بومی کردن یک رویکرد نظری جدید
در کتاب سه جلدی «نقد ادبی با رویکرد شناختی» با چه مباحث تازه ای آشنا می‌شوید؟

بومی کردن یک رویکرد نظری جدید

اسامی برگزیدگان و شایستگان تقدیر شانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» در حالی اعلام شد که داوران در بیشتر بخش ها از انتخاب برگزیده خودداری کردند.
اسامی برگزیدگان و شایستگان تقدیر شانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» در حالی اعلام شد که داوران در بیشتر بخش ها از انتخاب برگزیده خودداری کردند.
کد خبر: ۱۳۵۵۸۹۶

به گزارش جام جم آنلاین در مراسم پایانی شانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» منتخبان پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو(قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

بخش شعر کودک و نوجوان:

اثر شایسته تقدیر: 

«سکوت به‌زبان مادری» نوشته مهدی مردانی (انتشارات سوره مهر)

برگزیدگان شعر «فجر» معرفی شدند

بخش «درباره شعر»: 

دو برگزیده مشترک:

«آذربایجان و شاهنامه» اثر سجاد آیدنلو(انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن)

«تلفظ در شعر کهن فارسی» اثر وحید عیدگاه طرقبه‌ای(انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن)

 

بخش ویژه (همزبانان دیگر کشورها):

عسگر حکیم با نگارش کتاب «آهنگ باد و باران»

محمدشریف سعیدی با نگارش کتاب «سماع محشر» 

مهدی باقرخان با نگارش کتاب «شیراز هند»

 

بخش شعر بزرگسال:
 

اثر شایسته تقدیر «شعر نو»:

«سفر بخیر ناخدا» نوشته رحمت حقی‌پور (نشر سپیدرود)

اثر شایسته تقدیر «شعر محاوره»:

«رد زنجیرهای بازشده» اثر مهدی نقبایی (انتشارات ریما)

آثار برگزیده مشترک «شعر کلاسیک»:

«آنیماه» اثر عالیه مهرابی (انتشارات سوره مهر)

«عید در تبعید» اثر علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی (انتشارات سوره مهر)

در مراسم پایانی جشنواره شعر فجر همچنین به حاج علی انسانی نشان درجه یک هنری اعطا و از او برای نگارش کتاب «رخصت» تجلیل ویژه شد.

در بخش دیگری نیز به محمدعلی مجاهدی حکم دبیری دبیرخانه دائمی شعر آیینی اعطا شد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقوله شعر به گونه دیگری توجه می‌کنیم. در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری وظیفه ترویج و گسترش را بر عهده داریم اما حوزه شعر و ادبیات داستان متفاوتی دارد چراکه ادبیات فارسی یکی از مهمترین مسائل هویت ملی ما ایرانیان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در همین تاریخ پر فراز و نشیب ایران بعد از گذشت سه قرن از ورود اسلام عزیز مردم ایران در عین حالی که آمدند و با جان و دل اسلام را پذیرفتند، شکل مدنی و تمدنی به آموزه‌های اسلامی با دانش و تجربه و فرهیختگی ایرانیان به دوره درخشش تمدن اسلامی منجر شد و در عین حال زبان فارسی به عنوان زبان ایرانی احیا شد.

وی گفت: در اشعار ماندگار شاهنامه فردوسی این بازیابی به صورت کامل‌تری اتفاق افتاد و ایرانیان در عین تدین و پایبندی به اسلام و علاقه مندی به مکتب اهل بیت شعر و زبان ادبیات را به زبان فارسی برگزیدند و ترویج کردند، بزرگان بسیاری در قرن پنجم تا هفتم و تا به امروز درخشیدند.

اسماعیلی افزود: در همین دوره دولت صفوی که شاید اولین بار بود که یک دولت به نام ایران شکل گرفت علی رغم اینکه این دولت برخواسته از سرزمین قهرمان آذربایجان بود اما زبان رسمی آن فارسی بود بنابراین زبان فارسی به عنوان یک مؤلفه مهم در هویت ما ایرانیان نقش پررنگی دارد و آنچه که این نقش را پررنگ کرده است بیان زبان فارسی به همراه شعر است که از موهبت‌های ادبیات است. شعرای ما فلاسفه بزرگی بودند؛ امام عظیم الشان ما اشعار بلند را در قله حکمت و فلسفه و تفضیل دارند که با زبان شیوایی شروع به سرودن اشعار بلند کردند.

وی افزود: آمیختگی شعر و ادبیات با همه جهاد برتری ما نشان می‌دهد که جایگاه این موضوع در قوام هویت ملی ما بسیار مهم است ما نیز یکی از وظایف جدی که داریم ترویج این معناست البته کسی فکر نکند وقتی از زبان فارسی صحبت می‌کنیم بی توجهی به گویش‌های دیگر است بلکه همه این زبان‌ها گویش‌های ایران است اما زبان فارسی یک مؤلفه مشترک است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها