گفت‌وگو با بهزاد دانشگر درباره «روایتخانه» اصفهان، خانه داستان‌نویسان انقلاب اسلامی

متن تولید می‌کنیم اما ناشر نیستیم

«داستان روایتی است از یک اندیشه، اندیشه‌ای که یک عالمی را روایت می‌کند و این طبیعی است ما از کسانی استفاده کنیم که به نحوه نگاه کردن به عالمی که قرار است روایت کنند، به نگاه ما نزدیک‌تر باشند. همه کسانی که دور هم جمع شدند و حدود 20 سال پیش با عناوین حدیث راه عشق، مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و گروه نویسندگان طوبی، پایه‌های روایتخانه امروزی را بنا نهادند، نویسندگان بودند؛ نویسندگانی که دغدغه روایتگری داشتند و در طول سال‌های مختلف تلاش کردند تا کلمات را یاد بگیرند، بنویسند و نشر دهند.» اینها کلمات بهزاد دانشگر نویسنده و پژوهشگر در حوزه ادبیات و علوم دینی است. او دغدغه‌مندی در حوزه ادبیات را جزو ضروریات قلم یک نویسنده می‌داند. دانشگر هفت سال است که مدیر مجموعه روایتخانه در اصفهان است و تلاش می‌کند نویسندگان جوانی را که نگاهی دیندارانه دارند و ادبیات را بخشی از زندگی دینداری و سلوک فردی‌شان می‌دانند، شناسایی کرده و با برگزاری کلاس‌های آموزشی، نویسندگان خبره‌ای تربیت کند. آنچه پیش رو دارید حاصل گفت‌وگوی «قفسه کتاب» با مدیر مجموعه روایتخانه است.
کد خبر: ۱۳۷۴۱۹۷
نویسنده نجمه نیلی‌پور - قفسه کتاب

حیطه فعالیت روایتخانه چیست؟
ادبیات داستانی و ناداستان حیطه اصلی کار روایتخانه است. ناداستان را از آن بابت که نوشتن یک متن به شکل ساده نیست و می‌توان جذابیت‌های ادبی نیز به آن اضافه کرد می‌شود در حوزه ادبیات در نظر گرفت و نوشتن ناداستان، بخشی از کار روایتخانه است. 
 پس تاریخ شفاهی در فهرست کارهای شما قرار نمی‌گیرد؟
در حوزه تاریخ شفاهی اگر تنها روایت، بخشی از تاریخ باشد آن هم با یک فضای ساده و بدون هیچ شکل ادبی، خیر، در حیطه کار ما نیست. 
 جذب نیروها و نویسندگان روایتخانه به چه صورت انجام می‌شود؟ 
در واقع، کسانی که به این حوزه علاقه‌مند بوده‌اند، خودشان ما را پیدا کرده‌اند. روایتخانه وابستگی خاصی به ارگان‌های دولتی ندارد اما به دلیل آشنایی که هسته مرکزی نویسندگان روایتخانه با جبهه فرهنگی انقلاب داشتند، توانستیم علاقه‌مندان به حوزه نویسندگی را که در مساجد و کانون‌های فرهنگی شهر بودند، شناسایی کرده و تحت آموزش و تربیت قرار دهیم. برای افرادی که وارد روایتخانه می‌شوند، در گام اول مراحلی را در نظر گرفته‌ایم که مطمئن شویم علاقه ایشان از سر احساسات زودگذر برای دست به قلم شدن است یا این‌که واقعا برای نویسندگی و رشد ادبیات دغدغه دارند که اگر این‌گونه باشند همراهی ما با این افراد بیشتر می‌شود.
 مراحلی که یک فرد از بدو ورود به روایتخانه طی می‌کند تا تبدیل به یک نویسنده شود، چیست؟
روایتخانه بر این باور است که افراد را نمی‌شود در یک چارچوب مشخص، معین و با تجویز یکسان نویسنده کرد. آدم‌ها و گروه‌های مختلفی که وارد روایتخانه می‌شوند، فرآیندها و مراحل مختلفی را طی می‌کنند. مثلا ممکن است یک جمعی تسلط بر داستان مقدماتی را یکساله طی کرده‌باشند و جمعی دیگر دو ساله. این دیگر به همت خود نویسندگان، میزان وقت‌گذاری و استعدادشان بستگی دارد؛ ولی اساسا ما یک ساختار ثابت و مشخص نداریم. ما یک ساختار کاملا منعطف داریم که بنا به نیاز بچه‌هایی که در روایتخانه حضور دارند، تعریف می‌شود و ممکن است تغییر کند.
 نشر کتاب‌های روایتخانه به چه صورت است؟ 
روایتخانه به نام خودش انتشارات ندارد. روایتخانه تنها دفتر تولید متنی دارد که با پیگیری و حمایت‌های این دفتر آثار نویسندگان روایتخانه به دست ناشران مجرب سپرده و به بازار کتاب عرضه می‌شود. 
 پس چطور مشخص می‌شود این کتاب مربوط به روایتخانه است؟ 
با تعاملی که با ناشران محترم انجام داده‌ایم، لوگوی روایتخانه در اختیار آنها قرار می‌گیرد و برای کتاب‌هایی که وابسته به نویسندگان روایتخانه است، استفاده می‌شود. 
 برنامه‌ای برای ورود به بازار نشر و گرفتن مجوز انتشارات اختصاصی ندارید؟ 
روایتخانه تنها حامی معنوی نویسندگان است و به صورت جدی هیچ برنامه‌ای برای ورود به بازار نشر ندارد؛ چرا‌که ما معتقدیم ناشران مجرب و خوب کم نداریم، چیزی که خلأ آن بسیار احساس می‌شود نبود متن‌های جذاب و دغدغه‌مند است. اگر این متن‌ها نوشته شود، ناشران حتما حمایت می‌کنند.
 چند عنوان از کتاب‌هایی را که حاصل قلم نویسندگان روایتخانه است، برای آشنایی بیشتر خوانندگان معرفی کنید.
«مادام محبوبا» به قلم مرضیه احمدی، در یک فضای ناداستان به روایت زندگی زنانی پرداخته که سبک زندگی غربی داشته‌اند و در جایی با زندگی دین‌مدارانه آشنا شده و چارچوب‌های آن را قبول کرده‌اند.  «مسیر رستگاری» به قلم شبنم غفاری، سرگذشت آقای دکتر بهزاد رستگاری است که دارای دکترای پرستاری و از پرستاران خاص جنگ است.  «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» به قلم بهزاد دانشگر که این کتاب نیز سرگذشت آقای نجات‌بخش، مؤسس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان منطقه است. 

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها