ملی‌پوشان هاکی‌روی‌یخ بامداد دیروز تهران را به مقصد بیشکک ترک کردند

شیرهای سفید ایرانی در اولین حضور جهانی

از سال ۱۲۸۷ (۱۹۰۸ م.) که فدراسیون بین‌المللی هاکی روی یخ تأسیس شد، دقیقا ۱۱۱سال طول کشید تا به جمع رسمی این رشته در جهان بپیوندیم.
کد خبر: ۱۳۵۶۸۵۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، بیش از صد سال است رقابت‌های جهانی هاکی‌روی‌یخ برگزار می‌شود، سه سال از عضویت ایران در فدراسیون جهانی می‌گذرد و حالا اولین حضور ما در چنین رویدادی، مصادف شده است با آخرین اسفند قرن! تیم‌ملی هاکی روی یخ کشورمان، موسوم به «شیرهای سفید»، بعد از دو سال انتظار و تأخیر در برگزاری مسابقات قهرمانی جهان به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، بالاخره بامداد سه‌شنبه دهم اسفند‌ماه تهران را به مقصد بیشکک ترک کرد. تیم کشورمان با همه‌ کمبودهایی که تاکنون داشته و فراز و نشیب‌های مختلفی که پشت سر گذاشته یک عنوان قهرمانی آسیا در سال ۱۳۹۷ را در کارنامه دارد. کاوه صدقی به عنوان سرمربی، برادران لوموکین (یوری و ولادیسلاو) از روسیه مربیگری تیم‌ملی را بر عهده دارند. پرهام طالبیان، پیشکسوت هاکی نیز به عنوان پزشک و رامین عتیقه‌چی برای کمک داوری و ویدئوچک ملی‌پوشان را همراهی می‌کنند. فرزاد هوشی‌دری، فرشاد مقدسی، نیما مهربان، محسن آقامحمدی، جلال کیهانفر، مازیار قربانی، آرمان بحری، متین قهارزاده، امین کره‌ای، محمد شیخ‌جعفری، دانیال باقری، امیر حیدری، عرشیا غفوری، عباس دهقانی، امیر مهدیون، دانیال ساروقی، مهبد عبداللهی، رضا پورهاشمی، اویس حسن زاده و علیرضا مهدوی ملی‌پوشان اعزامی به این رقابت‌ها هستند که در این رویداد جهانی شرکت می‌کنند تا تجربه خود را فراتر از مرزهای آسیا ببرند.

 

ترکیب سخت روس‌ قرقیز

بازیکنان کشورمان در اولین دیدار ۱۲ اسفند مقابل قرقیزستانی به میدان می‌روند که علاوه بر امتیاز میزبانی، تجربه مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۱۹ را نیز دارد و حریف آسانی برای ملی‌پوشان کشورمان به نظر نمی‌رسد. چیکانف سرمربی تیم‌ملی روسیه که ۲ طلا و ۳ نقره جهانی را در کارنامه پنج ساله خود با این تیم و در تاپ دیویژن دارد، سرمربیگری قرقیزستان را پذیرفته است. قرقیزها ریاست هاکی روی یخ آسیا را هم بر عهده دارند و در تلاشند تا با قهرمانی در گروه A خود را به جایگاه اصلی‌شان در دسته‌ دو جهان بازگردانند. سلیمانف، مربی باهوشِ تیم قهرمان باشگاهی روسیه نیز در این مسابقات به عنوان کمک مربی، چیکانف را همراهی می‌کند. تیم‌ملی قرقیزستان ۷ بازیکن روس‌تبار هم در ترکیب خود دارد.
فارغ از هر نتیجه‌ای، سیزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ در تاریخ هاکی‌روی‌یخ ایران به عنوان یکی از اولین‌ها ثبت خواهد شد.

ایران - سنگاپور

سیزدهم اسفند و در دومین دیدار، تیم ملی کشورمان بدون استراحت از یک تقابل دشوار، به مصاف سنگاپوری‌ها با یک روز استراحت بیشتر می‌رود. آنها نیز مانند ما اولین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه می‌کنند اما روبرت مارتینی، مربی معروف تیم تورنتو، با یک برنامه‌ریزی هفت ساله به عنوان سرمربی، سنگاپور را همراهی می‌کند. مارتینی و شاگردانش در فرصت دوساله‌ای که با تعویق مسابقات قهرمانی جهان به دست آوردند برای این رقابت‌ها سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اند. این تیم، سه ورزشکار از درفت NHL دارد که دو ملی‌پوش آن آمریکایی‌، سنگاپوری محسوب می‌شوند و قطعا بازیکنان ایران دیدار پر برخوردی را با آنها خواهند داشت.

شاهین‌های کویت

شاید باورتان نشود اما هاکی روی یخ کویت ۳۰ ساله است! و در آسیا نقش پررنگی دارد. بوئین زیداریوویچ صربستانی از هفت سال پیش سرمربیگری این تیم را به عهده گرفته و پسر او با پاسپورت کویتی یکی از شاهین‌هاست. تیم کویت در مجموع چهار بازیکن خارجی دارد که با تابعیت این کشور در هاکی‌روی‌یخ ملی آن فعال‌اند. هاکی‌بازان ایران با یک روز استراحت، پانزدهم اسفند سومین دیدار خود را مقابل این شاهین‌های ۳۰ ساله برگزار می‌کنند. با این وجود، ملی‌پوشان کشورمان امیدوارند با تجربه دوساله‌ای که کسب کرده‌اند، تقابل خوبی با کویتی‌ها داشته باشند.

ایران - مالزی

بلافاصله پس از رقابت ایران و کویت، تیم ملی کشورمان در آخرین دیدار شانزدهم اسفند به مصاف مالزی خواهد رفت. مالزی از سال ۲۰۰۶ به عضویت فدراسیون بین‌المللی در آمده و در چلنج کاپ آسیا و رقابت‌های زمستانی این قاره، حضوری موفق داشته است. مالزی سال ۲۰۱۹ در تاپ دیویژن جوانان آسیا قهرمان آسیا شد و قرقیزستان، سنگاپور، کویت و دیگر تیم‌های آسیایی را برد. همان تیم جوان زیر ۱۹ حالا با میانگین ۲۲ سال حالا در مسابقات قهرمانی جهان دیویژن ۴ حضور پیدا می‌کنند. این امید و انتظار وجود دارد که ملی‌پوشان قدرتی کشورمان در تقابل با هاکی‌بازان جوان و سرعتی مالزی با یک بازی منطقی و فیزیکی نتیجه خوبی را کسب کنند.
فیلیپین نیز به دلیل شیوع کرونا از شرکت در مسابقات این رشته انصراف داده و شرکت نکرده است.  



داستان کوتاه یک اعزام
از حدود دو سال گذشته که پیست یخ مجموعه ایران‌مال در تهران افتتاح شد، تیم‌ملی کشورمان همیشه از حمایت‌های این مجموعه برخوردار بوده و همواره اردوهای آمادگی خود را در این پیست برپا کرده‌ است. اما بساط اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی به همین آسانی‌ها جمع و جور نشد و اگر سعی جمعی صورت نمی‌گرفت، شاید این اولین حضور هم میسر نمی‌شد.
کاوه صدقی، سرمربی پرتلاش تیم‌ملی هاکی‌روی‌یخ درباره تأمين هزینه‌های این اعزام به جام‌جم می‌گوید: «حامیان مختلفی در مسیر آماده‌سازی تیم و اعزام همراهی‌مان کرده‌اند. ایران‌مال به عنوان بزرگ‌ترین حامی، پیست یخ این مجموعه را در اختیار تیم‌ملی قرار داد. باشگاه آنلاین‌تایر تهران کمک بزرگی برای دعوت از تیم باشگاهی ترکیه و بازی‌های تدارکاتی کرد. باشگاه فرمانیه هم در اعزام به امارات حامی‌مان شد تا تیم بدون بازی‌ تدارکاتی به این مسابقات نرود. فدراسیون اسکیت هم، با وجود کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی فراوان، هزینه ویزا و خروج ورزشکاران را بر عهده داشته و نیمی از هزینه بلیت سفر را پرداخته است. نیم دیگر هزینه بلیت را نیز کمیته ملی المپیک تقبل کرد. فدراسیون جهانی هاکی‌روی‌یخ مطابق معمول هزینه اقامت تیم در بیشکک را پرداخت می‌کند و لباس مسابقات را در دو رنگ به ملی‌پوشان داده. آرین‌تجارت‌رایحه‌آفرین هزینه بیمه سفر، تست PCR و یک پکیج ادکلن و بهداشتی به تیم داد. یل به اعضای تیم ملی کاپشن با ۵۰درصد تخفیف داد، کلاه و جوراب هدیه کرد. لوی میزبان خوبی برای تیم بود و یک پکیج دارویی به تیم اهدا کرد و بیمه رازی هم نیمی از هزینه بیمه مسافرتی را پرداخت نمود. کمان‌بار مثل همیشه به بازیکنان بسته پروتئین بار داد و اسپار به بازیکنان پک غذایی سفر هدیه کرده است.»
آن‌چه از این روایت‌ها پیداست، حمايت‌های پررنگ و غیردولتی برای این اولین سفر تیم ملی کشورمان به رقابت‌های قهرمانی جهان است، حتی تمامی هزینه‌های هنگفت تجهیزات ورزشی مورد نیاز بازیکنان نیز مثل همیشه توسط خودشان و خانواده‌ها تأمين شده. سرمربی، دو مربی روس، مربی بدنساز و پزشک تیم نیز همچون خود بازیکنان بدون چشم‌داشت، عاشقانه تمام تلاش خود را برای آمادگی تیم کرده‌اند.
آرزو قنبری - گروه ورزش 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها