در روزهایی که بیل گیتس، میلیاردر آمریکایی از ابتلایش به کرونا خبر داده و در وضعیت قرنطینه،‌ امور بنیاد خیریه‌اش را از راه دور مدیریت می‌کند و در برهه‌ای که ایالات متحده منتظر است افراد مسن بیشتری برای دریافت خدمات به بیمارستان‌ها بیایند،‌ ما در گوشه غربی آسیا و در قلب خاورمیانه کم‌کم در حال آسوده‌خاطر شدن از بابت کرونا هستیم.
کد خبر: ۱۳۶۵۸۵۹

با این‌که می‌دانیم نباید ذوق‌زده شویم و بیماری را تمام‌شده فرض کنیم، ولی تکرار مرگ‌های تک‌رقمی در روزهای اخیر و کاهش بستری‌های روزانه به زیر ۸۰ نفر، برای کشورمان یک موفقیت است که دلایلی پشت آن خوابیده است.

در دولت دوازدهم، زمانی که تزریق واکسن کرونا در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده بود، مردم ما هنوز دسترسی به واکسن نداشتند و برای واکسینه شدن علیه کووید، راهی کشورهای همسایه می‌شدند.

عده‌ای فکر می‌کردند آن‌طرف مرزها واکسن را حراج کرده‌اند و ما نمی‌خریم. تصور عمومی هم این شده بود که این تحریم‌هاست که مانع ورود واکسن به کشور است بنابراین ما مردم، روزانه قربانی می‌دادیم و فقط اوضاع را تماشا می‌کردیم تا سال ۱۴۰۰ که ورق برگشت و کم‌کم، طعم واکسن کرونا زیر دندان ما نیز آمد.

تا دیروز ۶۴ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر دز اول، ‌۵۷ میلیون و ۶۶۳ هزار نفر دز دوم، ۲۷ میلیون و ۲۵۴ هزار نفر دز سوم و درمجموع ۱۴۹ هزار و ۳۲۸ هزار و ۹۶۳ نفر، علیه کرونا واکسینه شده‌اند که واکسیناسیون ۸۷ درصدی در جامعه هدف را روایت می‌کند.

ضعفا فراموش نشدند

سازمان جهانی بهداشت، واکسیناسیون حداقل۷۰ درصدی را شرط مهار کرونا اعلام کرده است، ولی عملکرد ۸۷ درصدی کشورمان در تزریق دزهای اول و دوم، یعنی از هدفگذاری‌ای که این سازمان برای جهان کرده، جلوتر هستیم.

پس حجم واکسیناسیون، یکی از دلایل سقوط آمارهای کرونا در ایران است،‌ ضمن این‌که تزریق واکسن‌ها در یک دوره فشرده و کوتاه‌مدت نیز مزید برعلت شده است اما دلیل سوم و چهارمی هم وجود دارد که باعث موفقیت کنونی کشور در مهار کرونا شده است.

انتخاب درست واکسن‌هایی که به عموم مردم ایران تزریق شد، یکی از این دلایل است. یعنی واکسن با روش ویروس کشته‌شده که بخشی از واکسن‌های وارداتی و بخشی از واکسن‌های ساخت داخل از این جنس بودند. اما علت چهارم به عدالت مربوط است، ‌به نادیده گرفته نشدن اتباع خارجی در فرایند واکسیناسیون، به طوری که همه آنها اجازه داشتند برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون بیایند.

علاوه بر این تیم های سیاری که واکسن‌ها را تا دورافتاده ترین نقاط و در فراموش شده ترین مکان‌های شهری و روستایی به دست محروم ترین اقشار رساندند نیز در توفیق کنونی سهیم هستند.

گام های جهادی

مبارزه با کرونا درایران یک ویژگی داشت که درهیچ جای دنیا نمونه نداشت. این که گروه های جهادی از هر قشر و با هر تخصصی وارد کار شوند درجهان بی سابقه است. از تولید ماسک،‌ تا تولید و توزیع ضدعفونی کننده‌ها و سپس کمک به شناسایی بیماران و مراقبت از آنها و دست آخر همکاری در تزریق هر چه بیشتر واکسن حوزه هایی بود که گروه های جهادی در آن رو سفید شدند.

طرح شهید سلیمانی نیز که بُردی ملی داشت با مساعدت همین گروه‌های جهادی پیش رفت، ‌طرحی که همکاری بین بخشی را افزایش داد و مهم ترین هدف را که کنترل بیماری بود تا میزان قابل توجهی محقق کرد. کارشناسان حتی می گویند افزایش فاصله زمانی میان موج سوم و کرونا در کشور مرهون اجرای طرح شهید سلیمانی است.

هنوز باید مراقب باشیم

نمی‌گوییم فوت شش نفر بر اثر کرونا که دیروز در کشورمان ثبت شد باعث خوشحالی است ولی تک‌رقمی شدن این مرگ‌های تلخ این پیغام را می‌دهد که اوضاع دارد تحت کنترل درمی‌آید. کاهش آمارهای ابتلا در کشورمان نیز که روز گذشته ۴۵۳ مورد بود ما را یک سر و گردن بالاتر از ۴۰ کشوری که اکنون روند صعودی کرونا دارند و بالاتر از ۱۴ کشوری که موارد ابتلاهایشان درهفته گذشته دو برابر شده، ‌قرار داده است.

درست است که این روزها وضعیت ما از کشورهایی همچون کره جنوبی،‌ آمریکا، آلمان و فرانسه بسیار بهتر است ولی معنی‌اش بی‌اعتنایی به شیوه نامه‌های بهداشتی نیست.

قبول که ما نمایشگاه بزرگ کتاب تهران را به صورت حضوری و گسترده برگزار می‌کنیم و دیگر هیچ محدودیتی در سفر نداریم اما کرونا هنوز تمام نشده و اکنون ۸۱۸ بیمار در بخش مراقبت ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند. پس پرهیز از عادی انگاری یک وظیفه عمومی است.

مریم خباز - گروه جامعه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها