گفتگو با حسین توکلی، سرمربی تیم‌ملی پاراوزنه‌برداری مردان

به پاریس نزدیک‌تر می‌شویم

تیم‌ملی پاراوزنه‌برداری مردان که دومین عنوان قهرمانی جهان خود را با حسین توکلی قهرمان المپیک سیدنی، آذرماه ۱۴۰۰ در تفلیس کسب کرد این روزها در تدارک عبور قهرمانانه از دومین درگاه انتخابی المپیک پاریس است. در آستانه روز نخست رقابت‌های آسیا-اقیانوسیه در کره‌جنوبی، آقای سرمربی در گفت‌وگویی کوتاه به پرسش‌های جام‌جم پاسخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۷۰۱۱۴
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، گفتگو بدین شرح است: 

با ۹ ورزشکار به پیونگ‌تائک رسیدید.

بله، دومین درگاه کسب سهمیه پارالمپیک.

چرا از نظر تعداد جمع و جور شدیم؟

در تفلیس ۱۴ ورزشکار داشتیم. دو وزنه‌بردار جوان به جای پارآسیایی بحرین، با ما به قهرمانی جهان آمدند، ولی قرار به حضورشان در درگاه‌های بعدی نبود. نفرات دیگری هم با نظر کمیته فنی، در این اعزام نیستند مثل نادر مرادی، یوسف یوسفی و علیرضا ایزدی.

نظر شما با کمیته فنی یکی بود؟

خوشحال‌تر می‌شدم اگر تیم ۱۰ نفره بود. اما به هرحال سیاست‌های کمیته فنی فدراسیون و پارالمپیک هم در تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذارند. من به تصمیم جمع احترام گذاشتم. البته این سه نفر، برای بازی‌های پاراآسیایی دیده شده‌اند.

سطح کره و گرجستان را چقدر متفاوت می‌بینید؟

ممکن است میزان انگیزه ورزشکاران برای حضور در آسیا با قهرمانی‌جهان کمی متفاوت باشد، اما به نظرم رقبا و سطح مسابقات برای ما خیلی فرقی ندارند. حریفان اصلی‌مان در آسیا هستند. چین و ژاپن هم با نفرات زیادی آمده‌اند.

ظاهرا قوانین تغییرات داشته است؟

بله، زیاد. مثلا مدال مجموع هم اضافه شده. وزن‌کشی یک روز قبل از مسابقه انجام می‌شود و روز مسابقه به صورت رندوم در هر دسته، صورت می‌گیرد و خیلی تغییرات دیگر.

ترتیب برگزاری رقابت‌ها هم بر اساس اوزان نیست؟

در این رقابت‌ها تغییر کرده. مثلا نفر اول که از ایران روی تخته می‌رود، حامد صلحی‌پور در ۹۷کیلوگرم است.

شرایط تیم و رکورد‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مجموعأ رضایت‌بخش است. شاید در بعضی اوزان از مسابقات قبلی بهتر باشیم. دسته‌های سبک‌تر پیشرفت خوبی داشتند. از نظر سنی هم شرایط بهتری دارند و امیدواریم در آینده به جوان‌تر شدن ترکیب تیم‌ملی کمک کنند. اردو‌های خوبی هم داشتیم، در لاهیجان، محلات و فدراسیون که واقعا جای تشکر دارد.

می‌توانیم باز هم انتظار رکوردشکنی داشته باشیم؟

ما قبل از رکوردشکنی، دنبال مدال هستیم.

سکوی اولی و سومی ۱۰۷ کیلوگرم جهان در تفلیس به نام ما شد.

بله، غریب‌شاهی بالأخره حریف مغولستانی را یک پله پایین کشید. امیدواریم رضی هم این‌جا، همان‌کار را تکرار کند. آسان نیست، اما با توجه تمرینات و رکورد‌های اردویی، دور از دسترس هم نیست که ایران روی سکوی اول، دومی بایستد؛ و فوق‌سنگین‌ها؟

هر دو تا حدی مصدومیت دارند، اما در روز‌های پایانی شرایط‌شان بهتر شد و از نظر رکوردی بازگشت معقولی داشتند.

تأثیر تعویق پارآسیایی بر تیم چطور است؟

زمان‌بندی قبلی برای شرایط ما خوب بود. در اردو‌ها خبر را شنیدیم و تاثیر منفی داشت. زمان بُرد تا بچه‌ها از نظر روحی، دوباره به خود مسلط شوند. زندگی ورزشکار دستخوش تغییرات از پیش تعیین نشده می‌شود. در وزنه‌برداری سن فاکتور مهمی است و برخی ورزشکاران بزرگسال یک سال پیرتر می‌شوند و این خوب نیست.

برای اولین‌بار در کاروان پاراوزنه‌برداری ایران سه ورزشکار زن هم در این مسابقات دارد. ارزیابی شما از این اتفاق چیست؟

قطعا اتفاق خوب و نویدبخشی است. مسیر دختران پاراوزنه‌بردار در آینده هموارتر می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، ظاهرا زمان کوتاهی برای آمادگی داشتند. در جلسات فنی، گا‌ها پرسش‌هایی مطرح و مشاوره‌هایی خواسته شد که من همه تلاشم بر همکاری، انتقال تجربه و دانش بود. امیدوارم بتوانند از اولین تجربه لذت ببرند.

پیونگ‌تائک و ایرانی‌ها

مسابقات آسیا-اقیانوسیه اولین سری از ۴رقابت منطقه‌ای کسب سهمیه پارالمپیک است که از ۲۵تا ۳۰خرداد در شهر پیونگ‌تائکِ کره‌جنوبی برگزار می‌شود. محسن بختیار (۵۹)، امیر جعفری و علی سیفی (۶۵)، روح‌ا... رستمی (۸۰)، حامد صلحی‌پور (۹۷)، سامان رضی و علی‌اکبر غریب‌شاهی (۱۰۷) و احمد امین‌زاده همراه مهدی صیادی (۱۰۷+) در ترکیب تیم ملی پاراوزنه‌برداری مردان ایران به سرمربیگری حسین توکلی و مربیگری احمد ملاحسینی حضور دارند. در بخش زنان هم فاطمه انصاری (۶۷)، سیده‌زینب یعقوبی (۷۳) و سمانه‌هدی آق‌قلعه (۸۶) برای نخستین‌بار در تاریخ پاراوزنه‌برداری بانوان کشورمان، در پیونگ‌تائک روی تخته یک رویداد برون‌مرزی می‌روند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها