مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: از ۷۳ گونه جانوری در خطر انقراض در کل کشور ، ۳۷ گونه در استان بوده و این نشان دهنده اهمیت در تنوع زیستی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: از ۷۳ گونه جانوری در خطر انقراض در کل کشور ، ۳۷ گونه در استان بوده و این نشان دهنده اهمیت در تنوع زیستی است.
کد خبر: ۱۳۶۸۶۴۲

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: از ۷۳ گونه جانوری در خطر انقراض در کل کشور ، ۳۷ گونه در استان بوده و این نشان دهنده اهمیت در تنوع زیستی است.

 

حبیب مسیحی تازیانی در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست افزود: انقراض گونه های جانوری از مسائل مهم زیست محیطی است و به همین دلیل امسال دومین روز هفته محیط زیست به نام تنوع زیستی و گونه‌های جانوری در معرض انقراض نامگذاری شده تا افکار عمومی  حساسیت وتوجه بیشتری نسبت به آن داشته باشند.


وی ادامه داد : به جز آبزیان ۱۱ گونه پستاندار و ۷ گونه خزنده در این گروه قرار دارند و از ۳۷ گونه یاد شده ۱۳ گونه در معرض خطر هستند و بقیه در معرض انقراض هستند و طی سال های گذشته نیز تعارض بین مردم و حیات وحش افزایش یافته است.


مسیحی تازیانی خاطرنشان شد: اقداماتی با کمک سازمان های مردم نهاد انجام شده و نگاه مردم در حوزه حفاظت از گونه‌ها عوض شده است و به عنوان مثال طبق پایش‌ها حدود ۱۰ نفر پلنگ در یک منطقه وجود داشت که  نشان‌گر افزایش جمعیت این جاندار است اما هنوز به سطحی نرسیده که از لیست در معرض خطر خارج شود.

 

وی با اشاره به بخشی از عملکرد سال گذشته این مجموعه اظهار داشت: سال گذشته  ۳۲۰ کارگاه، دوره و نشست برای جوامع هدف، عموم مردم و رسانه‌ها و مسئولین برگزار شد و  ۹ انیمیشن در حوزه اهداف محیط‌ زیستی، ۲  کتاب در حوزه تالاب‌ها و حیات وحش و ۲۵ بسته آموزشی  تهیه شد  و در دسترس جامعه هدف و محیط‌بانان قرار گرفت.

 

مسیحی تازیانی با اشاره به قرار گرفتن چهار تالاب بین‌المللی با وسعت بیش از  ۲۰۸ هزار هکتار در استان هرمزگان اظهار داشت:  برنامه‌های طرح زیست‌بوم همه تالاب‌ها انجام شده است و ۲ تالاب نیز در کارگروه زیربنایی مطرح شده و در نوبت طرح در شورای برنامه‌ریزی است.

 

به گفته وی تالاب‌های هرمزگان حق‌آبه‌ هایشان از رودخانه‌های منطقه است که در زمستان گذشته آوردهای رودخانه‌ها نیاز تالاب‌ها را برآورده کرده است اما مدیریت رودخانه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی است تا آلودگی‌های ناشی از واحدهای همجوار اتفاق نیفتد.


وی ادامه داد: در مناطق تحت مدیریت کارهایی همچون طرح جامع منطقه حفاظت شده کشار، گنبد نمکی خرسین، اجرای طرح طبیعت‌گردی گنو، آغاز تدوین برنامه مدیریت شیدور، ایجاد و تکمیل مرکز پایش تالابی تیاب، گز و حرا و گابریک انجام شده و  یا در حال انجام است.

 

مسیحی تازیانی ادامه داد: اطلاعات سه منطقه جاسک مرکزی، حرای گابریک شرقی و مصب رود شهر نو و رودخلاصی در ژئوپورتال تالاب‌های کشور انجام شده است تا پس از مراحل قانونی به  تالاب‌های بین‌المللی اضافه شوند.

 

این مسئول اجرای طرح مدیریت چرا در ۲۳ هزار هکتار از زمین‌های استان، تکمیل پاسگاه طبل، و تکمیل پاسگاه هنگام را از دیگر کارهای انجام شده در سال ۱۴۰۰  اعلام و اضافه کرد: تکمیل پاسگاه هماگ نیز در دستور کار است ایجاد پاسگاه رویدر در منطقه هرموز عباسی یکی دیگر از اولویت های مهم است.

 

مسیحی تازیانی تصریح کرد:محیط زیست استان  حدود ۹۰۰ هزار هکتار مناطق چهارگانه شامل مناطق حفاظت شده، پارک ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و آثار طبیعی ملی را با احتساب تالاب‌ها تحت مدیریت دارد که ۱۲.۵ درصد کل مساحت استان را شامل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها