دیپلماسی چندوجهی دولت سیزدهم

کد خبر: ۱۳۶۱۷۳۶
نگاه به عرصه داخلی و خارجی در دولت سیزدهم عوض شده و به‌جای آن‌که صرفا از یک جنبه موضوعات و مسائل کشور مورد رسیدگی قرار گیرد تلاش می‌شود که به‌صورت چندوجهی و درنظرگرفتن ابعاد مختلف زمینه حل مشکلات و معضلات فراهم شود.
 
این نگاه در عرصه سیاست خارجی پررنگ‌تر است. دولت سیزدهم در کنار پیگیری مطالبات ایران در بخش مذاکرات برجام به ظرفیت‌های منطقه با بیش از ۷۰۰میلیون نفر در کشور‌های پیرامونی و دیپلماسی اقتصادی بیش از دوره‌های دیگر توجه نشان داد. از همین رو است که می‌بینیم آقای رئیس‌جمهور و همکاران او در دولت فعالانه در عرصه گسترش تعاملات بین‌المللی تلاش می‌کنند و البته حتی ممکن است برخی از این تلاش‌ها به نتیجه دلخواه هم نرسد، اما با این وصف، همین که ما به‌صورت روزانه و هفتگی شاهدیم قوه مجریه و به‌ویژه دستگاه دیپلماسی کشور پیگیر مراودات بین‌المللی و بسط روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با سایر کشور‌ها هستند نشان از آن دارد که همه هم و غم دولت سیزدهم فقط مساله برجام و مذاکرات وین نیست بلکه تلاش می‌کند با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود پیگیر مطالبات بحق مردم ایران باشد. تردیدی نیست که دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای یکی از جذابیت‌های حوزه سیاست خارجی است و حتی می‌توان در کوتاه‌مدت با ایجاد جذابیت برای کشور‌های همسایه نسبت به همکاری‌های منطقه‌ای، ایجاد کریدور‌های تجاری و ... تلاش کرد.
 
طبعا اگر این نوع همکاری‌ها افزایش پیدا کند مسیر اعمال تحریم علیه ایران بسته خواهد شد و دیگر فشار‌ها علیه جمهوری اسلامی کارگر نخواهد بود. ازجمله تجارب موفق در حوزه دیپلماسی در دولت سیزدهم، مساله واکسیناسیون بود. در شرایطی که آمار تلفات در ایران به روزانه نزدیک به ۷۰۰ نفر رسیده بود و دولت پیشین بهانه نخریدن واکسن را ناشی از نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و پالرمو و اجرایی‌نشدن برجام‌های ۲ و ۳ می‌دانست، دولت سیزدهم که روی کار آمد بالغ بر ۱۵۰میلیون دز واکسن وارد کرد و همین مساله هم باعث کنترل نسبی بحران کرونا در کشور شد.

در موضوع گرفتن مطالبات و حق مردم از کشور‌های خارجی که حتی بخشی از آن‌ها به قبل از انقلاب برمی‌گردد، دولت سیزدهم عملکرد موفقی از خود نشان داد و توانست مبلغ ۳۹۰میلیون پوند معادل حدود نیم‌میلیارد دلار از دولت انگلیس دریافت کند. درعین‌حال باید توجه داشت که ما در این بخش سال‌هاست که از یک ضعف عمده رنج می‌بریم. درمجموع ما با این‌که استادان خوبی در حوزه علم حقوق بین‌الملل داریم، اما تاکنون دولت‌ها نتوانستند در این حوزه موفق عمل کنند. اما دولت سیزدهم در این زمینه شروعی خوبی داشت و توانست از ظرفیت‌های موجود به نفع احقاق حقوق ملت ایران استفاده کند.
 
مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها