبال این موضوع مهم بوده و اهمالکاری در قبال آن تحت هیچ عنوانی پذیرفته نیست. از سوی دیگر، با توجه به این‌که داعش مسئولیت این فجایع را به‌عهده گرفته است، انتقام از قاتلان شهدای اخیر در افغانستان و بازخواست حامیان منطقه‌ای و غربی این گروه تروریستی - تکفیری، خواسته‌ای حداقلی از سوی انسان‌های آزاده در دنیا محسوب می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد آمریکا قصد ندارد به مهره‌های تروریست خود در افغانستان دستور توقف این جنایات را دهد.

صورت مسأله در افغانستان و در قبال داعش مشخص است. اکنون پس از شکست راهبردی واشنگتن و ناتو در افغانستان و شبه‌قاره هند، آمریکا در‌صدد بازطراحی خطوط جدید استراتژیک در این کشور برآمده است. در این معادله، به‌هیچ عنوان نمی‌توان پیوند تروریسم داعش و تروریسم آمریکایی را نادیده انگاشت یا از کنار آن به‌سادگی عبور کرد. پیوند تروریسم آمریکایی و تروریسم تکفیری طی سال‌های گذشته و اخیر، کاملا قابل رصد و تحلیل بوده است.

بر این اساس، هر چهار رئیس‌جمهور آمریکا از زمان اشغال افغانستان (‌بوش پسر، اوباما، ترامپ و بایدن‌) در‌صدد القای این گزاره کلی به دیگران بوده‌اند که ثبات افغانستان تنها یک شاه‌کلید دارد و آن مداخله طولانی‌مدت غرب در این کشور است.

واشنگتن برای القای این گزاره دروغین، در پشت‌پرده به تقویت ارکان شکل‌دهنده تروریسم تکفیری در افغانستان و شبه‌قاره هند پرداخت. طی ماه‌های گذشته، اسناد قابل‌توجهی در‌خصوص حمایت ایالات متحده از داعش در افغانستان به‌دست آمده است.

شبکه داعش شامل شهروندانی از افغانستان، پاکستان‌، هند و میانمار هستند و هم‌اکنون در ۱۵استان افغانستان از‌جمله در استان‌های شرقی، جنوبی و جنوب‌‌شرقی حضور دارد.

سؤال اصلی اینجاست که تروریست‌های تکفیری در کدام قالب، مجرا و مکانیسم حمایتی از عراق و سوریه به افغاستان هدایت و منتقل شده‌اند؟! از سوی دیگر، تلاش سال‌های اخیر نیروهای ناتو و آمریکا در‌خصوص تثبیت حضور نیروهای داعش در برخی مناطق افغانستان چه معنایی دارد؟ واقعیت این است اعضای ناتو روی قدرت تخریب داعش و فرصتی که بحران‌سازی مزمن امنیتی تروریست‌های تکفیری به آنها می‌دهد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

گرچه خروج آمریکا از افغانستان، اعتماد به نفس تروریست‌های وابسته به کاخ‌سفید و ناتو را در این کشور جنگ‌زده از بین برده است اما فراموش نکنیم تحلیل عمیق و صحیح هر پدیده و واقعه‌ای در افغانستان بدون در‌نظر گرفتن پیوند داعش و آمریکا غیرممکن خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها