انواع سبزی‌های موجود در قورمه سبزی اسفناج، جعفری، گشنیز، تره و شنبلیله میباشد. در ادامه به بررسی خواص این سبزی‌ها و استفاده‌ آنها در طب سنتی اشاره‌هایی می شود و امیدواریم که مفید واقع شود.
کد خبر: ۱۳۶۰۱۷۶

به گزارش جام جم آنلاین، همانطور که می دانید قورمه سبزی فواید و خواص بسیاری دارد و یک غذای سالم و مغذی است زیرا سبزی‌های معطر و تازه ایی در آن استفاده می شود که سرشار از انواع ویتامین هاست.

لوبیا‌هایی دارد که سرشار از فیبر و پروتئین هستند و گوشت قرمزی که همه‌ی ما می دانیم انواع پروتئین‌ها را داراست.

این مواد خواص درمانی زیادی در طب سنتی دارند، و بسیار مورد استقبال قرار می گیرند حال چه در غذا استفاده شوند و چه به طور جداگانه.

انواع سبزی‌های موجود در قورمه سبزی اسفناج، جعفری، گشنیز، تره و شنبلیله می باشد. در ادامه به بررسی خواص این سبزی‌ها و استفاده‌ آن‌ها در طب سنتی اشاره‌هایی می شود و امیدواریم که مفید واقع شود.

اسفناج قورمه سبزی در طب سنتی

اسفناج که بیشتر برای رنگ و لعاب دادن به قورمه سبزی استفاده می شود، گیاهی است با برگی پهن و سبز رنگ.

این گیاه منبع بسیار خوبی از ویتامین A می باشد به همین دلیل برای حفظ سلامت چشم موثر و مفید است.

به دلیل طبع نسبتا سردی که دارد برای افراد گرم مزاج بهتر است. اما افراد سرد مزاج نیز می توانند در فصل‌های خاص مثلا فصل گرما از این گیاه استفاده کنند.

با مصرف اسفناج تنها در یک وعده به صورت روزانه تقریبا ۴۰ درصد از اهن بدن تامین می شود. یک بیماری به نام پلاگر وجود دارد که به علت کمبود ویتامین B۳ در بدن به وجود می‌آید که از علائم آن می توان تشنج، ضعف بدن، اختلال در هضم غذا و ….. را نام برد.

اسفناج گیاهی است که سرشار از ویتامین B۳ میباشد و در درمان این بیماری کمک بسیاری می کند. اسفناج برای کسانی که یبوست دارند و از این بیماری رنج می برند بسیار مفید است.

برای درمان سرفه، سوزش دهان، تشنگی‌های مکرر نیز کارساز است، زیرا این علائمی که گفته شد بیشتر در افراد گرم مزاج شایع می باشد و اسفناج به دلیل طبع سردی که دارد می تواند بسیار کارساز باشد.

برای کسانی که گرما زده می شوند و یا در اثر گرمای زیاد دچار سردرد‌های شدید می شوند مصرف اسفناج بسیار توصیه می شود.

تره قورمه سبزی در طب سنتی

در کتاب‌های طب سنتی تره را با نام‌هایی مانند گدنا، کراث البقل و کراث المائده نوشته اند. این گیاه یک گیاه دراز و باریک و کمی خمیده می باشد که به رنگ سبز است و پیز کوچکی در داخل خاک دارد.

تره از نظر طب سنتی مزاجی گرم و خشک دارد. این سبزی یا گیاه چه در غذای اصلی وجود داشته باشد و چه همراه با غذا خورده شود به عمل هضم کمک می کند و مانع از ترش شدن می شود.

از خواص مهم این گیاه می توان ضد رطوبت و ضد باد را نام برد. مصرف این گیاه دو یا چند بار در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان‌های روده و پروستات را کاهش دهد.

تره حاوی مقدار زیادی منگنز، ویتامین B۶، ویتامین C و آهن میباشد؛ و این ویتامین‌ها باعث تثبیت خون می شوند.

جعفری قورمه سبزی در طب سنتی

یکی از سبزی‌های مفید و پرطرفدار که در بیشتر غذا‌هایی ما ایرانیان استفاده می شود، سبزی جعفری است.

جعفری سرشار از انواع ویتامین هاست. مانند بسیاری از سبزی‌های دیگر به عمل هضم کمک می کند.

افرادی که کم خون هستند حتما باید در وعده‌های غذایی خود از جعفری استفاده کنند. بهتر است حتی همراه با غذا‌های اصلی جعفری مصرف شود.

خوردن جعفری خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد. خوردن جعفری بوی بد دهان در هنگام خوردن سیر را از بین می برد.

کسانی که از بیماری گواتر رنج میبرند، مصرف جعفری را نباید فراموش کنند. کسانی که مشکلات بینایی دارند یا شب کوری دارند حتما باید در رژیم غذایی خود جعفری را جای دهند اما نباید در مصرف جعفری زیاده روی کرد، چون ممکن است جریان خون را در بدن کند کند و مصرف بیش از حد جعفری برای زنان باردار نیز مناسب نمی باشد.

زمان پخت جعفری نباید طولانی باشد، زیرا خواص ان به طرز چشم گیری کاهش پیدا می کند اما متاسفانه ما در غذا‌هایی که می پزیم به طور مثال در قورمه سبزی، سبزی هایمان را به مقدار زیادی تفت می دهیم و حتی به ان روغن نیز اضافه می کنیم. در صورتی که این کار اشتباه می باشد و با این کار تمام خواص سبزی را از بین میبریم.

گشنیز قورمه سبزی در طب سنتی

گشنیز یک گیاه معطر است که در انواع غذا‌ها از جمله قورمه سبزی، کوکو سبزی، و انواع آش و سوپ‌ها استفاده می شود.

این گیاه در پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی موثر میباشد و خوردن آن به همراه غذای اصلی از ترش کردن جلوگیری می کند.

گشنیز از نظر طب سنتی سرد و خشک است. خوردن گشنیز تشنگی را برطرف می کند. گشنیز ضد نفخ است و دل درد را درمان می کند. خوردن این گیاه برای دهان و دندان هم مفید می باشد و از خراب شدن دندان جلوگیری می کند.

شنبلیله قورمه سبزی در طب سنتی

شنبلیله در طب سنتی برای درمان دیابت، درمان زخم معده و سوزش سردل، گلو درد و تقویت قلب مصرف می شود.

این گیاه که از گیاهان بومی کشورمان ایران به شمار می رود خواص درمانی زیادی داشته و طبع گرم و خشکی نیز دارد. هم از برگ این گیاه و هم از تخم و ساقه‌ ان می توان استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین خواصی که این گیاه دارد در کاهش کلسترول خون می باشد.

از این گیاه در طب سنتی برای درمان بیماری‌های قندی استفاده می شود. یعنی به طور کلی می توان گفت این گیاه خاصیت ضد دیابت و ضد قند خون دارد اما این گیاه نباید به میزان زیاد مصرف شود حتی وقتی این گیاه در غذایی مانند قورمه سبزی استفاده می شود نیز پیشنهاد می شود به مقدار کم و تنها برای عطر و بو دادن به غذا استفاده شود. مصرف بیش از حد آن برای زنان باردار خوب نیست.

نباید همزمان با مصرف شنبلیله از دارو‌هایی مانند آسپرین و یا مهارکننده‌هایی مانند MAO استفاده کرد و حداقل باید ۲ ساعت بین مصرف این دو فاصله گذاشت.

لوبیا قورمه سبزی در طب سنتی

لوبیا هم جز غذا‌های اصلی ما به شمار می رود و هم میتوان آن را در انواع خورشت‌ها مانند قورمه سبزی استفاده کرد.

این غذا خاصیت چاق کنندگی دارد و برای کسانی که لاغر هستند و یا تمایل به اضافه وزن دارند مفید است.

لوبیای قرمز که بیشتر در قورمه سبزی استفاده می شود مزاجی گرم و‌تر دارد و برای کسانی که سرد مزاج هستند مفید است و به نوعی ادرار اور می باشد.

لوبیا می تواند به خارج شدن گاز‌ها و باد‌های تجمع یافته در بدن کمک کند. اما ضرر‌هایی نیز دارد. اگر به هنگام استفاده از لوبیا نفخ ان گرفته نشود بسیار نفاخ است و هضم آن نیز دیر صورت می گیرد. اگر همراه با لوبیا زنجبیل، نمک، روغن زیتون و آویشن استفاده شود از مقدار نفاخ بودن ان کاسته خواهد شد.

گوشت گوسفند در طب سنتی

همانطور که می دانید گوشت گوسفند منبع بسیار خوبی از پروتئین می باشد و مصرف ان در رژیم غذایی بسیار ضروری است.

گوشت بسیار مقوی و خون ساز است. مزاج بیشتر گوشت‌ها را می توان گرم و‌تر دانست. بهتر است گوشت گوسفند بیشتر به صورت تازه مصرف شود. هر چه گوشت مدت زمان بیشتری در فریزر باقیز بماند خواص ان بیشتر کاهش می‌یابد.

مصرف گوشت باعث تقویت قوای جنسی شده و سلول‌های جنسی بیشتری تولید می کند. از نظر طب سنتی قسمت‌های بالای گوسفند یعنی گردن و سردست بهتر از قسمت‌های پایین مانند ران‌ها می باشد زیرا ران گوشت کمی سفت می باشد و هضم ان دیرتر انجام می شود.

کسانی که مزاج خشک دارند بهتر است گوشت را به صورت آبگوشتی و پخته شده به همراه مقدار زیادی اب مصرف کنند.

منبع: افق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها