رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم گفت:

بهسازی ۳۰ کیلومتر از آزادراه قم - تهران پایان یافت

مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با «جام‌جم»

بهسازی بافت فرسوده بیمارستانی به صرفه نیست

بعد از حادثه متروپل افراد زیادی درباره ساختمان‌های ایمن گفتند. این که در تهران حدود ۱۲۹ساختمان ناایمن هستند. همان زمان چند بیمارستان به دلیل ایمن نبودن پلمب شدند. بعد بیمارستان حضرت رسول (ص) آتش گرفت تا دوباره بحث داغ ناایمن بودن بیمارستان‌ها مطرح شود. به همین دلیل با امیر ساکی، مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت و درمان صحبت کردیم.
کد خبر: ۱۳۷۴۹۶۸
نویسنده لیلا شوقی - گروه جامعه
به گزارش جام جم آنلاین، او معتقد است کمتر از ۵۰درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده‌اند، ایمن سازی بخش زیادی از این تخت‌ها نیز از نظر مالی به صرفه نیست، چراکه حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان برای نوسازی یک بیمارستان فرسوده نیاز است.

بعد از ماجرای متروپل، تخلیه و پلمب چند بیمارستان و بعد آتش‌سوزی بیمارستان حضرت رسول (ص) مسأله ایمنی بیمارستان‌ها دوباره مطرح شد. در حال حاضر چند بیمارستان ناایمن داریم؟

آخرین آمار برای سال ۱۳۸۶ است و نشان می‌دهد ۷۳درصد تخت‌های بیمارستان فرسوده‌اند و ارزش و توجیه اقتصادی برای مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای ندارند. با توجه به ساخت بالغ بر ۵۰هزار تخت بیمارستانی در مدت زمان ۱۴ساله درصد بیمارستان‌های فرسوده به کمتر از ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی رسیده است. البته امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده و تامین اعتبار سازمان برنامه و بودجه فرسودگی بیمارستان‌های کشور کاهش پیدا کند.

مگر برای نوسازی و ترمیم یک بیمارستان چقدر هزینه نیاز است؟

میزان هزینه نوسازی و بهسازی بیمارستان‌ها به وضعیت بیمارستان از نظر اجزای سازه‌ای و فرسودگی تأسیسات مکانیکی و برقی مانند استاندارد‌های حریق بستگی دارد. گاهی هزینه بهسازی و مقاوم‌سازی مراکز درمانی در حد احداث یک بیمارستان جدید است. در هر صورت هزینه نوسازی و ترمیم بیمارستان با توجه به حجم عملیات، میزان نوسازی، مداخله و همچنین هزینه‌های نوسازی تاسیسات مکانیکی، برقی و تجهیزات چهارگانه، آسانسور و... از ۳۰درصد تا ۵۰ درصد هزینه ساخت یک بیمارستان جدید پیش بینی می‌شود. به عنوان مثال برای ساخت، جایگزینی و تجهیز تخت‌های فرسوده بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

آیا این میزان هزینه برای بهسازی به‌صرفه است؟

با توجه به مشکلات اجرایی عملیات ساختمانی در بیمارستان‌های در حال بهره‌برداری و وقت‌گیر بودن عملیات اجرایی مقاوم سازی و مشکلات کنترل کیفیت اجرای کار در نوسازی‌ها و همچنین محدودیت‌های اجرایی دیگر، نوسازی کار عاقلانه‌ای نیست.

پس چرا همیشه وزرای بهداشت درباره مسأله نوسازی بیمارستان‌ها می‌گویند و البته هیچ‌گاه نوسازی اتفاق نمی‌افتد.

بله، دقیقا بازسازی و نوسازی بخش عمده بیمارستان‌های فرسوده به دلایل متعدد توجیه اقتصادی، اجرایی نمی‌شود. اطمینان نداشتن از سازه ساختمان بیمارستان‌های فرسوده، ضعف در طراحی سازه بیمارستان ها، فرسودگی کامل تاسیسات مکانیکی و تجهیزات چهارگانه بیمارستان، مشکلات اجرایی، نبود نیرو‌های متخصص و ماهر در کار بازسازی و نبود امکان کنترل، هزینه‌های بازسازی و نوسازی را باعث می‌شود که هیچ وقت نوسازی اتفاق نیفتد، بنابراین سیاست وزارت بهداشت جز در موارد استثنایی و خاص، جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده است. بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده به لحاظ طراحی معماری و سازه‌ای با آیین‌نامه‌ها و ضوابط جدید مطابقت ندارد و دارای ضعف عمده در طراحی است که این ضعف در زمینه ایمنی در برابر آتش نیز وجود دارد، اما با توجه به اعتبارات تخصیص یافته در قالب طرح تحول سلامت و وجود اعتبارات برای ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های کشور، تعداد ۵۷۰ بیمارستان به متراژ سه میلیون مترمربع در طول سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ مورد نوسازی هتلینگ قرار گرفت.

اما این بیمارستان‌های فرسوده و ناایمن هنوز بیمار می‌پذیرند.

به دلیل کمبود تخت بیمارستانی در کشور، تک بیمارستانه بودن برخی از شهرها، پدیده بیماری‌های نو ظهور و بار مراجعان بیمارستان‌های دولتی در شهر‌های بزرگ امکان تعطیلی کامل بیمارستان‌های فعال وجود ندارد. حتی مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی بیمارستان‌های فعال نیز بسیار مشکل است.

ولی بیمارستان‌های فرسوده می‌توانند سلامت بیماران را به خطر بیندازند.

برنامه وزارت بهداشت است تا بیمارستان‌هایی که ارزش بهسازی و نوسازی دارند در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز بهسازی و نوسازی انجام شود. در مورد بیمارستان‌هایی که ارزش بهسازی و نوسازی ندارند، جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت است که به تناسب اعتبارات در حال اجراست. بدیهی است تمام اجرای اقدامات مرتبط، منوط به تأمین و تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است. علت ساخت بیمارستان‌های جدید در شهر‌هایی که بیمارستان احتیاج دارند، افزایش اندکس تخت‌های درمانی کشوری و رسیدن به سرانه تخت‌های بیمارستانی مورد نظر در افق ۱۴۰۴ و همچنین جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده است که این موضوع از ۱۵سال گذشته به‌طور جدی آغاز شده و با بودجه عمرانی حوزه سلامت کشور انجام می‌شود.

بیمارستان‌هایی هم که ساخته می‌شود، ایمن نیستند. ما تجربه بد بیمارستان افتتاح نشده سرپل ذهاب را داریم که ایمن نبود و در زلزله تخریب شد یا بیمارستان‌هایی که به دلیل ناایمن بودن تعطیل می‌شوند. چرا وزارت بهداشت بر احداث نظارت ندارد؟

تأمین ایمنی یک موضوع عمومی در ساختمان است و نظارت بر آن به‌عهده سازمان‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری، سازمان نظام مهندسی و سازمان آتش نشانی است. از طرفی مطابق جزء۲ بند (ث) ماده۱۴ قانون مدیریت بحران کشور (مصوب ۱۳۹۸)، متولی اصلی ایمن‌سازی مراکز درمانی، وزارت راه و شهرسازی است. نظارت بر بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت به‌صورت تخصصی انجام می‌شود و بیشتر از جنبه تأمین استاندارد‌های معماری فضا‌های بیمارستانی و تأمین روابط عملکردی که در بیمارستان بسیار پیچیده است، صورت می‌گیرد.

فرسوده‌ترین بیمارستان‌ها متعلق به شهر‌های تهران اصفهان و سایر مراکز استان‌هاست
عمر یک بیمارستان ۳۰ تا ۵۰ سال است
وکمتر از ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده‌اند
هر سال حدود ۱۰هزار تخت بیمارستانی احداث شده که جایگزین بافت فرسوده می‌شود
ساخت تعداد ۵۷۰ بیمارستان به متراژ سه میلیون مترمربع در طول سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸
جایگزینی و تجهیز تخت‌های فرسوده بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها