آشنایی با مفاهیم lot و خط روند | از تفاوت اوراق قرضه با سهام چه می‌دانید؟

اگر کسی بخواهد در بازارهای مالی فعالیت کند، باید با مفاهیم اصلی آن‌ها آشنایی داشته باشد. اگرچه مفاهیم تمام بازارهای مالی شبیه به هم نیست؛ اما درک هریک از آن‌ها می‌تواند به درک بازار دیگر نیز کمک کند.
کد خبر: ۱۳۵۴۵۹۴
آشنایی با مفاهیم lot و خط روند | از تفاوت اوراق قرضه با سهام چه می‌دانید؟
 
برای مثال، مفهوم اوراق قرضه و سهام به بازار بورس مربوط هستند. حال آن‌که مفهومی چون «لات» بیشتر برای بازار فارکس است. در این بیم مفاهیمی چون «خط روند» نیز به‌صورت عمومی برای تمام بازارها کاربرد دارد. حالا در ادامه قصد داریم تا گریزی به این مفاهیم نامبرده داشته باشیم تا گوشه‌ای از هر بازار برای ما نمایان شود. آن‌گاه به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید در این زمینه‌ها تحت آموزش اصولی قرار بگیرید. پس اگر شما نیز می‌خواهید بدانید lot چیست، خط روند چیست و تفاوت اوراق قرضه با سهام چیست، با ما همراه شوید.
 

خط روند چیست؟

خط روند «Trendline» خطی است که روی نمودار قیمت دارایی‌های مالی در بازار رسم می‌شود. این خط از اتصال سقف‌های قیمت (بالاترین قیمت‌ها) و کف‌های قیمت (پایین‌ترین قیمت‌ها) تشکیل می‌شود. برای درک این که خط روند چیست، می‌توانیم بگوییم که این خط، مسیر اصلی و غالب قیمت در بازار را به تریدرها (معامله‌گران) نشان می‌دهد. برای این که بهتر بدانیم خط روند چیست، می‌توانیم اعلام کنیم که این خط نشان دهنده‌ی موارد زیر است:

خطوط مقاومت
خطوط حمایت
مسیر و سرعت قیمت
الگوهای قیمت

هریک از موارد فوق در بازه‌های زمانی مختلف قابل ارزیابی و بررسی روی نمودارهای قیمت هستند. بدون خط روند، مفهوم تحلیل تکنیکال بی معنی می‌شود. تحلیل تکنیکال به تحلیلی گفته می‌شود که اساس آن بررسی نمودار قیمت است. برای تحلیل از روی نمودار قیمت نیز، در وهله‌ی اول به خط روند نیاز خواهیم داشت!
 
آشنایی با مفاهیم lot و خط روند | از تفاوت اوراق قرضه با سهام چه می‌دانید؟
 

lot چیست و چه فرقی با میکرولات دارد؟

حالا که می‌دانیم منظور از خط روند چیست، بگذارید گریزی هم به مفهوم لات داشته باشیم و ببینیم lot چیست. لات به معنی حداقل واحد سرمایه برای آغاز معامله در بازاری همچون فارکس است. البته این مفهوم در بازار بورس آمریکا و اروپا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هر لات به معنی 100 هزار واحد از ارز پایه برای آغاز معامله است. یعنی برای آغاز معامله در بازاری چون فارکس، باید حداقل سرمایه اولیه هر تریدر برابر با 000/100 دلار باشد. اما این مبلغ برای بسیاری از تریدرهای مبتدی مبلغ بالایی است. حتی اگر سرمایه 100 هزار دلاری هم داشته باشند، اما باز هم ممکن است در ابتدای ورود خود به این بازار نتوانند کل این سرمایه را وارد مسیر معامله کنند. چراکه معمولاً تریدرهای مبتدی در بازارهای بزرگ چون فارکس، مسیر زیان‌ده طولانی را طی می‌کنند تا در نهایت با ارتقا دانش معامله‌گری خود، به سوددهی می‌رسند.

برای حل این مشکل، مفاهیمی چون میکرولات در بازار فارکس مطرح شده تا معامله‌گران بتوانند با سرمایه‌های کمتر وارد مسیر معاملاتی این بازار شوند. آن‌گاه با مبالغ بسیار کمتر از 100 هزار دلار می‌توان به بازار فارکس ورود کرد. البته لات می‌تواند مفاهیم دیگری را نیز پوشش دهد که درک آن به دانش معاملاتی بیشتر نیاز دارد.
 

تفاوت اوراق قرضه با سهام چیست و چه قوانینی دارد؟

حالا که می‌دانیم مفهوم خط روند و lot چیست، می‌توانیم به مفاهیمی چون اوراق قرضه و همچنین تفاوت اوراق قرضه با سهام نیز اشار‌ه‌ای داشته باشیم. در تعریف دقیق و رسمی اوراق قرضه می‌توان گفت که: «به موجب ماده 52 لایحه اصلاحی قانون تجارت، ورقه قرضه، ورقه قابل معامله‌ای است که معرف مبلغی وام با بهره معین است که تمامی آن یا اجزاء آن در موعد یا مواعد معینی باید مسترد گردند. برای ورقه قرضه ممکن است علاوه‌بر بهره حقوق دیگری نیز شناخته شود.» حالا در بیان تفاوت اوراق قرضه با سهام می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سهام جزوی از سرمایه یک شرکت محسوب می‌شود؛ حال آن‌که اوراق قرضه به نوعی بدهی شرکت است!
 
صاحبان اوراق قرضه، بستانکار یک شرکت هستند و حقی برای رأی یا دخالت در امور شرکت ندارند. اما سهام‌داران در اداره شرکت سهم دارند و می‌توانند در این باره رأی بدهند.
 
برخلاف روند خرید سهام، پذیره‌نویسی و خرید اوراق قرضه، یک عمل تجارتی نیست. (ماده 54 ل.ا.ق.ت)
 
برای صادر شدن سهام شرکت‌ها، شرایط مندرج در مواد 55 و 56 ل.ا.ق.ت لازم و ضروری است. حال آن‌که این شرایط برای صدور اوراق قرضه ضروری نیست!
 

سهام به مجموعه واحدهای تقسیم شده ارزش یک شرکت گفته می‌شود. سهامداران با خرید چندین سهم یک شرکت، سهامدار آن شرکت خواهند بود. حالا با توجه به این تعریف، بهتر می‌توان تفاوت اوراق قرضه با سهام را درک کرد. لازم به ذکر است که صدور اوراق قرضه در ایران ممنوع است؛ چراکه برحسب قوانین اسلامی، صدور این اوراق حرام اعلام شده است!!
 

چطور می‌توانیم وارد بازار بورس یا فارکس شویم؟

تا به اینجا که متوجه شدیم خط روند چیست، lot چیست و تفاوت اوراق قرضه با سهام چیست، در حقیقت به مفاهیم دو بازار بورس و فارکس اشاره داشتیم. برای ورود به هر دوی این بازارها، باید حتماً از قبل تحت آموزش قرار گرفته باشید. در غیر این‌صورت فعالیت در این بازارها برای افراد با زیان و از دست رفتن سرمایه همراه خواهد بود. اولین آموزشی که باید برای ورود به بازار بورس، فارکس یا هر بازار مالی دیگر گذرانده شود، آموزش تحلیل تکنیکال است. چراکه تحلیل تکنیکال یک تحلیل عمومی و یک ابزار همه‌کاره برای تمام بازارها است. بنابراین شما چه قصد ورود به بازار بورس را داشته باشید و چه بخواهید در فارکس فعالیت کنید، در هر صورت به آموزش تحلیل تکنیکال نیاز خواهید داشت.
 
آشنایی با مفاهیم lot و خط روند | از تفاوت اوراق قرضه با سهام چه می‌دانید؟
 

بورس یا فارکس، اول وارد کدام‌یک از این بازارها شویم؟

معمولاً به تریدرهای مبتدی توصیه می‌شود که قبل از ورود به بازار فارکس، در بازار بورس تهران فعالیت کنند. چراکه بازار بورس تهران یک بازار ملی است که در آن محدودیت زمانی و همچنین محدودیت مقدار سود و زیان در طول روز وجود دارد. در واقع سهام شرکت‌های بورس تهران در طول یک روز کاری نمی‌توانند بیشتر از 5 الی 10 درصد سود یا زیان داشته باشند. بنابراین در این بازار، به یکباره سرمایه افراد از دست نمی‌رود. پس مدیریت سرمایه در این بازار آسان‌تر است. همچنین بازار بورس تهران فقط از ساعت 9 تا 30/12 پنج روز کاری در هفته در فعالیت دارد. این در حالی است که بازار فارکس یک بازار 24 ساعته است و محدودیتی برای سود و زیان در آن هم وجود ندارد. یعنی این امکان وجود دارد که در طول یک روز، کل سرمایه یک فرد در آن از بین برود.

بنابر دلایل فوق، توصیه می‌شود که افراد مبتدی ابتدا در بازار بورس تهران فعالیت کنند. آن‌گاه وقتی در این بازار به معامله پرداختند و دانش مالی خود را ارتقا دادند، در صورت بدست آوردن آمادگی کافی می‌توانند به بازار بزرگ و جهانی فارکس هم ورود کنند!

آموزش ورود به بازار بورس و فارکس با «دلفین وست»

همان‌طور که اشاره کردیم، ورود بدون آموزش به بازارهای مالی، کار عاقلانه‌ای نیست. بنابراین باید بسترهای مناسب آموزشی این حوزه‌ها را بشناسید. خوشبختانه «دلفین وست» به عنوان یک وب سایت آموزش مالی به زبان فارسی می‌تواند هرآنچه که برای ورود و فعالیت سودمند در بازارهای بورس و فارکس نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد. با توجه به این که ورود به بورس بر ورود به فارکس اولویت دارد، شما می‌توانید آموزش خود را با شرکت در دوره رایگان «آموزش بورس به زبان ساده» وبسایت دلفین وست آغاز نمایید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها