روابط عمومی معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری کرمانشاه؛

با شروع هفته محیط زیست شهرداری کرمانشاه پاکسازی محلات کم برخوردار را آغاز کرد

بانوی دوستدار محیط زیست: کاهش زباله با مصرف صحیح

«سارا پور چمنی» بانوی جوان کرمانشاهی جزو زنانی است که با آلودگی محیط زیست می‌جنگد. فرقی نمی‌کند که کوه و طبیعت باشد یا کوچه و خیابان. او هر جا زباله‌ای ببیند شروع به جمع‌آوری آن می‌کند. خانواده پدری و همسر نیز همیشه او را در این مسیر همراهی می کنند. سارا پور‌ چمنی ۳۲ سال سن دارد و در یک مطب دندانپزشکی بعنوان دستیار تخصصی متخصص ارتودنسی مشغول کار نیز هست و در محیط کار نیز نهایت تلاشش برای تولید کم زباله می‌کند. معاونت شهرداری کرمانشاه طی چند روز اخیر از این فعال دوستدار محیط زیست قدردانی کرد.
کد خبر: ۱۳۷۰۶۱۸

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ او در مراسمی که به مناسبت ولادت امام رضا در پارک شرقی برگزار شده بود، قبل از اتمام مراسم شروع به جمع‌آوری زباله‌ها می‌کند که پس از آن چند نفر دیگر از کارکنان شهرداری نیز در این کار به او می پیوندند و این کار تحسین افراد حاضر را نیز بر می‌انگیزد.

از چه زمانی فعالیت های زیستی محیطی خود را شروع کردید؟

دقیق یادم نیست از چه زمانی اما من و مادر و خاله‌هایم از قدیم هر جا جایی می‌رفتیم که زباله بود، در حد توان اقدام به جمع‌آوری آن می‌کردیم. مثلا اگر در پارک می نشستیم و می‌دیدیم خانواده کناری زباله‌های خودشان را رها می کنند، خانواده اقدام به برداشتن و دور ریختن زباله در سطل می‌کردند و چنین کارهای در واقع از کودکی در من و دیگر اعضای خانواده نهادینه شده است.

دیدن کارگر شهرداری که برای برداشتن زباله های که مردم کمرش را خم کرده، دلم را به درد می آورد. حس می‌کنم پدرم یا یکی از اعضای خانواده ‌ام است. چرا ما باید آنقدر مراقب نباشیم که کوه و طبیعت و محیط زیست مان را پر از زباله‌های بازیافت نشدنی کنیم.
من هر جا که باشه ببینم زباله‌ای ریخته اقدام به جمع‌آوری زباله می‌کنم.

 

برای حفاظت از محیط زیست‌ چکار باید کرد

هر کس به سهم خود می‌تواند نجات بخش محیط زیست باشد.
حفظ محیط زیست وظیفه انسانی همه ما مردم است. ما جز یک کره زمین نداریم و تک تک مردم برای حفظ آن باید تلاش کنند.

در این میان شاید بسیاری از ما با خود بیندیشیم که تلاش تک نفره ما نمی‌تواند تأثیر ایجاد کند.

اگر هر کدام از ما به تنهایی یک قدم بردارد بدون شک می‌تواند گامی موثر برای بهبود شرایط محیط زیست باشد.

از نظر شما چقدر آموزش و ترویج فرهنگ می تواند موثر واقع شود؟

آموزش از کودکی بسیار موثری تر است اما از طریق رسانه‌ها و دیگر وسایل ارتباط جمعی نیز می توان مسائل زیست محیطی را ترویج و آموزش داد.

همچنان بر آموزش عملی به کودکان در سنین کودکی بسیار تاکید می کنم چرا که فرزند ۵ ساله من وقتی یکی را می بیند که از شیشه اتومبیل زباله‌اش را در

خیابان رها کند، به این رفتار اعتراض می کند.

بر تک‌تک افرادی هم که آگاه به مسائل و موضوعات محیط زیستی هستند ، اطلاع رسانی و انتقال تجربیات به دیگران واجب است.

برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی هر کدام در محیط منزل و اطراف چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

تفکیک زباله، ابتدایی ترین و موثر ترین کاری که هر کدام از ما می‌توانیم به تنهایی در محیط کار و منزل انجام دهیم. مثلاً در استفاده از وسایل یکبار مصرف پلاستیکی دقت کنیم و از مصرف بی رویه جلوگیری کنیم. به جای استفاده از چنین امکانات یکبار مصرف از وسایل فلزی و چوبی و…که آسیبی برای محیط زیست ندارد، استفاده کنیم.

تا جایی که راه دارد، زباله اضافه تولید نکنیم. استفاده‌ بی‌رویه از نایلون فریزر، خرید آب معدنی، استفاده از دستکش یکبار مصرف در کارهای خانه و محیط کار باعث تولید زباله بیهوده می‌شود. من هنگام خرید میوه و …از یک مکان تنها یک نایلون برای خرید و حمل آن استفاده می کنم.

نایلون‌های اضافی در منزل را نیز دور نمی‌ریزم و معمولا برای استفاده دوباره به دستفروش ها می‌دهم. خانواده مادری‌ام نیز همگی این کار را انجام می دهند. با این کارهای کوچک می‌توان کمک بزرگی به محیط زیست کرد و فرهنگ این کار را ترویج داد.

در مصرف آب ، برق و کاغذ صرفه جویی کنیم که هر کدام می‌تواند در صورت رعایت نکردن عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

آرین آزادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها