در مصوبه لایحه بودجه آمده است تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که مالک خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود یا فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل خود بوده، بهنحوی که مجموع ارزش آن خودرو یا خودروها تا پایان سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد، موظف به پرداخت مالیات سالانه خودرو خواهند بود.
بنابراین در تعریف مالیات بر خودرو، میتوان گفت مالیات بر خودرو، نوعی از مالیات مستقیم بوده که به موجب آن، مالکان خودروهای با ارزش بیشتر از۱.۵میلیارد تومان، موظف هستند تا درصد خاصی از ارزش خودرو تحت تملک خود را طبق جدول میزان مالیات بر خودرو ۱۴۰۱، به عنوان مالیات به دولت بپردازند و سپس مفاصاحساب مالیاتی خودرو را از طریق سامانه www.expcar.tax.gov.ir دریافت کنند.
ضمانت اجرایی که قانون برای پرداخت نکردن مالیات بر خودرو ۱۴۰۱ درنظر گرفته، آن است که ثبت نقل و انتقال خودروهایی که مشمول مالیات خودرو ۱۴۰۱ بوده، پیش از پرداخت مالیات متعلقه، امکانپذیر نیست و در صورت تخلف از این حکم و ثبت نقل و انتقال خودرو، متخلفان در پرداخت مالیات مربوط به آن خودرو، مسوولیت تضامنی خواهند داشت.
اما لازم است که در ارتباط با این مساله، دو نکته مورد توجه قرار گیرد؛ نکته اول: آنچه که در تعلق مالیات خودرو ۱۴۰۱ اهمیت داشته، مجموع ارزش خودروهای متعلق به یک شخص است.
نکته دوم، با توجه به حداقلی که برای ارزش خودروهای مشمول مالیات در قانون بودجه ۱۴۰۱ درنظر گرفتهشده (مبلغ 1.5 میلیارد تومان)، میتوان نتیجه گرفت که تقریبا هیچ خودروی داخلی مشمول مالیات خودرو ۱۴۰۱ نبوده و این مالیات، تنها شامل خودروهای وارداتی است. سازمان امور مالیاتی تاکنون گزارشی درباره اینکه چه میزان درآمد از این طریق نصیب دولت شده، ارائه نکرده است.
جهت مشاهده تصویر اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید.
محمدحسین علیاکبری - اقتصاد / روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛