با تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی و بازیگر سینما و تلویزیون صورت گرفت

بخشش و آزادی 3 محکوم به مرگ در شب قدر

مرد کر و لال که در جریان درگیری مرتکب قتل شده بود با کمک گروه صلح و سازش دادسرای جنایی تهران در آستانه شب قدر بخشیده شد. داماد و برادرزنی که خواستگار عاشق پیشه‌ای را کشته بودند نیز بعد از 21سال بخشیده شدند.
کد خبر: ۱۳۶۲۹۴۹

اولین اعدامی بخشیده شده مردی کر و لال بود که 24سال قبل در جریان درگیری با مردی میانسال، او را در یکی از محلات رودبار قصران در منطقه لواسانات به قتل رساند و حکم قصاص گرفت.

در جریان تحقیقات، هویت او و خانواده‌اش شناسایی نشد. به همین علت خانواده مقتول به شرط دیه رضایت دادند که با تهیه این پول توسط خیران، قاتل در آستانه شب قدر بخشیده و آزاد شد.

داماد و برادرزنی که 21سال در زندان رجایی‌ شهر، زیر حکم قصاص بودند هم توانستند با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی پیدا کنند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت، درباره این محکومان به قصاص که آزاد شدند در جمع خبرنگاران گفت: سه زندانی محکوم به قصاص با کمک گروه یاران نجات مستقر در دادسرای جنایی تهران و خانم شقایق فراهانی، بازیگر کشورمان توانستند رضایت اولیای دم را کسب کنند و از قصاص رها شوند. زندانی کر و لال، خانواده‌ای ندارد که نزدش برود و قرار شد یک نیکوکار که در مشهد کارخانه دارد به او جا و مکان و کار بدهد. اما دو زندانی دیگر نزد خانواده‌هایشان بازمی‌گردند.

شهریاری ادامه داد: قانون تکلیفی بر دوش ما قضات گذاشته که همان برقراری صلح و سازش است. گروه یاران نجات با عنوان صلح یاران یک سال است در دادسرا مستقر و برای جلب رضایت اولیای دم به ما کمک می‌کنند. در یک سال گذشته با کمک خیران و تلاش همکاران و گروه صلح یاران دادسرا توانستیم برای 50 متهم به قصاص رضایت بگیریم و آنها آزاد شوند که تعدادی از آنها در آستانه سال نو آزاد و نزد خانواده‌هایشان رفتند.

وقتی زندان رفتم 1000تومان خیلی با ارزش بود

یکی از زندانیان مرد 56ساله‌ای است که درجمع خبرنگاران گفت: 33ساله بودم که بابت قتل راهی زندان شدم. در یکی از روزهای زمستان مرد همسایه‌مان را– مقتول – که خواستگار خواهرم بود،کشتم. او پاسخ منفی گرفته بود اما باز دست بردار نبود. حتی مزاحم خواهرم هم شده بود. همراه دامادمان به خانه خواستگار رفتیم. شروع به داد و فریاد کردند تا همسایه‌ها را متوجه حضورمان کند. ما هم دستمان را مقابل دهان او گرفتیم تا ساکت شود. وقتی به خودمان آمدیم او مرده بود و به اتهام قتل دستگیر شدیم. پسر مقتول رضایت نمی‌داد و قصاص می‌خواست تا این‌که دو سال قبل تلاش‌ها نتیجه داد و او راضی به دریافت دیه شد. همه تلاش کردند و این پول برای آزادیم جور شد. وقتی زندان رفتم پسرم چهار ساله بود و حالا 25ساله شده است. می‌خواهم او را داماد کنم. قصد دارم به زیارت امام رضا(ع ) بروم و از خودش یاری بگیرم. وقتی به زندان رفتم 1000تومان خیلی ارزش داشت اما الان هیچ ارزشی ندارد.

برای خودم قبر خریده بودم

زندانی دیگر 72 ساله است و در حالی که نوه‌اش را در آغوش گرفته است، می‌گوید: من با برادرزنم، مردی را ناخواسته 21 سال قبل کشتیم. فکر نمی‌کردیم آن روز که برای حرف زدن با خواستگار خواهرش می‌رویم این اتفاق رخ بدهد و جان او را بگیریم. همیشه می‌گفتم قصاص می‌شوم. در بهشت سکینه کرج قبری در قطعه 12ردیف13 خریدم تا بعد از اعدامم آنجا دفن شوم. خوشحالم نزد خانواده‌ام می‌روم. قرار است مرد نیکوکاری برای یک سال به من مغازه دهد تا آنجا کارکنم.

از امام رضا (ع) خواستم آزادم کند

مرد کر و لال 24سال در زندان بود، مثل دو زندانی دیگر توان صحبت ندارد و با کمک مترجمی درباره سال های زندان گفت: خانواده‌ام در بچگی تصادف کردند و فوت شدند. 24سال قبل در یکی از محلات رودبار قصران در منطقه لواسانات زندگی می‌کردم. خانواده مقتول هم آنجا ساکن بودند. یک روز متوجه شدم مقتول به خانه‌ام رفته و وسایل مرا به خانه خودشان برده است. با او درگیر شدم و کشتمش. خانواده‌اش از من شکایت کردند و لباس‌های خون‌آلود را درخانه‌ام یافتند و بازداشت شدم. بعد از محاکمه حکم قصاص گرفتم. بعد از قتل تصویرم را در روزنامه‌ها چاپ کردند اما فامیلی پیدا نشد. آزمایش دی‌ان‌ای دادم که هویتم از این راه معلوم نشد. همیشه از امام رضا(ع) می‌خواستم آزادم کند. حالا برای زندگی و کار به مشهد می‌روم.

مادرم هم بعد از قتل طلاق گرفت

دختر یکی از زندانیان بخشیده شده گفت: 21 سال قبل ، 18ساله بودم که پدرم به اتهام قتل به زندان افتاد و برادرم بعد از آن خودکشی کرد. مادرم هم بعد از چند سال طلاق گرفت و رفت. من دنبال کارهای آزادی پدرم بودم. شوهرم مخالف این کار بود و مجبور شدم برای نجات پدرم از او جدا شوم.

گروه حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها