«کامران کشاورز» روز چهارشنبه، میزان گوشت مرغ مصرفی استان کرمانشاه را ۱۳۰ تن در روز اعلام کرد و افزود: این در حالی است که در استان ۱۸۳ تن لاشه گوشت مرغ تولید می شود و مابقی به سایر استان ها صادر می گردد.
کد خبر: ۱۳۶۷۵۹۳

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ به نقل از ایرنا،رییس اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۲۳۰ تن مرغ زنده روانه کشتارگاه های استان می‌شود، گفت: از این میزان، با کسر ۲۵ درصد ضایعات پرت در هر مرغ، نزدیک به ۱۸۳ تن لاشه مرغ در کرمانشاه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۶۰۰ مرغداری صنعتی گوشتی در استان فعالیت می کند، گفت: در ماه به طور میانگین نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان صورت می گیرد.

این مسوول ادامه داد: در حال حاضر در استان کرمانشاه از نظر تولید گوشت مرغ هیچ مشکلی نداریم، اما  ممکن است در ماه های آینده در اثر آزاد سازی ارز ناشی از نهاده های دامی، میزان جوجه ریزی مرغداری ها به دلیل کاهش مصرف کم شود.

کشاورز، سویا و ذرت را ۲ خوارک اصلی و مهم مرغداری های گوشتی عنوان کرد و گفت: ۹۰ درصد سویا و ۸۰ درصد ذرت مورد نیاز مرغداری ها از خارج از کشور تامین می شود، به همین دلیل با آزادسازی ارز این ۲ نهاده (برداشته شدن یارانه دولت از این ۲ کالا) هزینه تمام شده تولید گوشت مرغ برای مرغداری ها بسیار بالا می رود.

رییس اتحادیه مرغداری های گوشتی استان کرمانشاه در پاسخ این سوال آیا جایگزینی برای این ۲ نهاده  سویا و ذرت در کشور وجود ندارد؟ توضیح داد: این ۲ نهاده به خاطر نوع پروتئینی که در سویا و همچنین خاصیتی که ذرت در پروار مرغ های گوشتی دارد، ۸۷ درصد خوراک مورد نیاز مرغداری ها را تشکیل می دهد و هیچ نهاده دامی جایگزین دیگر که بتواند از نظر زمان هر دوره پرورش مرغ بین ۴۰ تا ۵۰ روز صرفه اقتصادی داشته باشد وجود ندارد.

کشاورز همچنین در پاسخ این سوال، چرا با وجود وابستگی شدید مرغداری ها به این ۲ نهاده (سویا و ذرت) در کشور به کشت آنها چه توسط خود مرغداری ها و جهاد کشاورزی بهاء داده نشده به شرایط فنی رویش گیاه سویا اشاره کرد و تشریح کرد:  سویا گیاهی است که در آب و هوایی با شاخص کربن پنج پرورش می یابد در حالی که شاخص هوای کشور ما کربن ۲ است و برای تولیدات محصولاتی مانند گیاه گندم خوب است و سویای هم که در شمال کشور تولید می شود از نظر بافت پروتئین نسبت به مشابه خارجی از کیفیت چندانی برخوردار نیست، به همین خاطر نیاز به واردات آن است.

وی در خصوص کشت ذرت که ۸۰ درصد آن وارداتی است نیز گفت: تولید این محصول به آب زیاد نیاز دارد و با توجه به آب و هوای نیمه خشک و بیابانی کشور ما به صرفه نیست.

صادرات مرغ باید در دستور کار قرار گیرد

رییس اتحادیه مرغ گوشتی استان کرمانشاه در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به آزاد شدن نرخ ارز نهاده دامی، گفت: از این پس با آزاد شدن نرخ ارز نهاده های دامی باید راه برای صادرات گوشت مرغ باز شود، زیرا دیگر نهاده این کالا دولتی و یارانه ای نیست که جلوی صادرات آن گرفته شود و قاچاق محسوب گردد.

کشاورز در ادامه از برنامه ریزی این اتحادیه برای بازاریابی و شناخت نیاز بازار گوشت مرغ کشورهای خارجی خبر داد و اظهار کرد: یکی از برنامه های اتحادیه مرغداری های استان در سال‌جاری شناخت بازار گوشت مرغ کشورهای  خارجی و آموزش تولید گوشت مرغ استاندار است.

وی استاندار جهانی تولید گوشت مرغ را بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم اعلام کرد و بیان داشت: این در حالی است در کشور ما همه خواهان مرغ بالای ۲ کیلو گرم و چاق هستند و به مرغ های زیر ۲ کیلوگرم که سالم و استانداردتر هستند بی توجهی می کنند.

این مرغدار با بیان اینکه باید دلایل علمی و فنی مصرف گوشت مرغ استاندارد و زیر ۲ کیلوگرمی برای مردم تشریح شود بر اصلاح فرهنگ مصرف گوشت مرغ چاق در جامعه تاکید کرد و گفت: تفاوت زیادی بین مرغ یک کیلو و ۸۰۰ گرمی تا بالای ۲ کیلو گرم از نظر میزان هزینه کردها و سلامت مرغ است.

کشاورز همچنین از مردم خواست مرغ زنده که در سطح  معابر فروخته می شود، نخرند، زیرا در کنار غیر بهداشتی و نازیبا کردن کوچه و معابر؛ اصلا از نظر اقتصادی به صرفه آنان نیست چون ۲۵ درصد وزن هر مرغ ضایعات تشکیل می دهد که فروشنده در زنده فروشی قیمت اش را با آنها حساب می کند در حالی که در کشتارگاه این ضایعات از مرغ  دور ریخته شده و مردم گوشت خالص می خرند.

وی در پایان گفت: در سطح استان کرمانشاه ۹ کشتارگاه مرغ وجود دارد که یکی از آنها دارای تجهیزات استاندارد جهانی خط صفر۲ است.

 استان کرمانشاه ۵۷۶ مرغدری گوشتی، ۲۸ مرغداری تخم گذار، ۱۰ مزرعه مرغ مادر گوشتی، چهار مرغداری جوجه ریز دارد.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است که سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات از آن برداشت می شود.

هم اکنون بیش از ۱۲۲ هزار بهره برداری در بخش کشاورزی استان کرمانشاه فعالیت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها