در میزگرد رادیو گفت وگو روزنامه جام جم مطرح شد؛

تشکیل یک نیروی دریایی قوی از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران است

میزگرد رادیو گفت و گو و روزنامه جام جم به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور سیدسجاد واعظ کارشناس مسائل بین الملل و امین صبحی کارشناس مسائل سیاسی و دبیر سیاسی روزنامه جام جم روز شنبه 10 اردی بهشت در تحریریه روزنامه جام جم برگزار شد.
میزگرد رادیو گفت و گو و روزنامه جام جم به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور سیدسجاد واعظ کارشناس مسائل بین الملل و امین صبحی کارشناس مسائل سیاسی و دبیر سیاسی روزنامه جام جم روز شنبه 10 اردی بهشت در تحریریه روزنامه جام جم برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۶۴۳۲۶

این برنامه با اجرای مصطفی صادقی و با تهیه کنندگی فریدون ماهر به طور زنده از رادیو گفت و گو پخش شد.

کارشناس مسائل بین الملل و روزنامه نگار: چشم طمع قدرت های بزرگ به خلیج فارس به واسطه انرژی

سید سجاد واعظ با تصریح بر اینکه مولفه انرژی و تجارت حرف نخست را در خلیج فارس می زند، گفت: این موضوع سبب شده است قدرت های بزرگ نسبت به این منطقه طمع کنند و قصد داشته باشند فضای حکمرانی خودشان را اعمال کنند.

سید سجاد واعظ با بیان اینکه تاریخ، حقایق زیادی درباره خلیج فارس بیان می کند، گفت: از نظر ژئوپلتیک، خلیج فارس به عنوان قلب سرزمینی سیاره زمین محسوب می شود و به همین جهت همیشه محل برخورد هژمون ها بوده است. در طول تاریخ کشورهایی که دستاوردهای بهتری در حوزه صنعت دریایی داشته اند، یکی از نقاطی که به آن به شدت علاقه مند بودند، خلیج فارس بوده است زیرا در مدت زمان مدیدی، کریدور انتقال تجاری بین شرق و غرب عالم بوده است.

وی با اشاره به اهمیت استراتژیک خلیج فارس اظهار کرد: 65 درصد از نفت دنیا و 30 درصد از گاز جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد و 80 درصد از تجارت دنیا نیز به نوعی به این منطقه مرتبط می شود. 730 میلیارد بشکه نفت در خلیج فارس ذخیره شده است. 70 تریلیون متر مکعب ذخیره گاز طبیعی در این منطقه وجود دارد. روزانه 20 میلیون بشکه نفت از منطقه خلیج فارس خارج می شود در حالی که در تمام دنیا به طور کلی 82 میلیون بشکه نفت تولید می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این موضوع که مولفه انرژی و تجارت حرف نخست را در منطقه خلیج فارس می زند، عنوان کرد: همین موضوع سبب شده است قدرت های بزرگ در خلیج فارس نسبت به داد و ستدی که در این منطقه انجام می شود، طمع کنند و قصد داشته باشند فضای حکمرانی خودشان را اعمال کنند.

وی افزود: در طول تاریخ قدرت هایی که در سطح جهانی بازیگر بودند، هرگز با از دست دادن سرزمین و کشوری، دچار افول نمی شدند اما وقتی خلیج فارس را از دست می دادند و حضورشان در این منطقه کم رنگ می شد، نشانه ای از افول آن ها محسوب می شد. امروز آمریکا به عنوان یک عنصر خارج هژمونیک، نمی خواهد خلیج فارس را از دست بدهد زیرا از دست دادن این منطقه معنی افول قدرت هژمونیک این کشور است و بنابراین خلیج فارس از این حیث بسیار حائز اهمیت است.

این روزنامه نگار با اشاره به حضور پایگاه های نظامی متعدد آمریکا در منطقه عنوان کرد: در ضلع جنوبی خلیج فارس، انبوهی از فشار برای تسلط بر خلیج فارس وجود دارد اما در ضلع شمالی خلیج فارس قدرت وجود دارد؛ این قدرت یعنی جمهوری اسلامی ایران کل منطقه شمال خلیج فارس را در اختیار دارد. این مسئله برای غربی ها و قدرت های هژمونیک اهمیت دارد که از هر بعدی، به ویژه بعد فرهنگی و تاریخی بتوانند به ایران و منطقه خلیج فارس ورود کنند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که خلیج فارس در اختیار ایران قرار دارد هیچ کس نمی تواند جلوی ایفای نقش و بازیگری جمهوری اسلامی ایران را در این منطقه بگیرد.


کارشناس مسائل سیاسی و دبیر سیاسی روزنامه جام جم:  جعل نام خلیج فارس با هدف از بین بردن مولفه های هویتی ایران انجام می شود

امین صبحی از تلاش غرب و کشورهای عربی برای جلوگیری از وجود یک ایران قوی در منطقه گفت و عنوان کرد: آنها از وجود ایرانی که در تمدن باستان وجود داشته است، هراسان هستند و به همین جهت تمام مولفه های هویتی را مورد هدف قرار می دهند.

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی تاریخی و سیاسی خلیج فارس و بایسته های امنیتی این منطقه در غرب آسیا و با حضور امین صبحی کارشناس مسائل سیاسی و دبیر سیاسی روزنامه جام جم به روی آنتن رفت.

امین صبحی از تاریخ هزاران ساله خلیج فارس گفت و بیان کرد: از آن زمان که نگاره های سنگی مطرح بود، نام این منطقه از جهان خلیج فارس بوده است. از زمانی که استعمار بریتانیا فتنه انگیزی خود را شروع کرد، جعل نام خلیج فارس نیز صورت گرفت.

وی با تصریح بر اینکه پافشاری بر عنوان خلیج فارس صرفا برای یک نام نیست، اظهار کرد: خلیج فارس مربوط به هویت و تاریخ ملت ایران است و در این میان قدرت های هژمونی با هدف قدرت طلبی همواره سعی کرده اند این منطقه را دست خوش تاخت و تاز خود قرار دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو درباره دلایل تلاش برای جعل نام خلیج فارس بیان کرد: جریانات سعودی در راستای اهداف کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس و همچنین رژیم صهیونیستی برای جعل نام خلیج فارس حرکت می کنند زیرا به نوعی سرخوردگی در این کشور و برخی دیگر از کشورهای عربی وجود دارد؛ آن ها برای اینکه هویتی را برای خود تبیین کنند دست به تحریف نام خلیج فارس می زنند.

وی از تلاش غرب و کشورهای عربی برای جلوگیری از وجود یک ایران قوی در منطقه گفت و عنوان کرد: آن ها از وجود ایرانی که در تمدن باستان وجود داشته است، هراسان هستند و به همین جهت تمام مولفه های هویتی را مورد هدف قرار می دهند.

صبحی با بیان اینکه امروزه موازنه قدرت تغییر کرده است، تصریح کرد: مرزهای هندسه مقاومت تغییر کرده است و هر چقدر برخی از کشورهای عربی و غربی بخواهند تحریف کنند، در کاهش قدرت جریان مقاومت و در راس آن ایران بی ثمر خواهد بود زیرا تغییر قدرت به طور کامل انجام شده است.

تشکیل یک نیروی دریایی قوی از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران است

دبیر سیاسی روزنامه جام جم تشکیل یک نیروی دریایی قوی را از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به جایگاه استراتژیکی که خلیج فارس دارد و همچنین بخش زیادی از انرژی دنیا را در خود جای داده است، وجود یک نیروی دریایی مقتدر می تواند در پاسداری از این منطقه نقش مهم و فراوانی داشته باشد.

وی افزود: در قرن 19 میلادی، ایران دو کشتی در خلیج فارس داشته است اما انگلیسی ها تاب حضور این دو کشتی در خلیج فارس را هم نداشتند زیرا نمی خواستند ایران هویت و قدرت مستقلی در منطقه داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی از اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس گفت و به برخی از مصادیق آن اشاره و بیان کرد: توقف و بازداشت کشتی انگلیسی ها و قایق آمریکایی ها تا مقابله با ناو آمریکایی از جمله مصادیق بازر اقتدار ایران در خلیج فارس هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها