بنابر اعلام بانک مرکزی در ۱۱ ماه نخست امسال جهت مصارف ارزی فعالان اقتصادی، ۱۰ میلیارد دلار ارز بیشتری در سامانه نیما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته عرضه شده است.
کد خبر: ۱۳۵۷۷۹۲

به گزارش جام جم آنلاین، مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد بهبود روند برگشت ارز حاصل از صادرات موجب شده تا وضعیت تامین ارز و عرضه آن در بازار اسکناس و حواله مناسب شود.

به گفته وی، فروش ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما و معاملات اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی هم طی ۱۱ ماه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است.

به گفته وی، در ۱۱ ماه نخست امسال حدود ۲۶ میلیارد دلار ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۶۶ درصد (بیش از ۱۰ میلیارد دلار) رشد داشته است.

معاملات اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی هم در ۱۱ ماه نخست امسال ۱.۶ میلیارد دلار بوده که بیش از ۳ برابر سال قبل است.

افزایش عرضه ارز ناشی از وضعیت مناسب صادرات و افزایش تبادلات بانکی

رئیس کل بانک مرکزی اواسط بهمن ماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: با فرض تداوم شرایط موجود و تحریم‌ها و باتوجه به وضعیت صادرات و روند تورم سال کنونی، سال آینده از نظر اقتصادی سال بهتری خواهد بود.

علی صالح آبادی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون، در حوزه‌های مختلف وضعیت خوبی را شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: در حوزه ارزی، شاهد تقویت عرضه حواله و اسکناس در سامانه‌های نیما و بازار متشکل هستیم.

صالح‌آبادی با بیان اینکه در بحث اسکناس ارز هم خوشبختانه وضعیت خوبی داشته‌ایم، گفت: نسبت به سال گذشته عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز حدوداً ۴ برابر شده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی عنوان کرد: طبیعی است که بازار ارز ناشی از عرضه‌های ارزی، وضعیت متعادلی داشته باشد و نوسان زیادی را شاهد نباشیم. اگر نرخ ارز اسکناس و حواله در ابتدای سال را با قیمت‌های امروز مقایسه کنیم، نشان می‌دهد که تفاوت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این روند ناشی از این است که وضعیت عرضه ارز در بازار اسکناس و حواله مناسب بوده و همچنین تبادلات بانکی با کشور‌های همکار به خوبی در حال انجام است و از آن ظرفیت‌ها هم در راستای نقل و انتقالات ارزی استفاده می‌کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به تدابیری که در بانک مرکزی اتخاذ شده است، مشکلی در بخش ارز نداریم و چشم‌انداز بازار‌های جهانی و وضعیت قیمت‌های جهانی نفت و محصولات نفتی نیز به گونه‌ای است که وضعیت خوبی را شاهد هستیم، افزود: بنابراین هم از نظر حجمی رشد صادرات داشته‌ایم و هم از نظر قیمتی وضعیت خوب بوده است که مجموعا باعث بهتر شدن وضعیت عرضه ارز شده است.

وی در ادامه به وضعیت رو به رشد رفع تعهد ارزی واردکنندگان اشاره کرد و یادآور شد: میزان عدم رفع تعهد در اسفند ۱۳۹۷، ۲۶.۶ درصد بوده است، این میزان در اسفند ۱۳۹۸ به ۱۰.۳۵ درصد و در اسفند سال گذشته به ۷.۳۳ درصد رسید و در حال حاضر این رقم به ۵.۹ درصد رسیده است که نشان می‌دهد واردکنندگانی برای واردات کالا به کشور که ارز در اختیارشان قرار گرفته است به تعهداتشان عمل می‌کنند و کالا‌ها را وارد کشور می‌کنند.

صالح آبادی ۱۱ اسفند هم در گفتگو با رادیو اقتصاد هم با تاکید بر اینکه درآمد‌های ارزی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد، ثبات و آرامش در بازار ارز را در گرو درآمد‌ها وعرضه مناسب ارز در کشور دانست و خاطرنشان کرد: بازار متشکل ارزی با رشد ۲۰۷ درصدی در امسال به رقم ۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلاری در معاملات خود رسید.

صالح آبادی افزود: ارزش تجارت خارجی نیز با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته به ۹۰ میلیارد دلار رسید و در سامانه نیما نیز بیش از ۲۶ میلیارد دلار عرضه به ثبت رساندیم که در مجموع ۶۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است؛ برهمین اساس نسبت به پایداری و بهبود شاخص‌های اقتصادی در سال آتی امیدواریم.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها